Byta grus i akvariet.

#1 - 21 februari 2008 22:45
Jag har ett par frågor....

Har insett att jag måste byta mitt grus i akvariet, har just nu lecakulor(köpt på södermalms akvarieaffär). Dels tycker jag att det är svårt att få växterna att stanna där man satt ner dom och sen låter mina guldbarber inte bli dom, speciellt det nyplanterade som inte hunnit rota sig ordentligt, flyter alltid på ytan dan efter plantering. Speciellt gräsväxter.

Kan få tag på engelsk sjösten i ca 2-4mm, gillar färgskiftningarna men tycker att den är aningen ljus, fins det nån annan sten i ungefär samma utförande och vart får man tag i den?

Tänkte ändå behålla ett tunt lager av lecan i botten och sen köra nya gruset ovanpå, ska det nya gruset vara störe eller mindre i storleken än lecan eller ska jag ta bort lecan helt?

Tacksam för svar:)
#2 - 21 februari 2008 23:04
Du kan nog ta bort Aquaclay helt då den ändå kommer att lägga sig ovanpå det andra bottenmaterialet du ska ha.
Men att växterna flyter upp har jag en liten fråga om, hur djupt lager med leca har du?
#3 - 22 februari 2008 06:58
jag har ca 10 cm i framkant och sen lite mer i bakkant. Varför undrar du?
#4 - 22 februari 2008 07:12
Det bör vara minst 8 cm för att växterna ska kunna rota sig ordentligt, men det passerar du med råge;).
Men det kanske inte är fel om du kör blandat med Aquaclay och Engelsk sjösand då du kommer att få lite mer rödbrun ton i substratet?
#5 - 22 februari 2008 07:13
Tänk på att Aquaclay är fullt av nyttobakterier. Så när du byter ut det får du vara försiktig med matningen och hålla koll på vattnet (skaffa nitrittest och börja mäta nån vecka efter bytet).

Även dina växter kommer att sakna Aquaclay så en sak du kan göra är att lägga ett lager dammjord några centimeter under det nya gruset. Hur fint eller grovt det nya gruset/sanden är beror på vilka fiskar som bor i akvariet. En del fiskar vill ha fin sand för att trivas.
#6 - 22 februari 2008 07:19
Du skriver att du använder leca kulor som bottensubstrat, kan du förklara för mig hur du lyckas få dom att sjunka till botten?
#7 - 22 februari 2008 07:44
Det är inte riktig Leca utan ett bottensubstrat som har samma tillverkare men detta sjunker. Det är inte lika tungt som sand så det är lite svårare att hålla nere växterna om det är lite oroligt i karet men ett bra substrat till diverse olika akvarium och det är väldigt populärt i räkakvarium.
Som det är nu är Södermalms akvarieaffär de enda i Sverige som saluför detta, men Imazo kommer att ta hem detta inom en förhoppningsvis snar framtid:).
http://www.aquaclay.de/engl/index.htm
#8 - 22 februari 2008 09:45
ansjo skrev:
Det är inte riktig Leca utan ett bottensubstrat som har samma tillverkare men detta sjunker. Det är inte lika tungt som sand så det är lite svårare att hålla nere växterna om det är lite oroligt i karet men ett bra substrat till diverse olika akvarium och det är väldigt populärt i räkakvarium.

Som det är nu är Södermalms akvarieaffär de enda i Sverige som saluför detta, men Imazo kommer att ta hem detta inom en förhoppningsvis snar framtid:).

http://www.aquaclay.de/engl/index.htm

Johnny berättar om något liknande på sin sida Redbee.se och jag tror att det kunde beställas på nätet men jag är inte säker.. Den porösa ytan ska vara extra bra för att de "snälla" bakterierna ska få bra fäste och extra bra för växter?! Jag gillar inte den bruna färgen riktigt.. Skulle ha varit gråare om jag skulle köpa det.. Men jag tycker också att man tröttnar på mörk botten i ett stort kar..

