Byta substrat, karet igång

#1 - 9 april 2012 20:04
Sugen på att byta substrat då jag inte gillar utseendet på den. Det är orange och svarta korn, lite clownspya över det ;)

Jag har ett 112l som är fullt fungerande med följande invånare:
1 kampfiskhane
1 kampfiskhona
2 ancistrus
10-15 ancistrus bebisar modell nano
9 kardinaltetror
5 regnbågsfiskar
2 guldgurami
5 äppelsnäckor
7 amanoräkor
1 miljard malaysiska sandsnäckor
1 miljard snäckor modell kanelbulle (glömt namnet)

Massa växter och en stor rot samt lite sten.
En bild från 2011-09 men ser hyfsat likadant ut dock en del skillnad med växter och sånt:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=bb2012101414P423e

Visste inget när jag skaffade akvariet och sanden men sen har man lärt sig mer. Frågan är om det går att göra på något hyfsat smidigt sätt.
Har dolt sanden en del med glosso som inte är med på bilden.

Vad ska jag göra av fiskarna och växterna? Kommer röra upp en ansenlig mängd gucka som bor i gruset så ett totalt vattenbyte är ett krav. Sen har ju filtret bakterier och så men nya gruset är ju helt tomt. Räcker det med filtrets bakterier att hålla det någorlunda stabilt även om jag byter grus och direkt slänger i fiskarna igen eller kommer det kollapsa? Har inget annat akvarium att stoppa de i så länge..

Om det är upplagt för problem så skippar jag nog det men vore kul att kunna genomföra det men vill inte ha katastrof bara för det, mycket tacksam för hjälp med detta :)
#2 - 9 april 2012 20:21
Du får räkna karet som helt nystartat om du byter botten. Håll filtret igång och spara så mycket vatten du kan, fisken får bo i hink tills du är färdig.

Ett jäkla meck men du blir säkert nöjd i slutändan :)
#3 - 9 april 2012 20:29
Du får räkna karet som helt nystartat om du byter botten. Håll filtret igång och spara så mycket vatten du kan, fisken får bo i hing tills du är färdig.

Ett jäkla meck men du blir säkert nöjd i slutändan :)

kan bara instämma med förgående talare själv gjort så ett par ggr utan några som helsta problem:D
#4 - 9 april 2012 21:41
Så jag stoppar alla djur i så stor behållare som möjligt med filtret där och byter sand, planterar om växterna och sen i med fiskarna direkt efter? Kan väl inte låta de gå i hink i flera dagar?
Undra hur man ska behålla vattnet, är ju ändå 100 liter och en hink är 10. Blir väldigt trångt för fiskarna... Känns liksom inte möjligt när det är så många...
#5 - 9 april 2012 21:47
Ja, direkt.

köp fler hinkar alternativt skit i det...

:)
#6 - 9 april 2012 21:54
Jo fler hinkar kan man ju fixa iofs. Då får man väl dela upp invånarna lite. Blir nog rejält stressigt för dem dock. Men man kan väl göra bytet hyfsat snabbt, kanske tar ett par timmar men mer ska det väl inte ta och då ska det vara lugnt. Men om jag behåller det mesta av vattnet och kör pumpen direkt så borde det alltså inte kollapsa totalt? Blir ju lite grumligt i början såklart. Kan ju dassa i lite nitrivec och seachem prime för att dämmpa eventuell ammoniakspik eller så. Sen inte mata på några dagar. Ska kolla lite vilken sand jag ska ha.
#7 - 9 april 2012 22:27
Är inte gruset för grovt kan man dammsuga upp den med slang när karet är igång med fisk och allt, blir lite grus kvar runt växterna, men jag tycker ändå det är snygg med lite blandat substrat. Har gjort på det här viset 2ggr och det funkade skitsmidigt!
#8 - 9 april 2012 22:50
åheim skrev:
Är inte gruset för grovt kan man dammsuga upp den med slang när karet är igång med fisk och allt, blir lite grus kvar runt växterna, men jag tycker ändå det är snygg med lite blandat substrat. Har gjort på det här viset 2ggr och det funkade skitsmidigt!

