Byta sand till svensk sjösand...

#1 - 15 januari 2008 10:39
Jag har just nu rådasand cirka 1-2 mm i mitt 42-liters där det går pansarmalar. Som jag nämnt i tidigare trådar har jag problem med deras skäggtömmar, de fräts ned, och även om jag tror att det beror mest på bakterier, nitrat eller liknande så vill jag byta till mer finkornig sand, sådan som de kan "sila", för det kan de inte med den jag har nu eftersom de är så små (cirka 3 cm).

Jag har hämtat finkornig sjösand från Helgasjön här i Växjö, sköljt den säkert 6-7 gånger, kokat med byte av kokvatten 2 ggr, sedan sköljt två gånger till...

Nu till frågorna:

1.) Finns det ändå risker med sådan sand, och i så fall vilken? För mycket kalk, koppar, järn eller dylikt? Vilken risk är störst och hur kan den påverka fiskarna? Symptom?

2) Bör jag prova att lägga in endast ett hörn med sanden och se om malarna börjar må dåligt?

3.) Om jag testar genom att lägga in endast lite sand, och det går bra, HUR ska jag göra när jag byter sand?

Tänkte göra så här: Ta ut allt vatten + fiskarna + pumpen och låta detta vara i en hink, med pumpen på? Sedan ta ut växterna i en egen hink, sedan ut med sanden och i med den nya, plantering av växter, i med vattnet och pumpen, i med fiskarna..

Om cirka en månad ska akvariet flyttas till stockholm, en flytt på cirka 5,5-6 timmar med bil som jag hoppas går bra.... Vattenvärdena är ju olika i dessa olika städer så jag är lite orolig, men många har ju gjort längre flyttar som har gått bra. Jag tänkte göra bytet av sand i samband med flytten, men vill först pröva med lite sand redan nu för att se om den är dålig på något sätt...

Vad tror ni om detta, experter på finkorning sand...?
#2 - 15 januari 2008 12:34
Fördelen med att stoppa ner insjö sand är att du får en väldigt bra bakterieflora från början(helt super B) för växterna.
Nackdelen är att det kan finnas miljögifter(försvinner vid kokning eller sköljning i varmt vatten upprepade gånger).
Då det gäller insjö sand som är som badstrands sand(dvs väldigt finkorning) så borde det funka för dina malar...har väldigt svårt att tänka mig någe annat...jag kör själv med ensjöns sand som är grymt finkornig.
Mina malar har inte klagat det minsta.
Tror inte du behöver testa utan bara ta bort nästan all gammal sand(lämna 1cm).
I den gamla sanden finns en hel del bakterier som lär behövas till den nya sanden.
Bilagor:
#3 - 15 januari 2008 13:03
De bakterier du nämner allra först dör ju när jag kokar, så sanden är ju nästintill steril.

Eftersom det därför inte kan vara några skadliga bakterier kvar, så var det bara just olika ämnen typ koppar, järn, kvicksilver och sånt jag var orolig för. Det försvinner så vitt jag vet inte när man kokar...

När du säger "ta bort nästan all gammal sand", då menar du väl att jag ska göra som jag skrev, dvs, ta ut vattnet eller det mesta vattnet iallfall, ta ut fiskar osv..

Eftersom jag inte ska byta sand förrän jag flyttar, så tänkte jag att då kan jag ju lika gärna testa sanden i ett hörn nu, för säkerhets skull, eftersom jag har tid på mig :)

Bra att du tror sjösanden blir bra. Jag tror inte heller den innehåller något skadligt, men man vet ju aldrig.

De växter jag har är anubias och svärdsplanta, men jag är noga med att bara sticka ner ändarna på rötterna av anubias i sanden för att förhindra att rotstocken eller rötterna börjar ruttna. Svärdsplantan tycks trivas i finkornig sand. Jag har även grävande malaysiska sandsnäckor som rör runt lite på sanden.
#4 - 15 januari 2008 14:25
Om du vill ha finkornig ljussand finns ju biltemas blästersand (0,1-0,1) :):)
Kör själv med den, men har den större varianten 0.2-1mm
#5 - 15 januari 2008 14:37
Ja men jag har redan hämtat sjösand så jag ville mest höra vilka risker som fanns med den :)
#6 - 15 januari 2008 15:21
Om den inte ligger i närheten av en metallindustri eller liknande lär det inte vara några problem. Något järnhaltig kan den möjligtvis vara (även rådasand är järnhaltig), men det är snarare en fördel för växterna än en nackdel för fiskarna.
När jag har kört med sjösand har jag sköljt den och kokat den precis som du, och det har inte varit några problem. Fast hur jag än har sköljt, så har alltid lite humusämnen lyckats följa med, så att vattnet blir lite gulbrunaktigt.
Men i en malbiotop gör ju inte det något. :)

