byta filtermedia?

#1 - 21 november 2011 16:33
Jag har precis köpt ett nytt filter, jag har bytt från ett fluval 3 till ett eheim biopower 240. just nu går filtrena ihop för att inte sabba bakteriefloran helt.

nu är frågan, funkar det med de filtermedier som kommer med när man köper filtret? alltså, 1 grov filtermatta längst ner + 3 behållare av något som ser ut som biobollar + 1 finfilter högst upp. det känns som om finfiltret kommer att sätta igen ganska snabbt. kan jag byta ut detta mot en grov filtermatta istället?

Tack på förhand.
#2 - 21 november 2011 16:54
Ja du kan med fördel byta ut den finaste mattan högst upp mot en grov ppi 10;) Jag har viss erfarenhet av biopower och tyvärr tyckte jag inte den dög... Inge fel på kvalitén som så, men den är ju så otroligt motorsvag och eftersom den ska dra allt vatten genom den nedersta lilla filterpatronen så blev det stopp på nolltid, så jag tröttnade:mad: Hoppas du blir nöjdare än jag:)
#3 - 21 november 2011 17:55
åheim skrev:
Ja du kan med fördel byta ut den finaste mattan högst upp mot en grov ppi 10;) Jag har viss erfarenhet av biopower och tyvärr tyckte jag inte den dög... Inge fel på kvalitén som så, men den är ju så otroligt motorsvag och eftersom den ska dra allt vatten genom den nedersta lilla filterpatronen så blev det stopp på nolltid, så jag tröttnade:mad: Hoppas du blir nöjdare än jag:)
Är det svårt att göra rent den patronen?
#4 - 21 november 2011 18:05
bossep skrev:
Är det svårt att göra rent den patronen?
Inte alls svårt att rengöra den:) Men att ungefär varannan dag behöva plocka bort täckglas och riva upp pumpen och massa bör rinner tillbaks i karet är inget jag tycker hör till en bra filterlösning! Ett filter ska klara minst 1 månad om jag ska använda det;)
#5 - 21 november 2011 18:16
Jag har haft både biopower och aquaball, aquaballen funkar lite bättre men det är marginellt.

Fluvals u-serie är bannemig det bästa man kan ha i filterväg om man ska ha ett innerfilter. men som åheim säger, grov filtermatta är bäst :)
#6 - 21 november 2011 18:29
kan jag klippa sönder min gamla filtermatta och peta ner den istället för den fina filtermattan?
#7 - 21 november 2011 18:37
att byta filter rakt av är ju sådär, kan du inte köra dem ihop ett tag?
#8 - 21 november 2011 19:07
åheim skrev:
Inte alls svårt att rengöra den:) Men att ungefär varannan dag behöva plocka bort täckglas och riva upp pumpen och massa bör rinner tillbaks i karet är inget jag tycker hör till en bra filterlösning! Ett filter ska klara minst 1 månad om jag ska använda det;)
Håller nog med men kanske en gång i veckan ger bättre filtrering. Det är ungefär vad jag kör på förfilter.
#9 - 22 november 2011 06:45
att byta filter rakt av är ju sådär, kan du inte köra dem ihop ett tag?

Som det står längst upp så gör jag redan det.
#10 - 22 november 2011 08:18
Varför ska du då ha filtermatta från fluval-filtret? :)
#11 - 22 november 2011 09:12
Ingen som har länken till den där norska siten med instruktioner om hur man moddar sitt Fluval-filter att använda grov filtermatta istället för den hopplösa vita filtermattan som följer med filtret? Hittar inte igen länken nu....

EDIT: Hittade den: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
Har man ett Fluval innerfilter rekommenderas den här ombyggnaden. Mitt 4+ gick från att behöva rengöras en gång i veckan till att behöva rengöras ett par gånger per år, flödet blev bättre, och det håller vattenkvaliteten bättre.
#12 - 22 november 2011 09:32
Så har jag gjort med mina 2+, det funkar verkligen asbra! Jag har även brukat korgen men skurit ut en filtermattebit som passar, de går i en evighet om man ser till hur de funkade innan :)

Fluval är alltid mitt förstaval, ibland behöver de bara lite hjälp på traven :D
#13 - 22 november 2011 09:40
Måste säga jag är väldigt nöjd med mitt fluval också. Efter att jag moddade det.
#14 - 22 november 2011 19:42
jag tänkte att eftersom den fina filtermattan inte är särskilt bra så kan man byta ut den mot någon grövre, och varför inte då ta från det inkörda filtret? :)

Annons