Byta till sand

#1 - 23 april 2006 13:19
Jag har sen länge funderat på att byta gruset jag har mot sand. Hur påverkas växterna av sand? Jag tycker det är fult när fiskskit sjunker ner i gruset. Men sen vill jag inte att en massa sand ska följa med i hinken när jag slamsuger. Har ni problem med att en massa sand sugs upp när ni byter vattnet???
#2 - 23 april 2006 13:27
[QUOTE=Amazonaz]Jag har sen länge funderat på att byta gruset jag har mot sand. Hur påverkas växterna av sand? Jag tycker det är fult när fiskskit sjunker ner i gruset. Men sen vill jag inte att en massa sand ska följa med i hinken när jag slamsuger. Har ni problem med att en massa sand sugs upp när ni byter vattnet???[/QUOTE]

Nog kommer det med en del om man inte är försiktig.

Mina växter älskar sanden.
Å Discusarna åxå för den delen :)
#3 - 23 april 2006 14:34
Jag var också orolig för växterna när jag bytte till sand i mina akvarier. Just efter bytet till sand växte inte heller växterna så mycket, jag tror dock att detta berodde på att det fanns en del närig i gruset jag hade tidigare som försvann i och med bytet till sand. Ett antal månader efter bytet till sand växte det precis lika bra som tidigare. Jag har inte CO2 men sätter ned växtnäring vid varje vattenbyte.

Angående skit på gurset så blir skillnaden med sand att skiten kommer att lägga sig ovanpå sanden istället för att sjunka ned i den. Det gör också att man inte behöver slamsuga genom att sticka ned slamsugen i sanden på samma sätt som man gör med grus, det räcker bra att suga upp det som ligger ovanpå. Har du bara en slamsug av typen "sandtvätt" som har en större avlång del vid insuget som är närmast sanden så går det bra att slamsuga utan att riskera att det följer med sand.

Exempel på sandtvätt:
http://www.pwss.nu/product.php?productid=665&cat=57&page=1
#4 - 23 april 2006 14:46
Får jag komma in lite här?
Bör man ta med lite "gammalt skit" från det gamla gruset och lägga i den nya sanden? På något sätt samla upp lite grums när man tagit bort gruset och hälla tillbaks, då skulle man ju få sand som inte är helt ny och ren.
Är det en vettig tanke?
#5 - 23 april 2006 16:09
Det är väl bra för allt sånt grums inehåller massor med nedbrytande bakterier.

Nu undrar jag vilket sand ni använer?? Är det en bra idé att ta lite sand från en lekplats[:o]
#6 - 23 april 2006 16:21
Det finns de som har gjort det och det funkar bar i akvariet. Men se till att tvätta den väldigt noga för den brukar vara väldigt smutsig.

Annars finns det rådasand (lite mörkare) eller Biltemas blästersand (väldigt ljus) att köpa och som många har i sina akvarier.
#7 - 24 april 2006 01:01
[quote=Amazonaz]Är det en bra idé att ta lite sand från en lekplats[:o][/quote]

tänk på att nån kan skicka polisen på dej om du tar utan tillstånd.
#8 - 24 april 2006 08:54
[quote=Amazonaz]Det är väl bra för allt sånt grums inehåller massor med nedbrytande bakterier.

Nu undrar jag vilket sand ni använer?? Är det en bra idé att ta lite sand från en lekplats[:o][/quote]

Rekommenderar Biltemas blästersand, om du kör med sand utifrån, stranden eller liknande, så tänk på att den är inte lika 'tung' som biltemas blästersand så den ligger inte stilla lika bra som blästersanden.
#9 - 24 april 2006 15:08
Skulle man kunna ta strandsand? Den jag syftar på är sand som legat i en sandlåda i ca 3-4 år. Någon enstaka katt har väl kissat där men...
#10 - 24 april 2006 15:17
[quote=PlatyYngel]Skulle man kunna ta strandsand? Den jag syftar på är sand som legat i en sandlåda i ca 3-4 år. Någon enstaka katt har väl kissat där men...[/quote]

Skulle inte rekommendera det, visst kan du få rent den men som jag sa i tidigare inlägg virvlar den upp väldigt lätt, till skillnad till bläster sand. Jag har Biltemas ljusa blästersand och när min pleco på 25cm får för sig att gräva blir det inget moln av sand, utan den lägger sig direkt.
#11 - 24 april 2006 15:24
Men i just det karet har jag ingen ancistrus nu (det är bara på ca 20L) och har svårt att få fast växterna i botten... Men du rekommenderar inte den för att den virvlar upp för lätt? Ingen annan anledning... så att jag skulle kunna prova menar jag...
#12 - 24 april 2006 15:27
Bara den anledningen :)
#13 - 24 april 2006 15:31
Okey, tack för svaret. Då ska sanden hämtas in, rengöras och provas... :D :)
#14 - 24 april 2006 19:24
Ingen som har haft problem med kiselalger när ni kört med biltemas blästersand?
#15 - 24 april 2006 22:23
Är blästersand finkornigt eller? JAg vill gärna ha grövre sand. Hur mkt sand behövs det för ett akvarium på 54 liter?
#16 - 24 april 2006 23:57
Lånad tråden lite