Om du verkligen är orolig kan du säkert ringa till miljökontoret eller Länsstyrelsen och fråga om de tagit sedimentprover i sjön.
#7 - 15 januari 2008 15:48
Jag frågade i Växjö-nerds-forumet här på zoopet och de sade att fler tydligen tagit sand från den sjön. Det borde inte vara några problem... Men jag tänker ändå prova med bara lite sand först, för säkerhets skull, nu när alla säger att det är okej :)

Att vattnet blir gult är bara bra för jag har precis bytt från lågenergilampor till lysrör och plötsligt blev allt så himla vitt och fult :P
#8 - 16 januari 2008 05:44
Det som kan hända är väl att det kan bildas gas i sanden, men det avhjälper ju några malaysiska sandsnäckor.
#9 - 16 januari 2008 09:42
Jag har cirka 10 stora sandsnäckor och miljoner bebisar, så det är nog inget problem. För att förhindra bakteriebildning på botten som fräter ner skäggtömmarna hos pansarmalarna tänkte jag dessutom ha ett mycket tunt lager med sand, cirka 2-2,5 cm. Anubias kräver inget djupt lager, och jag kan ha lite djupare endast där svärdsplantan är tänkte jag.
Olorin
#10 - 19 januari 2008 14:24
Om du med Helgasjösand menar "evedal" så är det garanterat sand som hämtats i ett grustag och körts dit. Hursomhelst. Om sanden är beige,brun, rödaktig är det säkert gnejs till största delen och då är det noll problem. Vit, mellatiskt glimmrande sand ska man däremot undvika för det vet man aldrig riktigt vad det är. Det enda man kan vara nästan helt säker på är att det sällan är guld ;)
#11 - 19 januari 2008 18:08
Nej, jag menar inte Evedal (hemska tanke) utan en liten strandremsa, cirka 3 meter lång, som är uppe vid Hissös norra ände, och som inte verkar fungera som badstrand annat än för sporadiska besök under sommaren. (Karta här).

Sanden är brun och rödaktig och luktar ganska starkt av järn, tycker jag allt. Min syrra som är limnolog har tagit prover i sjön och det är ju en vanlig "brun" sjö med mycket humusämnen i vattnet och sanden. Jag har sköljt cirka 6-7 gånger, sedan kokat med 2 omgångar vatten cirka 20 minuter, sedan sköljt igen 2 ggr.

Tyvärr är det så fuktig luft här i Växjö just nu, även i lägenheten, att det tar evigheter för sanden att torka.. Jag ska ju inte använda den ännu. Nu tycker jag den luktar unket, och jag undrar hur den kan göra det, det borde inte vara mycket bakterier kvar i den...

Har lagt ut den på en plåt nu och hoppas den torkar snarast. Tips på hur man kan få den att torka snabbt?
#12 - 19 januari 2008 18:24
toccata skrev:
Nej, jag menar inte Evedal (hemska tanke) utan en liten strandremsa, cirka 3 meter lång, som är uppe vid Hissös norra ände, och som inte verkar fungera som badstrand annat än för sporadiska besök under sommaren. (Karta här).

Sanden är brun och rödaktig och luktar ganska starkt av järn, tycker jag allt. Min syrra som är limnolog har tagit prover i sjön och det är ju en vanlig "brun" sjö med mycket humusämnen i vattnet och sanden. Jag har sköljt cirka 6-7 gånger, sedan kokat med 2 omgångar vatten cirka 20 minuter, sedan sköljt igen 2 ggr.

Tyvärr är det så fuktig luft här i Växjö just nu, även i lägenheten, att det tar evigheter för sanden att torka.. Jag ska ju inte använda den ännu. Nu tycker jag den luktar unket, och jag undrar hur den kan göra det, det borde inte vara mycket bakterier kvar i den...

Har lagt ut den på en plåt nu och hoppas den torkar snarast. Tips på hur man kan få den att torka snabbt?

Stoppa in den i ugnen på en långpanna... ca 75-100 grader så går det fort att torka
#13 - 19 januari 2008 18:49
toccata skrev:

Järn är ju inte någon fara enligt vad många provat (inklusive vi), det är värre med koppar. Låter inte som om det är någon fara av det du skrivit här tycker jag (och vi har provat en del).

