Byta filtermedia bakom modulen.....?

#1 - 19 september 2005 08:52
måste få klarhet i detta. hör olika från olika håll.

har bestämt mig att jag absolut VILL använda de 10 litrarna bakom modulen till biologiskt innerfilter. men när jag limmar fast den så kommer det ju att bli oerhört svårt (omöjligt) att få upp detta....pumphuvudet kommer jag ju att nå...men ej materialet längre ner. akvariet e 70 cm högt.

MÅSTE jag ta ut filtermediet ? om jag använder t ex plastbiobollar....är det då längre "hållbarhet" än grövsta filtermattan ?

vill börja limma/fylla snart...men e för osäker...

mvh Tobbe
#2 - 19 september 2005 10:14
Jag satte nyligen i BTN woodrock moduler och jag bara öste ner små kuber av filtermatta. (tänkte först sätta dem på fiskelina, men jag struntade i det)

Flera säger att man inte behöver röra dessa på år så den tiden den sorgen.

Jag tror inte att det är så svårt att få upp alla ändå, det finns tex typ gripklor som är långa som man kan fiska upp bitarna med som man inte kommer åt, antagligen räcker det att stoppa ner typ en slangsug som tar bort bottenslammet bakom bakgrunden..

Eller ?
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 september 2005 10:14
Filtermatta är lika effektivt som biobollar i ett våtfilter.Oavsett vad du väljer och vill ha kvar möjligheten att kunna få upp filtermaterialet så kan du följa det tips jag läste i en anna Zoopettråd. Trä en fisklina genom filtermattekuberna - så är det bara att veva in om man vill ha upp dem. Biobollar flyter så där är det ju bara att plocka bort det som du använder för att hålla dom nere.
#4 - 19 september 2005 10:28
[QUOTE=kentk]Flera säger att man inte behöver röra dessa på år så den tiden den sorgen.

Eller ?[/QUOTE]

det är just den flytande tiden "år" jag åsyftar......2 år ? 15 år ?
kommer det att bli massor av gegg där bakom eller...?

Tobbe
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 september 2005 10:39
Det finns inget svar på det eftersom det helt beror på hur akvariet sköts, hur mycket fisk man har, vilken typ av foder man ger, hur mycket man matar etc, hur mycket filtermaterial man använder.
Utifrån detta så kan svaret variera mellan 6 månader och aldrig.
#6 - 19 september 2005 11:19
Hmm.. biobollar.. vad gör de för nytta? Alltså.. är det något man bör skaffa?
Jag har ca 15l filtermatta till mitt 136l akvarium. De i zoobutiken rekomenderade mig att stoppa i ett gäng biobollar bakom också. Behöver man det? Vad gör de för nytta? Räcker det inte med filtermatta?
Vet inte om det var en bra akvarist eller en bra säljare jag pratade med ;)
#7 - 19 september 2005 23:37
om vattenintaget till filtret är ett hål i bakgrunden går det sätta en bit filtermatta som man kan pilla loss med jämna mellanrum och göra rent.
funkar då som ett förfilter och stoppar det allra grövsta.
#8 - 20 september 2005 15:11
ja det låter ju bra. har för mig att jag sett att man kan kladda fast lite torvströ i silikon över den oxå så den smälter in finare i bakgrunden....

ska nog börja borra imorgon....

Tobbe

Annons