Byta till den här pumpen?

#1 - 19 april 2013 17:28
Jag har beställt en sådan här pump: http://dogman.se/sv-SE/Hem/Produkt/Uni-filter-UV-500/932305.aspx
.................

[h=1]"UNI FILTER UV 500" 500l/t, 5W[/h][COLOR=#666666][FONT=Arial]100-200L. Innerfilter med UV idealiskt filter för att rena, cirkulera och syresätta vattnet. Inbyggt UV-ljus skapar bättre vattenkvalitet och minskar risken för sjukdomar. Dubbla filterpatroner för maximal filteryta. Justerbart vattenflöde och utblås.
.......................[/FONT][/COLOR]
Detta för att jag tycker att pumpen i mitt Aquatlantis 95 l-akvarie är alldeles för slö. Jag har ställt in den på max, men det är knappt så att det blir någon styrka ändå och jag har mycket del växter, så det blir väldigt stillastående vatten längsmed botten på akvariet. Jag kan se hur partiklar står i vattnet tjocka som gröt mellan växternas nedre delar på vissa ställen. Jag har precis blivit av med cyano, men är rädd att det ska komma tillbaka.

Kan det vara en idé att sätta i den här pumpen i akvariet istället och låta akvariet gå med båda pumparna (och krama ur bakterier över till det nya filtret) i ett par månader eller så och sedan ta bort hela det gamla filterhuset med den gamla pumpen och allt och bara använda den här? Vad tror och tycker ni?
#2 - 20 april 2013 08:18
ja helt rätt.

låt de gå ihop i nån månad eller två.
#3 - 20 april 2013 19:48
Kör dem ihop, det är en bra idé. :)
#4 - 22 april 2013 06:55
Tack, tack! Då kör jag på detta. :)

Annons