Att det luktar unket är ju egentligen inte så märkligt, eftersom bakterier börjar frodas så snart fukt och vatten möts. Torka i ugnen, som Koksalt skriver. Det tar en stund innan det händer något, sedan torkar det jättesnabbt.
#14 - 20 januari 2008 09:04
Jepp, kom på det själv att ugnen måste vara bäst, har lagt in sanden i ugnen nu, men det stinker verkligen apa så jag tänker låta den vara där inne ett tag.... DÖÖÖ alla bakterier, DÖÖÖ! :D
#15 - 20 januari 2008 09:21
toccata skrev:
Jepp, kom på det själv att ugnen måste vara bäst, har lagt in sanden i ugnen nu, men det stinker verkligen apa så jag tänker låta den vara där inne ett tag.... DÖÖÖ alla bakterier, DÖÖÖ! :D

Det är bara att dra på med värme... :) Om bakterierna överlever 300 grader i några timmar i ugnen.. Ja, då lär du aldrig få död på dom! :D
#16 - 20 januari 2008 10:08
Vad är det för hemska bakterier som skulle finnas i Svensk natur och som inte finns i sydamerikansk, asiatisk eller afrikansk natur??? Tror ni verkligen att era akvariefiskar lever i en steril miljö i naturen? Jag har vanlig sand från sjöstränder och havsstränder. Och jag har bara sköljt igenom sanden. Inte kokat. Har inte haft några problem alls.

Mvh/ Per
#17 - 21 januari 2008 17:35
har ochså hämtat sand från strand spolat ur max 2gg
funkar kanon växterna trivs kanon .
tuta och kör...
#18 - 25 januari 2008 15:26
Jag tror inte att det finns några jättehemska bakterier i svensk natur, men eftersom sanden var från en liten strand så vet man ju inte vilka djur som har varit där, vissa sjukdomar kan ju spridas på detta sätt. Sanden STANK verkligen av bakterier när jag råkade låta den ligga i vatten lite för länge innan den skulle torka, det luktade mök, milt sagt ;) Detta är ju säkert inga farliga baktierer i sig, men jag tänkte lite på risken för Cyano eller andra bakterie- eller algblomningar så jag ville vara på den säkra sidan.

Sen är det ju så att jag har haft problem med mina Corydoras skäggtömmar, vilket jag skrivit om i forumet tidigare. Det verkar vara något i vattnet eller på botten de inte trivs med, trots finkornig sand så fräts tömmarna bort. Därför ville jag att sanden skulle vara så kliniskt ren som möjligt. Sen byggs det ju upp en ny bakteriekultur i den väl i akvariet och det är helt okej såklart.
#19 - 25 januari 2008 16:08
Teoretiskt kan man ju ha sån otur att något som akvariefiskarna hemma får problem med följer med sanden/gruset. Samma som att köpa fisk i en affär och hemma visar det sig att dom nya eller gamla har något som dom andra får problem med
#20 - 10 februari 2008 20:23
havssand

jag kör med havssand från en strand på österlen, jag sköljde igenom den ett antal gånger och rensade bort små tångbitar och liknande, stoppade i sanden planterade växterna, lade lite svart/grå sten från samma strand och som genomgått samma tvättningsmetod som sanden,
lät det stå i ngn dag och bytade sedan hälften av vattnet för att undvika eventuella nitritförgiftningar.

införskaffade 4st fjärilsciklider som lever loppan än idag :)

så det är nog inga problems för dig som har låtit sanden genomgå en sådan omfattande reningsritual :P
#21 - 12 februari 2008 12:24
Nej men havssand är av lite annat slag... Den är ofta mer kalkrik, särskilt i skåne och på västkusten, om jag fattat det rätt. Sjösand är ofta sand av granit och järnhaltiga bergarter, den är typ "orange" i färgen. Dessutom har sjösanden under lång tid utsatts för försurning och söndervittring som sker i sveriges sjöar idag, plus att humus-ämnen från skogen läcker ner i sjöarna och påverkar surhetsgrad, pH och annat... Så det är stor skillnad på havssand och sjösand, både i färg och bergarter.

Men visst, jag tror att den sand jag hittat kommer bli bra :) Har haft cirka 2 dl av den i akvariet nu och malarna verkar inte reagera på den, så det får bli den. Ska byta sand i samband med min flytt till stockholm om 2 veckor.

Annons