[COLOR=#333333]Hur slaviskt följer ni det gamla general-rådet om att byta lysrören var 12:e månad?
[/COLOR][COLOR=#333333]I mitt Juwel-kar (450 lit) så jobbar fyra T5-rör (9-10 tim/dygn) och de är nu 14 månader gamla. [/COLOR]
KJE skrev:Jag byter mina när dom antingen går sönder eller blir alltför smutsiga (någon form av algliknande beläggning som är svår att få bort) :)
Kjell Fohrman skrev:Alla rör tappar i effekt men hur fort varierar mellan olika märken.
Med den gamla modellen av lysrör så bör man därför byta en gång om året om man har växter i akvariet (eller i alla fall växter som har lite krav på ljus) medan det naturligtvis bara är att köra på om man inte har växter (eller bara sådana som har låga ljuskrav).
Den senaste generationen av lysrör behåller dock sin kapacitet betydligt längre (1,5-2 år).
Detta "lärde" jag mig i alla fall en gång en lysrörsexpert som höll ett föredrag. Så det minns jag - men minnet är så dåligt [:o] att jag inte minns exakt vilka lysrör det gällde och vad det var som gjorde att dessa behöll kapaciteten längre. Kanske var det de nya med HF-don - jag minns som sagt inte. Någon annan vet säkert bättre
flygrc skrev:T5 har funkat åravis för mig, bättre då med fler rör och refektorer än att byta varje år