byta allt vatten?

#1 - 9 oktober 2005 21:09
I veckan måste jag flytta min bänk o akvarium några meter... Just nu har jag mörklagt akvariet eftersom jag har problem med svävalger och infusorier igen! Blir galen... I alla fall får jag hem ett nytt ytterfilter i veckan, och det borde hjälpa bättre mot mitt ynkliga innerfilter.

Jag vill tömma allt vatten och göra en omstart. Tyvärr försvinner de goda bakterierna också.. Annars kunde jag strunta i att tvätta gruset och låta det ligga kvar och fylla på nytt vatten. Jag har också ett litet filter från ett annat kar som kan användas samtidigt som jag kör in det nya ytterfiltret.

Frågan är om svävalger och infusorier sitter kvar på gruset när jag har tömt allt vatten?

Vad skulle ni ha gjort? Tvättat gruset eller behållit det lite "skitigt"? Vill inte ha svävalger igen..
#2 - 9 oktober 2005 22:56
[QUOTE=Drakulla]I veckan måste jag flytta min bänk o akvarium några meter... Just nu har jag mörklagt akvariet eftersom jag har problem med svävalger och infusorier igen! Blir galen... I alla fall får jag hem ett nytt ytterfilter i veckan, och det borde hjälpa bättre mot mitt ynkliga innerfilter.

Jag vill tömma allt vatten och göra en omstart. Tyvärr försvinner de goda bakterierna också.. Annars kunde jag strunta i att tvätta gruset och låta det ligga kvar och fylla på nytt vatten. Jag har också ett litet filter från ett annat kar som kan användas samtidigt som jag kör in det nya ytterfiltret.

Frågan är om svävalger och infusorier sitter kvar på gruset när jag har tömt allt vatten?

Vad skulle ni ha gjort? Tvättat gruset eller behållit det lite "skitigt"? Vill inte ha svävalger igen..[/QUOTE]

Ja hade precis samma problem som du för någon månad sedan och ja bytte allt vatten men behöll gruset som det var .Ja använde 2 slangar en för in och en för ut tills det blev kristallklart och sedan körde ja i auqasafe . Fiskarna hade inga problem att klara det stora bytet
#3 - 28 december 2005 16:58
nu har ja haft mitt akvarium i knappt två månader o vattnet e fortfarande vit grön grumligt o inte allt klart. ja har testat vattenbyte o mörkläggning några dagar o ja har dragit ner på maten..
ja har dock inte provat en slang in o en slang ut än för ja har ingen slang till o fylla på vatten med från kranen för en sån snabbkoppling passade inte.

har även testat ett medel som skulle binda ihop partiklarna i vattnet men även de var utan resultat..
nu undrar ja om de finns ytterliggare metoder för o få bort de o va de e ja verkligen har i mitt akvarium??

förövrigt har ja en del rötter och lite växter i och engelsk sjögrus eller nåt liknande

vil väldigt gärna ha tips fö ja börjar tröttna...

mvh Andreas
#4 - 28 december 2005 18:19
andreassofus, har du provat en cirkulationspump och tättpackad filtervadd ??

har du ingen finns det små billiga från 95kr och filtervadd kan du packa i en liten petflaska och skära bort botten och sätta fast toppen mot pumpen.
men filtervadden ska va HÅRT packad och måste rengöras minst 1gång per dag.

kan det va nåt i inredningen som strular ?
#5 - 28 december 2005 18:30
nej de har ja inte. ja har bara den pumpen som följer med till juwel akvarium. vart kan man köpa sån pump o vadd?? du har ingen sida om de??
ja vet inte om de kan va sanden eller rötterna, de e mycke möjligt..
vore väldigt glad om de försvann i alla fall för de e inte fint o se på

mvh Andreas
#6 - 28 december 2005 21:05
ingen som vet nåt mer bra tips hur man kan få bort de??
tacksam för svar

andreas
#7 - 28 december 2005 21:39
skaffa mer växter och små täta vattenbyten. Ditt kar är tydligen i riktig obalans men jag vet inte hur mycke fisk eller växter du ha? juwels fastsiliconade innerfilter trodde jag var bra grejer!!
#8 - 28 december 2005 21:50
varför skulle mera växter hjälpa mot infusorier eller svävalger??? mina värden e stabila. i alla fall nitrit o ph, men ja har inte så mycke växter än för ja vill inte sätta i mer för även växterna ser ut o inte må så bra. de blir svarta fläckar på dom. (kalciumbrist) kanske.

men de tror ja inte har nåt med att ja har vit grönt grumligt vatten o göra.

