Byta ljusrör men vilket?

#1 - 13 november 2007 11:46
Tjenare, jag är ny här så jag tänkte bomba er med en fråga nu på direkten :)

Jag tänkte nu i dagarna starta upp ett kar (60L) och jag funderar nu på att byta ljusrör i rampen.. Har läst till mig att Phillips Aquarelle ska vara bra rör med jag är lite osäker på om jag kan få tag på dessa rör så jag har funderat på nån av Hagen`s ljusrör. (rör t.ex. aqua-glo, power-glo, life-glo, marine-glo)

Så jag tänkte vilket av alla deras rör skulle ni rekommendera till ett 60L kar med fiskar såsom neontetror, guppys mfl. snälla akvariefiskar och några växter.
Det jag skulle vilja åstakomma är att framhäva fiskarnas färger lite mer samtidigt som att växterna ska må bra och växa och bli gröna och granna.

Så ös på med förslag vilket rör jag ska investera i :D
#2 - 13 november 2007 15:22
Sylvania Aquastar är likvärdigt med Philips Aquarelle och jag har för mig att Hagen's Power-Glo också är det.
#3 - 13 november 2007 15:27
Hm, föresten Power-Glo är nog betydligt blåare än dom två tidigare nämnda.
#4 - 13 november 2007 16:56
Är det en nackdel med blått ljus?
#5 - 13 november 2007 20:32
surinam skrev:
Är det en nackdel med blått ljus?

Undrar samma jag oxå nu ;)
nån som vet?
#6 - 13 november 2007 22:50
Ja det hade varit intressant att veta onekligen.
#7 - 13 november 2007 23:28
det finns igentligen bara ett alternativ. Och det heter Aquarelle...
I´t really kicks ass!
Om du absolut inte kan få tag på det så tycker jag Aquastar och som tredjeval om du måste ta ett hagenrör, lifeglo2.
#8 - 13 november 2007 23:44
jag snålade lite sist när jag köpte rör och tog ett aquaglo som kostade hälften av vad aquarelle kostade och så här i efterhand kan jag säga att det är ett jättebra rör, jag har mycke finare växter än i karet med aquarelle!
#9 - 14 november 2007 08:51
Vill man att alger ska gro ordentligt ska man ha Life-GLO så det är inget alternativ för min del. Jag kommer köpa Power-GLO men sen även ett Marine-GLO för testa blåheten. Jag vill att färgerna på fiskarna ska framhävas till max.
#10 - 14 november 2007 19:03
life-glo 2 är bättre än life -glo..
men det är sånt förbannat överpris på de....
bättre att köra aquarelle rakt av. De blir inte bättre än så!
#11 - 14 november 2007 20:54
DuNdReT skrev:
Tjenare, jag är ny här så jag tänkte bomba er med en fråga nu på direkten :)

Jag tänkte nu i dagarna starta upp ett kar (60L) och jag funderar nu på att byta ljusrör i rampen.. Har läst till mig att Phillips Aquarelle ska vara bra rör med jag är lite osäker på om jag kan få tag på dessa rör så jag har funderat på nån av Hagen`s ljusrör. (rör t.ex. aqua-glo, power-glo, life-glo, marine-glo)

Så jag tänkte vilket av alla deras rör skulle ni rekommendera till ett 60L kar med fiskar såsom neontetror, guppys mfl. snälla akvariefiskar och några växter.

Det jag skulle vilja åstakomma är att framhäva fiskarnas färger lite mer samtidigt som att växterna ska må bra och växa och bli gröna och granna.

Så ös på med förslag vilket rör jag ska investera i :D

Satsa på power-glo, klart bästa röret i din lista :)
aqua-glo är oxå bra men ser mörkare ut så det är lite upp till plånboken.
#12 - 14 november 2007 21:05
brams skrev:
det finns igentligen bara ett alternativ. Och det heter Aquarelle...

I´t really kicks ass!

Om du absolut inte kan få tag på det så tycker jag Aquastar och som tredjeval om du måste ta ett hagenrör, lifeglo2.

Och jag säger isf Aquastar som första val och Aquarelle som andra val.
Aquastar och Aquarelle är så pass lika att det egentligen kvittar vilket, men Aquastar brukar vara några tior billigare. (Kikar man på Defdacs PUR-lista så är ju faktiskt Aquastar dessutom något bättre att gro växter med)
Jag har 3st Aquastar och 1st Aquarelle i min ramp och kan inte med blotta ögat se någon större skillnad i hur ljuset ser ut.
Bilagor:
#13 - 15 november 2007 08:02
och hur var det då med blått ljus?
#14 - 15 november 2007 09:59
surinam skrev:
och hur var det då med blått ljus?

En smaksak...
Bytte från ett no-name vardagsrör till ett Aqua-glo och nog blev det blått alltid ;)
Framhäver vissa färger, blåa skulle jag gissa ;)
Nästa gång jag skall byta byter jag till Aquarelle eller Aquastar, ger ett mer neutralt men ändå blåaktigt ljus. Aquarelle behåller dessutom det mesta av ljusstyrkan tills det sloknar, hur det är med Aqua-glo vet jag inte.
#15 - 17 november 2007 10:26
Har ett 540 liters med malawi och jättevallisneria. Skulle man kunna blanda
1 grolux, 2 powerglow och 1 marineglow för att få fram fiskarnas färger och samtidigt ha kvar växterna. Har några gamla malar som behöver lite alger me....

Kan det fungera???

moj

Annons