Är den biologiska nerbrytningen lika bra i sand som grus
tycker den borde bli så kompakt så det inte får samma efekt
#17 - 25 april 2006 00:01
grus är det bästa.
sand kan i värsta fall va så kompakt så det bildas svavelväte, speciellt om man inga/få växter har.
#18 - 25 april 2006 00:41
tänkte köra de exprimentelt i mitt yngel kar

men verkar som ja skippar det.

kommer bygga ett bottenfilter istället + filtermatrial.

Kommer alltså suga vattnet genom gruset sen till en filerpatron som tar bort skräpet på så sätt får ja bort allt avfall som samlas på boten och det filtreras bort.

borde funka
#19 - 25 april 2006 00:43
varför filtermaterial ?

kört bottenfilter sen i somras i ett akvarie och har inga som helst problem med partiklar som åker runt.

annars går det ju att köra med 1cm fin filtermassa som ligger på bottenfiltret och sen grus på.

ska du köra med cirkulationspump rekommenderar åleds 100-300L/H för en platta.
minst 5cm grus eller 8cm om det är större än 5mm tror ja de va.
kör 2-4mm och de funkar finfint.
#20 - 25 april 2006 06:45
[QUOTE=Amazonaz]Är blästersand finkornigt eller? JAg vill gärna ha grövre sand.[/QUOTE]

Ja den ska vara finkorning. Vill du ha lite grövre så finns det rådasand i olika kornstorlekar.

[QUOTE=Raven]grus är det bästa.
sand kan i värsta fall va så kompakt så det bildas svavelväte, speciellt om man inga/få växter har.[/QUOTE]

Fast det är en hel del fiskar som gärna vill ha sand som botten. T ex pansarmalar, botior och fjärilsciklider, för att nämna några.
Bilagor:
#21 - 25 april 2006 17:31
jo men fiskar som bökar i sanden för ju även ner syresatt vatten-
#22 - 25 april 2006 17:42
[quote=Tenkare]Ingen som har haft problem med kiselalger när ni kört med biltemas blästersand?[/quote]

Jag kan få några bruna fläckar på glaset ibland men inte så mycket att det stör :)
#23 - 25 april 2006 19:25
Jag körde halva akvariet grus halva sand. Fick ganska mycke brunt efter ett tag. Tog bort sanden och nu har allt det bruna försvunnit.
Det avtar sakta men säkert från min stora marmorsten, den var täckt innan.
#24 - 25 april 2006 19:32
[QUOTE=Raven]varför filtermaterial ?

kört bottenfilter sen i somras i ett akvarie och har inga som helst problem med partiklar som åker runt.

annars går det ju att köra med 1cm fin filtermassa som ligger på bottenfiltret och sen grus på.

ska du köra med cirkulationspump rekommenderar åleds 100-300L/H för en platta.
minst 5cm grus eller 8cm om det är större än 5mm tror ja de va.
kör 2-4mm och de funkar finfint.[/QUOTE]

Karet är en 70l yngel kar.
och blir massa matrester så kommer typ fultrera vattnet genom bottenmatrialet o sen i en filtermatta så överbliven mat sugs upp och botten fungerar som biologiskt filter.

Detta med enda avsikten att få bort all gegga enklare kommer köra med 3cm 2-3mm engelsk skösten och en 300l/h pump som sen pumpar vattnet genom en filterpatron. cilkulationen sköter ja med en annan pump
#25 - 26 april 2006 10:50
[quote=Tenkare]Jag körde halva akvariet grus halva sand. Fick ganska mycke brunt efter ett tag. Tog bort sanden och nu har allt det bruna försvunnit.
Det avtar sakta men säkert från min stora marmorsten, den var täckt innan.[/quote]

Det kan nog vara så att det är pga blästersanden att jag har lite bruna alger på rutan ibland, jag hade inte tänkt på det innan. Jag trodde det berodde mer på att jag inte kan ha växter i akvariet :)
#26 - 27 april 2006 08:28
[quote=Tenkare]Ingen som har haft problem med kiselalger när ni kört med biltemas blästersand?[/quote]

Jag får på glaset lite nu och då också...även på glaset alldeles under sandkanten...men det är bara å gnugga bort.

Ytterst lite har satt sig på hålstenarna..men det tror jag beror på att jag bytte ett av rören emot moonglow...då trivs algerna lite mer.

Annons