byta sand/grus

#1 - 30 augusti 2009 12:30
Jag har ganska nyligen skaffat mig ett begagnat akvarium på 150 l . Gruset följde med men nu är det så att gruset är väldigt, väldigt stort. lite som små stenar! Jag skulle vilja ha antingen finare grus eller sand. Kan man byta sand/grus medans akvariumet är igång och bebott av fiskar??

Jag vill absolut inte ta bort alla fiskar, tömma akvariet, byta grus och sedan starta om igen! :D Finns det någon annan lösning?
#2 - 30 augusti 2009 13:26
Hm, nog för att det finns många kunniga på zoopet men dom kan inte trolla :P Du måste tömma på vatten, plocka ur fiskar och hela köret... Tyvärr.
#3 - 30 augusti 2009 14:48
Faran med att byta "mitt i" är att du rör upp en massa slam som finns i gruset. Pröva att ta upp lite grus med ett decilitermått och se hur slammigt det blir.

Är akvariet nystartat så kanske det inte har hunnit bli så mycket sk mulm i gruset. Sedan bör du förstås inte ha så mycket bottenlevande fiskar, för de blir rejält störda förstås.

Jag skulle nog göra så att jag tog bort alla växter och stenar, grottor mm. Sen skulle jag håva upp fiskarna och ha dem i ett par hinkar akvarievatten så länge. Ta upp gruset, ha ner det nya, plantera och inreda. När vattnet börjar klarna så tillbaks med fiskarna.

Men är det mycket mulm i gruset så är det bara att tömma alltihop.
Jag hoppas att du har slang och tömmer med för då är det inte så farligt att tömma ett akvarium. Läs artikeln som finns här på Zoopet under DIY så finns det en bra beskrivning med bilder på hur man installerar ett enkelt vattenbytessystem.

Glöm inte att det nya gruset måste sköljas först för att få bort stendamm och så. Enklast med ett durkslag över en hink och en dusch.
#4 - 30 augusti 2009 14:59
okej. Då blir det att ha kvar samma grus ett tag till.

Vilken typ av grus är det här?

Bilagor:
#5 - 30 augusti 2009 15:10
det är engelsk sjösten.
#6 - 30 augusti 2009 15:17
Mumin skrev:
Faran med att byta "mitt i" är att du rör upp en massa slam som finns i gruset. Pröva att ta upp lite grus med ett decilitermått och se hur slammigt det blir.

Är akvariet nystartat så kanske det inte har hunnit bli så mycket sk mulm i gruset. Sedan bör du förstås inte ha så mycket bottenlevande fiskar, för de blir rejält störda förstås.

Jag skulle nog göra så att jag tog bort alla växter och stenar, grottor mm. Sen skulle jag håva upp fiskarna och ha dem i ett par hinkar akvarievatten så länge. Ta upp gruset, ha ner det nya, plantera och inreda. När vattnet börjar klarna så tillbaks med fiskarna.

Men är det mycket mulm i gruset så är det bara att tömma alltihop.

Jag hoppas att du har slang och tömmer med för då är det inte så farligt att tömma ett akvarium. Läs artikeln som finns här på Zoopet under DIY så finns det en bra beskrivning med bilder på hur man installerar ett enkelt vattenbytessystem.

Glöm inte att det nya gruset måste sköljas först för att få bort stendamm och så. Enklast med ett durkslag över en hink och en dusch.

Om han har vattnet i när han tömmer i sanden så kommer det bli grumligt i flera dagar/veckor innan vattnet är totalt återställt. Jag och en kompis tömde i lite mer sand i hans 54l, cirka 2-3kg. Vi väntade i 4-5dagar och vattnet har knappt klarnat någonting. ^^
#7 - 30 augusti 2009 15:24
okej! tack för hjälpen. Men om jag köper lite finare grus och gör som följande.....:

Jag tar ut lite av gruset jag har i . Sedan häller jag i lite vältvättat nytt grus! Sedan gör jag så varje dag i 1 vecka så kommer ju att allt ''gammalt'' grus vara ersatt med det nya!

.... så kommer väl vattnet inte bli så jättegrumligt. Eller?
#8 - 11 september 2009 08:11
Pickabuu skrev:
okej! tack för hjälpen. Men om jag köper lite finare grus och gör som följande.....:

Jag tar ut lite av gruset jag har i . Sedan häller jag i lite vältvättat nytt grus! Sedan gör jag så varje dag i 1 vecka så kommer ju att allt ''gammalt'' grus vara ersatt med det nya!

.... så kommer väl vattnet inte bli så jättegrumligt. Eller?

Så skulle jag också gjort! Men ta det lugnt när du tar ut den gamla sanden bara... så du inte drar upp för mycket skit på en gång!
#9 - 11 september 2009 08:20
jag bara satt och tänkte lite på detta....
Hur högt har du med den nuvarande stenen? Går det inte helt enkelt att bara "fylla" på med vältvättad sand? Ja, lite i taget men utan att ta ut de gamla stenarna? då borde väl all bra näring till växterna bli kvar och man behöver inte lika mycket ny sand?
bara en tanke jag har, rätta mig gärna om jag har fel men tycker det borde bli minst stressigt för fiskarna och det borde inte vara några problem med att täcka de engelska sjöstenarna helt...borde det inte tom bli en bättre växtmiljö? men tanke på mer luft vid rötterna osv osv?
#10 - 11 september 2009 08:43
garjzla skrev:
jag bara satt och tänkte lite på detta....

Hur högt har du med den nuvarande stenen? Går det inte helt enkelt att bara "fylla" på med vältvättad sand? Ja, lite i taget men utan att ta ut de gamla stenarna? då borde väl all bra näring till växterna bli kvar och man behöver inte lika mycket ny sand?

bara en tanke jag har, rätta mig gärna om jag har fel men tycker det borde bli minst stressigt för fiskarna och det borde inte vara några problem med att täcka de engelska sjöstenarna helt...borde det inte tom bli en bättre växtmiljö? men tanke på mer luft vid rötterna osv osv?

går alldeles utmärkt så länge den nya grusen är antingen lika grov
eller grövre än den som redan finns där.

lägger man finare grus ovanpå den grövre, så kommer den med tiden
att "ramla ner" mellan de grövre "stenarna", och då får man börja om....
till slut har man ingen plats kvar.....

nä, rent krasst, töm karet helt, ut med allt gammalt, i med det nya.

man skall dock vara på det klara med att då blir det som att starta karet igen.......

.
#11 - 12 september 2009 17:40
Jag skulle tömt allt och lagt i. Har gjort det i mitt 720 2 gånger(dock av andra orsaker). Och så mycket jobb är det inte. Lägg en kväll på det så är det klart. Speciellt då det redan är nystartat ändå.

Annons