Byta sida på på pumpen

#1 - 25 augusti 2010 09:59
Nu behöver jag er experthjälp här på forumet igen!

Har köpt ett beg akvarium juwel 110 l. Eftersom den svarta lådan där pumpen ska sitta i var lös så limmade/siliconade jag fast den på vänster sida. Lådan såg ju lika dan ut på både vänster och höger sida med ett hål på varje sida där luftröret ska sticka ut.

Nu upptäcker jag att pumpen endast kan sitta på ett sätt nämligen med luftröret ut genom det vänstra hålet!

Det var ju bra att jag har siliconat jättemycket och att jag har köpt och skurit ut en bakrund (som jag tack och lov inte har limmat fast än) som kostade mer än själva akvariet ...

Hjälp :(
#2 - 25 augusti 2010 10:01
fungerar pumpen utan luftröret? för det är väl bara till för att blanda in bubblor. o det kan du verkligen skita i. ganska dumt att blanda i bubblor om du vill ha myclet växter då luftbubblorna driver ut co2 ur vattnet.
#3 - 25 augusti 2010 10:13
https://www.juwel-aquarium.de/en/pumpensysteme45.htm

Det är själva motorn som inte får plats. Den här svarta "plastgrejen" är ju gjord så att motorn sitter på sidan. Och det verkar inte som det finns en reservdel som är vänd åt andra hållet.
#4 - 25 augusti 2010 10:54
Nu har jag fyllt på vatten i akvariet och provar att ha "utblåsten" på vänster sida, d v s en halv cm från glaset... Tror ni det blir alldeles för dålig cirkulation i karet?
#5 - 25 augusti 2010 11:07
aa det tror jag. kan du inte skära loss o sätta den på andra sidan då?
#6 - 25 augusti 2010 11:52
Jo, det gjorde jag! Jag är ju en händig kvinna, så jag tog borrmaskinen och borrade upp ett nytt hål i lådan på framsidan. Vilket inte var helt lätt eftersom lådan sitter fast i akvariet.

Jag som hade bestämt att den här gången jag skaffar akvarium så ska det inte vara en massa "hemmalösningar" på allt utan hellre köpa bra grejer på en gång. Akvariet är inte ens fyllt med vatten och jag har redan fått göra egna lösningar på både bakrunden och pumpen!Akvariet kommer väl börja läcka eller hyllan att braka ihop innan jag ens har köpt fiskar...

Önska mig lycka till med resten. Och tack så mycket för hjälpen =)
Bilagor:
#7 - 25 augusti 2010 12:09
Hylla ? Hoppas den sitter bra fast i väggen då ;) haha !

Annons