Byta grus mot sand enklast??

#1 - 15 april 2004 20:48
Hej!
Hur gör man enklast för att byta ut gruset i karet mot sand??
Ska i med blästersand i mitt 50 L kar. Har inget annat kar att stoppa fiskar i under tiden.
Vad är mest stressande för fiskarna: 1)Håva upp dom till en hink en stund och byta till sand. Det är neontetror och guppys. guppysarna är inget problem gissar jag men neonerna håvar man ju inte gärna..[:)]
2) Tappa ur lite vatten, skotta upp hälften av gruset och byta till sand och sen ta andra halvan..

Finns det fler ideér så tas dom gärna emot..

Mvh//Mage
#2 - 15 april 2004 20:56
när jag gjorde något liknande så la jag mina i badkaret så länge efter att ha tvettat det noga med tvål o vatten. jag hadde med kardinal tetra men ungefär hälften dog endå. kardinal tetra e jävligt jobbiga..... tål ingen stress alls juh :( suck...

vet faktis inte....
#3 - 15 april 2004 21:00
1 absolut!!! Det går ju ganska snabbt att byta gruset. ställ hinken i ett mörkt rum så blir dom nog lugnare och tror kanske att det är natt. Jag har hört att dom tänker så.

Förslag 2 tycker jag låter väldigt uppstressande och jobbigt för fisken.
#4 - 15 april 2004 21:08
Marie J: du tror inte det blir ännu mer stressande för neonerna att jagas runt med håv i akvariet? Dom är ju rätt kvicka liksom..
Skulle det bli bättre om jag stoppade dom i ett litet kar(låna grannens tomma 15L) under tiden? Lär väl inte bli så mycket bättre än en hink skulle jag kunna tänka mig..

Fler ideér?
#5 - 15 april 2004 21:15
Personligen så tror jag att det kvittar för fisken dom få timmarna det högst tar för dig att fixa karet. Men om du tycker att det känns bättre för dig med ett 15 l kar så låna det...

Att låta fiskarna ligga nere i karet medans du är nere o gräver tycker jag låter superstressande. Och tänk vilken dimma det blir av gruset och gammal smuts mm.
#6 - 15 april 2004 21:16
Håven är stressande men säkert inte lika mycket som om du gräver i karet... se förra inlägget...
#7 - 15 april 2004 21:31
Om du tömmer ut det mesta vattnet innan du håvar ut dem så behöver du inte jaga och stressa dem. Tänk bara på att hinken måste hållas tillräckligt varm, den kallnar mycket fort.

Jag röstar också för alternativ 1, det blir så grumligt i vattnet så du inte kan se den gamla sanden annars.
#8 - 15 april 2004 21:40
OK, då blir det nog till att håva.
Att hinken hinner kallna borde inte vara nåt problem då det inte lär ta så lång tid att byta gruset och plantera om.. Det skulle i så fall vara om man måste låta vattnet klarna en stund innan man kan släppa tillbaka dom..[?]
Kanske om man sköljer sanden först så går det bra?
#9 - 15 april 2004 21:51
Angående hink-kallnandet så går det fort, kanske en halvtimme, om du inte har varmt och fuktigt i rummet. Täck hinken med lock eller gladpack och ställ den på en torr handduk och lägg en annan torr handduk över så hjälper det.
#10 - 16 april 2004 01:19
Om du krossar sten för sten till sand så kanske.. näe.. Kanske inte..
#11 - 16 april 2004 09:09
Uhm, det går väl att stoppa ner en pet-flaska med riktigt varmt vatten i hinken.. så vet jag då folk som har gjort.. ha inte FÖR varmt bara..
#12 - 16 april 2004 11:07
Om man har doppvärmare i karet kan man väl sätta den i hinken under tiden, eller rikta en kupévärmare mot den samma.
#13 - 16 april 2004 14:40
Många bra förslag.. synd bara att det redan är gjort.. [:)]
Fiskarna är tillbaka i karet och alla ser ut att må bra.. än iaf.
Blev snyggt med sanden men fick lite lite lite dimma i karet. Har gått nån timme och det ser ut att lägga sig snabbt iaf..
Hoppas bara att inte nitriten rusar iväg nu när man bytt nästan allt vatten och allt bottenmaterial.. Har aldrig haft några problem förut..
Mvh//Mage

Annons