Byta lysrör?

#1 - 13 april 2007 17:31
Hej!

Undrar hur lång livslängd mina lysrör har. Jag har:
Lysrör Bakre: Sylvania Aquastar
Lysrör Främre: Sylvania Gro Lux
De är köpta i augusti förra året. När bör jag byta?

Funderar dessutom över vad ni tror om följande: Jag gillar när vattnet ser klart ut och rötterna i varm röd/lila ton. Jag vill inte ha något grön/gul/vitaktigt ljus. Bör jag sätta Hagen marine glo bak och Gro lux fram för att få ett med blå/lila ljus? Eller blir det sämre för växterna?

http://saurama.aqua-web.org/
#2 - 13 april 2007 19:05
efter ett år så är rören nere på så pass låg nivå att det är dags att byta.
ett problem som kan uppstå om man byter mer än ett rör samtidigt är att växterna tar upp mer näring än vanligt och då tar den slut snabbt. då ökar risken för alger.

man bör med andra ord byta i intervaller. jag har 4 rör och byter ett rör var 3dje månad.
det är lite klurigare med 2 rör. läste någonstans att man byter rör 1 månad 8 och rör 2 månad 12.
det konstiga där är att man har en period då det är ojämnt där dock, så jag litar int efullt ut på det.

kontenta:
du kan byta båda rören samtidigt om du ökar mängden näring i vattnet.
#3 - 13 april 2007 21:27
bena skrev:
efter ett år så är rören nere på så pass låg nivå att det är dags att byta.

.

därom tvistar de lärde...

det beror helt på vilken beläggning röret har...
aquarell (och aquastar, powerglo och triton) har 70% av verkningsgraden kvar tills dom slocknar...

andra rör kan man la säga att dom "håller" 12 månader....
#4 - 13 april 2007 21:35
därom tvistar de lärde...

det beror helt på vilken beläggning röret har...

aquarell (och aquastar, powerglo och triton) har 70% av verkningsgraden kvar tills dom slocknar...

andra rör kan man la säga att dom "håller" 12 månader....

man ska lära sig något nytt varje dag [:o]
mycket av 'faktan' jag vet kommer från böcker. de är kanske inte helt uppdaterade...
#5 - 14 april 2007 08:02
Ditt grolux rör kan du byta direkt till vanligt aquastar

Jag föredrar aquarell rör men fan omöjliga o hitta här i stan så kör enbart aquastar
plocka bort mitt grolux rör då det gav sämre efekt än mitt aquastar
#6 - 14 april 2007 08:13
Ok då är det nog dags att byta ett av rören snart iallafall. Ingen som har någon åsikt om Hagen marine. Det verkar ge ett så fint havsblått ljus. Om man sätter det längst bak för djupets skull och ett aquastar fram då? Men då kanske den röd/lila tonen försvinner?

Annons