Udda idé men 100gr enklare. Tror mitt är för grovt för min hävert dock. Ska kolla om det är rimligt
#9 - 10 april 2012 01:22
Yobaman skrev:
Så jag stoppar alla djur i så stor behållare som möjligt med filtret där och byter sand, planterar om växterna och sen i med fiskarna direkt efter? Kan väl inte låta de gå i hink i flera dagar?

Undra hur man ska behålla vattnet, är ju ändå 100 liter och en hink är 10. Blir väldigt trångt för fiskarna... Känns liksom inte möjligt när det är så många...

jag har en stor fodertunna, i med pump och värmare så kan dom vara där ett dygn, utan att tan någon skada av det
#10 - 10 april 2012 08:31
Jag tänker att en 10l hink är på tok för liten för alla djuren. Lutar åt att försöka dammsuga först iaf.
#11 - 10 april 2012 09:40
eller köp en låda på ikea som innehåller ~ 40 liter.

där kan de flesta gå i flera dagar....minskar din egen stress....

.
#12 - 10 april 2012 10:12
Kensa skrev:
eller köp en låda på ikea som innehåller ~ 40 liter.

där kan de flesta gå i flera dagar....minskar din egen stress....

.

ingen dum idee det heller då blir det nog lite lättare att få upp firrarna, det finn liksom lite dåligt med hörn på en tunna att lura in dom i med håven..
#13 - 10 april 2012 11:29
Ingen dum idé faktiskt.. Ska kolla upp det :)
#14 - 10 april 2012 12:22
Yobaman skrev:
Ingen dum idé faktiskt.. Ska kolla upp det :)

Har hittat 55L plastbackar på Clas ohlson för 64,50 st om man köper minst 2st.
http://www.clasohlson.se/product/category.aspx?category=f%C3%B6rvara:backar%2fkorgar&id=164109685&_path=251882;85177601;164109683;164109685

Art nr: 34-9764-1

2st såna blir 110l och räcker bra. Den ena full med vatten, några växter och alla djur med pump och den andra med stenar, rot och resterande vatten. Frågan är om jag ska lägga lysrampen på backen med djur i för att de ska få lite värme och att växterna ska få lite ljus? Eller blir fiskarna bara mer stressade?
#15 - 10 april 2012 12:28
ramp till lådan med blommor.

fiskar struntar i vilket.

har du en doppvärmare så är det nog en bra idé att ha den med fiskarna.

.
#16 - 10 april 2012 14:51
Kensa skrev:
ramp till lådan med blommor.

fiskar struntar i vilket.

har du en doppvärmare så är det nog en bra idé att ha den med fiskarna.

Har en doppvärmare som jag inte använder då karet håller ca 25c året runt. Står de i balja kan man ju ha termometer där i och om det sjunker för mycket kan jag slänga i värmaren men ska som sagt försöka göra operationen så snabbt som möjligt.
#17 - 11 april 2012 09:49
De hade såklart slut på 55l baljor på clas ohlson trots att jag ringt innan och det skulle finnas 11. Ingen i personalen hittade dessa så det blev 4st 27 liters istället.
Hade alla stora snäckor och alla fiskar och räkor i en balja med bara pump. 1 balja med mestadelen av växterna samt stora roten och 1 balja med bara vatten och alla sandsnäckor jag fick tag i = många.

Det var ett jäkla pyssel eftersom malarna (1 hona, 1 hane) fick bebisar för ett tag sen som nu var ca 0,5-0,8cm samt en ny kull som kom fram när jag lyfte roten med betydligt mindre bebisar. Kunde inte fånga in alla då de var alldeles för små. Malhanen var för stor för håven och taggarna fastnade lite men gick bra till slut.

Efter det så sög jag ur resterande vatten till en 3:e balja och sen skopade ur sanden, sköljde den nya och i med kanske 15kg. I med en del vatten och kanske hälften av växterna och sen mer vatten och till sist djuren och pumpen.
Började ca 19:30 och höll på till 23:00.

Blev riktigt snyggt, vilken skillnad! Körde på mörkgrått/nästan svart grus med platta stenar från Imazo 1-3cm ca. Ser ut som skiffersten som blivit sandslipade, riktigt snyggt! Ska försöka få till en bild när dimman lagt sig.

Nu ska jag mäta nitrit lite då och då antar jag även om risken är mindre än vid nystart eftersom filtret är helt igång?

Annons