Byta filtermatta

#1 - 1 september 2004 05:46
Tja!

Nu e det så att jag ska byta ut min filtermatta till en ny. Hur ska jag göra föra kunna förbereda den nya filtermattan?

Kanske fylla en behållare med akvarievatten, lägga ned filtermattan och cirkulera vattnet X antal dagar för att bygga upp en bakteriekulur innan jag byter ut filtret. Eller e det overkill?

//Jonas
#2 - 1 september 2004 06:00
Kort följdfråga:
Varför skall man byta ut filtermattan?
Kan man inte bara försiktigt krama ur den i en hink med akvarievatten - så finns ju ändå en hel del nyttiga bakterier kvar...
#3 - 1 september 2004 06:11
Ursprungligen skickat av erikthur

Kort följdfråga:

Varför skall man byta ut filtermattan?

Kan man inte bara försiktigt krama ur den i en hink med akvarievatten - så finns ju ändå en hel del nyttiga bakterier kvar...

Kanske har ett "dåligt" aquael-orginal-innerfiler-material som han vill byta ut mot 20ppi, bara som ett exempel...
#4 - 1 september 2004 07:45
Problemet är att jag köpte karet + filter begangnat och den förre ägaren gjorde inget vidare jobb med passformen. + att det är ganska stora hål i filtret för gammla utströmmningshål som inte används. Tycker att det ser "taskigt" ut... Dels att mina Synodontis multipunctatus envisas med att försöka ta sig igenom filtret och fastna i pumpen... vilket har har hänt! :(

//Jonas
#5 - 1 september 2004 16:16
Nån som har ett bra förslag? :)
#6 - 1 september 2004 20:55
Jag bytte min för 2 veckor sen.Kramade bara ur den gamla i vattnet och stoppade i den nya..Ingen nitrit än peppar peppar..
Fredrik
#7 - 2 september 2004 15:18
Hej!

Om du vill vara bergsäker på att få igång ett filter som fungerar direkt så måste du köra bägge filtren samtidigt i några veckor.
Förmodligen behövs inte detta om du har haft igång ditt kar i några månader. Det finns nerbrytningsbakterier både i grusen och på allt annat du hart i ditt akvarium.

Urban
#8 - 2 september 2004 15:19
Hej!

Om du vill vara bergsäker på att få igång ett filter som fungerar direkt så måste du köra bägge filtren samtidigt i några veckor.
Förmodligen behövs inte detta om du har haft igång ditt kar i några månader. Det finns nerbrytningsbakterier både i grusen och på allt annat du hart i ditt akvarium.

Urban

Annons