Halloj!
kan jag ta det gamla vattnet och hälla i det nya karet och fylla på med mera vatten??? Eller är en vecka ett måste??
jag ska ha Kalas hemma och det är så tråkigt med flera kar framme!
mvh patricia
Det beror på lite hur mycket fisk du har?
Hur länge du har haft karet igång?
Vilken sorts filtrerning har du?
Hur stort akvarium har du nu? Hur stort ska du byta till?
Mvh Marcus
ingen expert, men om du ska göra det, så kanske du får flytta över 63l och sedan kanske 20l (eller lite mer om man kör med bakteriekultur) till och ha det halvfullt några dagar med båda filter i.
Note: Neontetror är väldigt känsliga för dåligt inkörda kar enligt min fiskbok.
Jag ha precis köppt en nytt större kar,å då råd frågade jag hur jag skulle göra som.
Fick då svar att jag skulle ta så mycke vatten från det gammla å hälla i i det nya,sen fylla resten med vanligt vatten.Man ska visst krama "skiten"ur filtret också..I det nya alltså.kanske inte ser så snyggt ut först men..
Det är inte i vattnet bakterierna finns ,de finns i bottenmatrialet och i filtret.Så om du ska byta till större kar .Se då till att ta gruset-eller sanden från det gammla karet+kör det gammla filtret i några dagar så funkar det utan några medel.
Jag har hällt upp vatten i 167 L karet och satt igång pump och doppvärmare. Hällt i safen med.
Ska jag ta vattnet samt grusen och pimpen OCH FISKARNA och hälla i det i det nya ??????
Använder du vatten, grus och pump från det gamla akvariet så borde det inte vara några problem att flytta fiskarna också.
Fyll en hink med akvarievatten och lägg i fiskarna. Därefter tar du och flyttar över grus, pump och så mycket vatten du kan från det gamla till det nya.
Sätt igång den gamla pumpen. Det lär bli väldigt grumligt i vattnet men låt pumpen vara igång en stund (kanske en timme) så kan du flytta i fiskarna sen.