hannesc skrev:bästtre filter kanske? jag har vit sand o den blir inte skitig. ( asså lite skit blire det ju men inget som stör)
jag slamsuger aldrig mina kar. o bottnarna är fina o rena ändå.
roosterboy skrev:Jag böt pump snabbt som fan i mitt 54a liters, hade en likadan pump som du har.
Värdelös skit rent ut sagt.
hannesc skrev:mm det är svårt att hitta bra filter till små kar. ett ytterfilter hade väl varit bäst. typ eden 501.
varför easy-life varje vattenbyte för?? det har jag bara i när jag startar ett kar. sen behövs det inte.
mollysarna är väl nästan lite för stora för ett 54L kar om jag itne missminner mig.
lindsey80 skrev:Synd, när man inte vet innan och inte är så insatt i pumpar =O(. Man har ju ändå betalat en slant för pumpen. Vad har du för pump då?
hannesc skrev:mm det är svårt att hitta bra filter till små kar. ett ytterfilter hade väl varit bäst. typ eden 501.
varför easy-life varje vattenbyte för?? det har jag bara i när jag startar ett kar. sen behövs det inte.
mollysarna är väl nästan lite för stora för ett 54L kar om jag itne missminner mig.
hannesc skrev:tjäna pengar-snack. jag har easy-life hemma jag med. det är bakterikultur på flaska. som är bra vid uppstart. har man väl fått igång ett kar med bra balans behövs det inte. då har du ju bakterikultur i filtret o bottnen
man kan tyvärr inte lita på vad djuräffarer säger. de lever ju på att få saker sålt o då säger de ofta att "det går bra" osv.
här ser du tex vad en molly behöver
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1
dvs 70L kar.
Big_Sal skrev:Endast en av Easy-lifes produkter är bakteriekultur. Lindsey80 skriver inte vad det är hon har men jag tycker det låter som vattenberedningsmedel som faktiskt används av många regelbundet. Binder diverse tungmetaller och annat skit. Själv använder jag inget vattenberedningsmedel men har en flaska redo i fall det skulle vara något fuffens med kranvattnet. Spelar ingen roll hur bra balans i karet man har, om vattenverket tillfälligt tillsätter mer klorin slutar det ändå inte bra...
ilzetas skrev:Jag har samma erfarenhet som du angående fin sand och problem att slammsuga botten. När jag hade klogrodor så ska dom ha fin sand och jag lyckades inte dammsuga så där fint som jag kan i vanligt grus. Jag frågade på zooaffären, men dom förstod inte problemet, för dom funkar det hur bra som helst.
Så kanske är det en ren teknik-fråga? Du och jag har fel teknik. Jag fick aldrig till det i alla fall och numera bor bara fiskar i våra kar, inte grodor.
Mvh, Carina
hannesc skrev:bästtre filter kanske? jag har vit sand o den blir inte skitig. ( asså lite skit blire det ju men inget som stör)
jag slamsuger aldrig mina kar. o bottnarna är fina o rena ändå.
lindsey80 skrev:Jag har en liten flaska, som jag endast använt då jag startade upp akvariet. Den flaskan heter "Easy-Life, Easy Start, bacterial combi system". Sedan har jag en nästa dubbelt så stor flaska, som jag använder vid delvattenbyte. Den flaskan heter "Easy-Life, flytande filtermedium".
Men är det så att det inte är bra att använda så som jag gjort, så ska jag sluta med det. Det är som sagt svårt när man inte kan allt och även om djuraffärer inte är mycket att lita på, så är det tyvärr de enda jag känt jag kunnat vända mig till just vid de tillfällena då jag varit på plats och behövt ha svart just då.
lindsey80 skrev:Jag fick höra förut att jag har för många fiskar i akvariet. Isf är inte det heller medvetet =O(. Då jag "dum som jag är" lyssnade på djuraffären och de sa att det inte var några problem.
pernilla78 skrev:vad för vit sand har du för ja vill me ha men läste att m,an ska tänka på corydorasens skäggtömmar,att stenarna måste va runda typ..vill gärna ha vitt ja med men den ja köpte av sa att man inte ska ha de..typ att de blir så skitigt och inte att fiskarna tycker om de
hannesc skrev:du kan nog sluta att tillsätta filtermediumet. tycker det låter som det är ungfär samma sak du har i båda flaskorna. tyvärr kan man inte alltid lita på djuraffärer. därför excellenta forum som det här finns :D vi svarar alltid :D
hannesc skrev:
jo du har nog lite mycket fisk. eller för stora fiskar iaf. mollysarna skulle jag lämna tillbaka o byta mot nått som funkar i ett sånt litet kar.
hannesc skrev:
det hette ciklidgrus. kommer inte ihåg exakt vad det är men det är nått kalciumblahablahanåntingmer. bild på det :
hannesc skrev:du kan nog sluta att tillsätta filtermediumet. tycker det låter som det är ungfär samma sak du har i båda flaskorna.
tyvärr kan man inte alltid lita på djuraffärer. därför excellenta forum som det här finns :D vi svarar alltid :D
jo du har nog lite mycket fisk. eller för stora fiskar iaf. mollysarna skulle jag lämna tillbaka o byta mot nått som funkar i ett sånt litet kar.
det hette ciklidgrus. kommer inte ihåg exakt vad det är men det är nått kalciumblahablahanåntingmer. bild på det :
Och jag är högst tacksam för att det finns sådana snälla och hjälpsamma fiskmänniskor här, som jag kan fråga allt om. Tack för det
Skulle jag kunna ha ett par guppysar till istället för de fyra mollysarna?
pernilla78 skrev:nu börjar ja hitta omkring för att få svar på mina alllllla frågpr så tusen tack..den sanden va ju jättevacker..och ang mina corydoras å skäggtömmarna..tyckte du sanden va vass i kanterna el mer finsand..tack du snälle själ för dina svar:)
hannesc skrev:inga problem. hjälper så hjärna till. o massa andra duktiga akvarister här med för den delen.
aa det skulle nog vara bättre än mollysarna faktiskt.
lindsey80 skrev:Själv är jag från norrlands vintertrakter =O) ... just nu bosatt i Umeå =O).
hannesc skrev:märk väl nu igen att kensa kommer från skåne. dvs allt över Markaryd är norrland :P
lindsey80 skrev:Hmm, tur att jag är en tjej med stooor förståelse för det platta landet därnere, eller iaf försöker jag har förståelse ... ;).
Kensa skrev:fast det är ju klart...norrland har ju sina fördelar....den feminina delen aav befolkningen är ju vacker som tusan däruppe....
minns min ungdoms stora kärlek som kom från haparanda......
.
hannesc skrev:du kan nog sluta att tillsätta filtermediumet. tycker det låter som det är ungfär samma sak du har i båda flaskorna.
tyvärr kan man inte alltid lita på djuraffärer. därför excellenta forum som det här finns :D vi svarar alltid :D