byta lysrör---till vad ??

#1 - 6 februari 2007 08:38
hej !

verkar som att de flesta kommentarna om Juwels paket stämmer.

Ljuset i deras ramper är kanske inte det allra bästa.

Så, kanske läge att inom kort byta ut ett eller båda rören.

Men vad skall man ha ??

Vilket märke anses vara bäst ?

Ger olika märken olika effekter, exempelvis, ger olika rör bättre färg på fiskarna, eller är vissa bättre för växterna, eller framhäver olika märken olika färger på fiskarna ??.....Typ vissa bra för röda färger, andra för blå, eller hur är det ??

Tips på bra rör emottages tacksamt.

// K
#2 - 6 februari 2007 08:52
Jag har 4 st Philips Aquarelle i mitt Juwel 240 och det ljuset drar åt det lite blåare hållet, men funkar kanon för växterna samt att fiskarnas färger kommer fram.
Här kan du kolla de olika färgerna på ljusrör: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
#3 - 6 februari 2007 08:58
Jag rekommenderar oxå Philips Aquarelle mycket varmt!
#4 - 6 februari 2007 09:04
Jag kör en kombination av Hagen PowerGlo och Arcadia Freshwater. Dessa rör tillsammans tycker jag ger ett klart och starkt ljus med hög grad av naturlig färgåtergivning på fiskar och växter.

Dessa rör valde jag efter en hel del både teoretiskt och praktiskt exprimenterande och testande. För visst är det som du säger - det finns en uppsjö av olika lysrör med olika färgspektra som kommer att belysa ditt akvarium väldigt olika beroende på vilka rör du väljer.

Mitt tips är att välja ett rör som lyser starkt i det vit-blå ljusspektrat och sen kombinera det med ett rör som lyser med ett något bredare färgspektra.

Mvh
Mattias
#5 - 6 februari 2007 17:16
rekomenderar Sylvania Aquastar
#6 - 6 februari 2007 17:54
Philips Aquarelle..
#7 - 6 februari 2007 19:52
Philips Aquarelle..

Både du och jag är ju partiska :D
Man har ju blivit indoktrinerad av den bäste!
#8 - 6 februari 2007 20:49
ansjo skrev:
Jag har 4 st Philips Aquarelle i mitt Juwel 240 och det ljuset drar åt det lite blåare hållet, men funkar kanon för växterna samt att fiskarnas färger kommer fram.

Här kan du kolla de olika färgerna på ljusrör: http://saurama.aqua-web.org/index.htm

Hej, jag ska oxså skaffa mig nya lysrör och såg dom olika nyanserna på den länken... tyckte Arcadia Tropical var jätte fin..vart köper man detta??
#9 - 10 februari 2007 16:40
Forsätter på er tråd, har just beställt 2 aqaurelle till mitt Malawikar.
Tror nån att det blir bra för färgerna på fiskar och växter??
skall byta ut power-glo som har gått sönder visserligen bara det ena men ändå.
#10 - 19 februari 2007 10:41
vilket rör ger bäst återvinning / förstärkning av röda färger på fiskarna ??
#11 - 6 mars 2007 11:04
Jag vill bara fråga en sak i denna tråden... Varför kan man inte ha vanliga lysrör? såna man har i taket?
#12 - 6 mars 2007 11:38
Det kan man. Till exempel Philips TLD 965, 950,940, 865, 840 osv. är "vanliga" varmvita lysrör som oftast fungerar bra till akvarium.

Mvh
Mattias
#13 - 6 mars 2007 11:40
Thorn skrev:
Jag vill bara fråga en sak i denna tråden... Varför kan man inte ha vanliga lysrör? såna man har i taket?

Det kan man, men deras våglängdsspektrum är inte optimerat för akvarier och de växter som finns däri.
#14 - 6 mars 2007 23:57
Mosaik skrev:
Det kan man. Till exempel Philips TLD 965, 950,940, 865, 840 osv. är "vanliga" varmvita lysrör som oftast fungerar bra till akvarium.

Mvh

Mattias

de är inte varmvita rör du nämner. 965 och 865 har en färgtemperatur på 6500 K, vilket kallas dagsljusrör de övriga är kallvita. Varmvita rör är ganska fult att ha till akvariet då de är mycket gula och grön i sitt ljus, samt att de inte är så bra för växter. Fotosyntesen reagerar på blå och rött ljus. Grönljus reflekterar växter bort, det är därför de ser gröna ut får våra mänskliga ögon.
#15 - 7 mars 2007 12:06
950,940,840 lysrör är okej att använda då? Ingen som har bilder på sitt akvarium med dessa lysrör. Mitt ena har nämligen gått sönder när jag lekte elektriker här hemma...lite dyrt tycker jag att köpa ett lysrör för 300:- när man inte ens har haft akvariumet i en vecka...
#16 - 7 mars 2007 13:42
gudsson skrev:
de är inte varmvita rör du nämner. 965 och 865 har en färgtemperatur på 6500 K, vilket kallas dagsljusrör de övriga är kallvita. Varmvita rör är ganska fult att ha till akvariet då de är mycket gula och grön i sitt ljus, samt att de inte är så bra för växter. Fotosyntesen reagerar på blå och rött ljus. Grönljus reflekterar växter bort, det är därför de ser gröna ut får våra mänskliga ögon.

Ja det har du helt rätt i. Jag blandade uppenbarligen ihop lysrörsterminologin i samband med att jag precis hade monterat ett TLD 830 här på jobbet vilket ju är varmvitt. :)
#17 - 7 mars 2007 13:51
Thorn skrev:
950,940,840 lysrör är okej att använda då? Ingen som har bilder på sitt akvarium med dessa lysrör. Mitt ena har nämligen gått sönder när jag lekte elektriker här hemma...lite dyrt tycker jag att köpa ett lysrör för 300:- när man inte ens har haft akvariumet i en vecka...

När jag forskade som mest i lysrörsdjungeln så noterade jag att ganska så många använde Philips TLD 965 och gav detta väldigt bra recentioner. Ljuset från det röret ska tydligen vara väldigt nära naturligt dagsljus och därför framhäva fiskarnas naturliga färger och dessutom fungera bra med växterna.
Sen har jag läst i en hel del trådar att något rör i TLD-serien ska vara identiskt med Philips Aquarelle (jag tror att det var 965 eller 865).

Mvh
mattias
#18 - 7 mars 2007 16:37
Har för mig att det fanns ett lysrör som hett TLD89 som användes till akvarium innan det var TLD95 (nuvarande Aquarelle)som gällde till akvarium. Men detta är några år sedan så jag kan ha fel för mig:confused: .

Annons