byta bottenmaterial?

#1 - 12 januari 2006 17:07
har just nu engelsk sjösten 6-12 mm i mitt 65liters akvarium, borde jag byta till mindre grus?:confused: har isf tänkt mej nåt i den här storleken på gruset:

http://www.flisbyab.se/images_lowres/s_iakvarie1_sm.jpg

hur mycket kan det gå åt då:confused:

har 2 tryngrönlingar, 4 ancistrusbebisar o 3 pansarmalar, samt några neontetror o 2 borneo suckers, undrar om den typen av grus skulle passa? vill helst ha svart eftersom fisken syns bättre då :p
#2 - 12 januari 2006 17:09
[quote=Lilla_Cilla]har just nu engelsk sjösten 6-12 mm i mitt 65liters akvarium, borde jag byta till mindre grus?:confused: har isf tänkt mej nåt i den här storleken på gruset:

hur mycket kan det gå åt då:confused:[/quote]

har 2 tryngrönlingar, 4 ancistrusbebisar o 3 pansarmalar, samt några neontetror o 2 borneo suckers, undrar om den typen av grus skulle passa?
#3 - 12 januari 2006 17:48
Det finns svart rådasand som är riktigt snygg. Du har ju en hel del bottenfisk och dom brukar uppskatta finkornigt bottenmaterial.

Hur mycket som går åt är inte så knepigt, lika mycket som du har i nu!
Jag slår till med 10 kg, så har du så det räcker och blir över.
#4 - 12 januari 2006 19:22
[QUOTE=Lilla_Cilla]har just nu engelsk sjösten 6-12 mm i mitt 65liters akvarium, borde jag byta till mindre grus?:confused: har isf tänkt mej nåt i den här storleken på gruset:

hur mycket kan det gå åt då:confused:

har 2 tryngrönlingar, 4 ancistrusbebisar o 3 pansarmalar, samt några neontetror o 2 borneo suckers, undrar om den typen av grus skulle passa? vill helst ha svart eftersom fisken syns bättre då :p[/QUOTE]

sicken sten!.. 6-12mm!.. ja det kan inte se klokt ut i karet?..*ögglar*

med dom fiskarna skulle jag kolla efter rundad sten.. engels sjösten är fortfarande lämplig, men kanske 2-3mm är bättre lämpad.

du tar längden*bredden på karet * hur högt med sten du vill ha / 1000 för att få det i liter.
#5 - 12 januari 2006 20:15
[quote=MagicFingers]sicken sten!.. 6-12mm!.. ja det kan inte se klokt ut i karet?..*ögglar*

quote]

fick akvarium med pump o sten i julklapp, hade gärna valt finare grus från början, men jag var inte med när mamma o pappa köpte :rolleyes: ska köpa nytt nu i veckan, har sett att 4 tassar har i den storleken jag hade tänkt från början:D
#6 - 12 januari 2006 20:21
med inte klokt menar jag ju då att JAg inte skulle haft det själv (allt är ju upp till betraktaren) dessutom kan jag nog se det lite svårare att plantera nått i den storleken.

se till att känna på det du väljer innan du köper, ser den vass ut, ta nått annat.
#7 - 12 januari 2006 20:24
[quote=MagicFingers]med inte klokt menar jag ju då att JAg inte skulle haft det själv (allt är ju upp till betraktaren) dessutom kan jag nog se det lite svårare att plantera nått i den storleken.

se till att känna på det du väljer innan du köper, ser den vass ut, ta nått annat.[/quote]

bottenmaterialet jag har nu är rund, ljusa stenar, men dom är alldeles för stora, så det ser inte snyggt ut, o fiskmaten hamnaer så att pansarmalarna inte kommer åt allting, o tryngrönlingarna har svårt att gräva ner sig[xx(]

och som sagt så var jag aldrig med o valde gruset, det var mina föräldrar >.<

Annons