Jag har engelsk sjösten och inte har jag några 8 cm över hela karet inte.. I framkant har jag bara tunt, men gräset sprider sig dit iaf.. Men jag har ingen grävande, härjande fisk numera heller..
#9 - 22 februari 2008 14:24
Katharina skrev:

Jag har engelsk sjösten och inte har jag några 8 cm över hela karet inte.. I framkant har jag bara tunt, men gräset sprider sig dit iaf..

Vad har du för gräs?
#10 - 22 februari 2008 14:40
Katharina skrev:
Johnny berättar om något liknande på sin sida Redbee.se och jag tror att det kunde beställas på nätet men jag är inte säker..

Jag har engelsk sjösten och inte har jag några 8 cm över hela karet inte.. I framkant har jag bara tunt, men gräset sprider sig dit iaf.. Men jag har ingen grävande, härjande fisk numera heller..

Helt riktigt, det finns att beställa från Tyskland, men ska man ha en del så blir säkert frakten en betydande del i summan.
8 Cm är om man har aquaclay och vill att växterna ska rota sig, har man vanlig sand/grus är detta inget man behöver tänka på eftersom det orkar hålla växterna nere.
#11 - 22 februari 2008 21:00
Tack för alla svaren. :)

Det jag undrar är om jag skulle blanda sten är det inte risk för att aquaclayen åker upp eftersom att den är lättare?
#12 - 22 februari 2008 22:30
Jo, men var det inte det som du var ute efter;)? Att få växterna att stanna kvar men att du inte gillade färgen på sjöstenen.

Lite OT, så snackade jag med Janne på Södermalms akvarieaffär idag och hur trevlig var inte han då? Jag har beställt hem Aquaclay från honom genom min syster som bor over there north, då det inte finns att få tag i häromkring. Första och troligen enda gången som Stockholmare har det bättre förspänt inom akvaristken:p;)!
#13 - 22 februari 2008 22:59
jo visserligen men jag vill inte behöva göra om det snart igen[:o]. Det gjorde jag nämligen när jag startade upp akvariet först hade jag vanlig sjösten i och sen var jag på södermalms och vipps så hade jag ny sten i akvariet.....:)

Han är bra på snacka :D åker man dit ska man vara beredd på att ha tid... har lärt mig lite av honom...:) Det bästa är att han har öppet till tio på tisdagskvällar, så vi som jobbar sena tider hinner oxå åka dit.:D
#14 - 22 februari 2008 23:13
Jag vet vart jag ska på studiebesök nästa gång jag hälsar på syrran:p!
Jag kör med Engelsk sjösand 2-3 mm i mina kar och är jättenöjd, och att det inte har riktigt den färgen du vill ha kanske du kan blunda med ett öga för;).
#15 - 22 februari 2008 23:20
jag tycker faktiskt att sjöstenen är fin men tror inte att mina fiskars färger riktigt kommer fram med den...:)
#16 - 22 februari 2008 23:22
Vad har du för fisk då?
#17 - 22 februari 2008 23:27
det stora är lite överbefolkat just nu men min plan är att jag ska köpa ett till större kar. Det inne håller:
guldbarb
brilljanttetra
platys
siameser
och en mal(ancistrus av nåt slag)
#18 - 22 februari 2008 23:30
det är en upplevelse att komma till janne eftersom att han odlar mycket själv och man får gå runt och titta på alla karen....:)
#19 - 22 februari 2008 23:32
Där skulle ett mörkare grus passa bra till de fiskarna, här kan du börja kolla på sid 50: http://imazo.se/PDF/Akvaristik.pdf
#20 - 22 februari 2008 23:39
verkar vara en bra sida, lite långsam nedladdning? bara.....

får kolla mer imorrn efter jobbet, har dom postorder eller säljer dom bara till butik?
#21 - 22 februari 2008 23:41
De säljer bara till butik, men man får ett hum av vad som finns.
Där var ett svart grus 2-3 mm som såg ut att vara rundslipat som såg riktigt snyggt ut, men du får spana vidare i morgon, nu ska jag spana in insidan av mina ögonlock:)!

Annons