Byta botten material?

#1 - 31 januari 2007 15:08
Hej idag har jag vart å köpt 50 kg bläster sand till mitt akvarium.har engelsk sjö sten är de ngn fara att byta botten material?
#2 - 31 januari 2007 15:23
är de farligt att byta bottensubstrat?
#3 - 31 januari 2007 15:50
Nej, det är inte farligt. Fick känslan av att du tänkte göra det med vattnet kvar, då lär det bli skitigt, men knappast farligt. Eventuellt har du mycket organiskt material i gruset som iofs skulle kunna leda till rejält ökade nitrat och fosfat nivåer i vatten kolumnen.
#4 - 31 januari 2007 15:50
Okej de är fruktansvärt bösigt kanske ska byta allt vatten?har ju kvar alla bakterie i pumpen?
#5 - 31 januari 2007 16:01
okej nu ska du byta sand när du fått påffisarna i ditt lilla kar också :@
#6 - 31 januari 2007 16:35
Kenny*92 skrev:
är de farligt att byta bottensubstrat?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur menar du med farligt?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle nog däremot inte byta med fiskarna kvar i burken.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]När jag bytte så tog jag ur fiskarna och ca hälften av vattnet. Filtret fick ligga i akvarievatten.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Sedan öste jag upp gamla gruset. Efter det lät jag grumset sjunka lite så att jag lätt kunde suga upp det läbbigaste från botten. Sedan fyllde jag på med ny sand, fyllde upp med vatten, startade upp filtret. la i rötter och planterade växterna. Åsså i med fiskarna igen. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Gick hur bra som helst och tog inte så väldans lång til heller :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Vill man vara lite extra försiktig så kan man ju använda lite filterbakterier och mata lite försiktigt i början.[/COLOR][/FONT]
#7 - 31 januari 2007 16:39
Mitt akvarium e sönder grummlat måste ta ur allt
#8 - 31 januari 2007 17:08
Är dimman efter sanden farligt?
#9 - 31 januari 2007 17:09
nej hur kan du tro de, den bits ju inte eller så
#10 - 31 januari 2007 17:10
Ne bra för jag har en väldigt dimma i mitt kar bara tänkte så att de inte är falrig för fisken
Bilagor:
#11 - 31 januari 2007 17:11
nope sanden är inte farlig....är bara lite nyfiken....vad har du nu för fiskar i karet efter alla diskissioner omde fiskar du ska köpa elller har köpt??
#12 - 31 januari 2007 17:13
Okej bra så då kan jag släppa i fiskarna utan problem ser ju inte till andra sifan akvariumet
#13 - 31 januari 2007 17:34
Fiskarna andas rätt häftigt ngt fel?
#14 - 2 februari 2007 11:58
Säj inte att du öste ur sanden med skiten

Om du tar ett stort kar på golvet och suger ur med en trädgårdsslang kan du suga upp gruset tillsammans med en hel del vatten och Skit.

Får du inte upp allt grus fyll upp med nytt vatten och fortsätt en annan dag.

mycket prydligare
#15 - 2 februari 2007 12:02
När jag bytte grus till sand, ställde jag en hink i duschen sen slangen i hinken, sen var det bara suga upp allt grus, Gruset hamnade på botten av hinken och vattnet rann över funkade jätte bra...

Annons