ps vid vattenbyte blie de ännu vitare efter några timmar

mvh Andreas
#9 - 28 december 2005 22:01
jodå växterna förbrukar de ämnen som alla alger lever av och håller ner nitrathalten så du slipper nitrit. ger dig ett syrerikt och giftfritt vatten! och algfritt kar. Du kan ioförsig kompensera detta med ett kraftfullt filter med stort filtermaterial om du inte vill ha växter!
#10 - 28 december 2005 22:04
[QUOTE=sunkan aspidoras]jodå växterna förbrukar de ämnen som alla alger lever av och håller ner nitrathalten så du slipper nitrit. [/QUOTE]

hur kan sänkt nitrathalt förhindra nitrit ?
#11 - 28 december 2005 22:05
ok. kanske ska testa med fler växter då. men de e ju lite tråkigt o sätta i fler wftersom dom blir så fula. kanske får börja göda mina växter..
#12 - 28 december 2005 22:09
[QUOTE=andreassofus]kanske får börja göda mina växter..[/QUOTE]

kanske ???
#13 - 28 december 2005 22:15
[/QUOTE]

hur kan sänkt nitrathalt förhindra nitrit ?[/QUOTE]jag vet att nitrit omvandlas till det mindre farliga nitrat. men har du höga nitrathalter måste ju risken bli att du får nitrit kvar i vattnet. eller?
#14 - 28 december 2005 22:17
ok. inte kanske då. ja ska börja göda mina växter :D men ja vet fortfarande inte hur ja ska få bort mitt vit gröna vatten. har svårt o tro att växterna har med de o göra.

Andreas
#15 - 28 december 2005 22:20
du kan gå in på startsidan och läsa lite om akvarievatten och växre o alger så får du svar på dina funderingar;)
#16 - 28 december 2005 22:23
mm får väl göra de kanske innan ja säger att ja inte tror dig :) ja litar på dig..

tack för svaren o hjälpen

andreas
#17 - 28 december 2005 22:25
:) hoppas du får ordning på det!!!
#18 - 28 december 2005 22:27
hoppas ja med.. återkommer här i denna tråd om hur de blev ..
#19 - 29 december 2005 23:18
ja har fortfarande inte kommit på hur ja ska göra med mitt vatten..
nån mer som har förslag.. tar varmt emot dom

Andreas
#20 - 29 december 2005 23:26
Jag skulle nog provat en total omstart av akvariet. Och då menar jag total omstart

Slänga växterna, Tvätta sand och stenar mycket GRUNDLIGT, salta ur filtervadd, och skura ur akvariet totalt. För att sedan starta det mycket mjukt igen.
Låt akvariet gå i halvfart ett par dygn innan du släpper i växter och fiskar igen.

Jag har aldrig i hela mitt liv använt någon slags "vattenberedningsmedel", och har aldrig haft några problem med gifter eller något sådant.
Jag säger inte att det är fel med medel av olika slag, men jag tror man klarar sig utan det precis lika bra, bara man har lite tålamod och tänker sig för :-)

Som våra vänner i väster säger, "-Nice and slow, easy does it"

Hoppas du får ordning på ditt akvarie, det är trots allt en mycket trevlig hobby

/Adam
#21 - 30 december 2005 00:07
[QUOTE=andreassofus]ja har fortfarande inte kommit på hur ja ska göra med mitt vatten..
nån mer som har förslag.. tar varmt emot dom

Andreas[/QUOTE]

Slang ut slang in... Å byt vattnet tills det är helt klart. Kan bli ett 300%igt vattenbyte, förstå mej rätt...
#22 - 30 december 2005 00:14
Jag hade sådär förfärligt vatten när jag precis satt i fiskarna...... Men det fixade sig! Jag satte mitt Elite Stingray till bristningsgränsen och satte i Hygrophila polysperma, en alghämmande växt. Hade i TetraAqua AquaSafe, hade rumstemp på vattnet, malarna jobbade som galningar (för att inte tala om räkorna, som sprang som löpare) och till slut gick det! Vattnet är glasklart och fiskarna trivs! Ändå flyttade jag aldrig fiskarna en meter:) . Har du ett svagt filter så pröva att sätta i ett litet filter, typ Aqua-El Mini-Fan och/eller genomlufta kraftigt om du får hinna på ytan.
Hoppas det funkar!
#23 - 30 december 2005 01:23
total omstart skulle man ju kunna göra fast de e en del arbete med de.
fast ja skulle ju gärna vilja veta orsaken till varför vattnet blev som de blev. vore ju tråkigt om de blev samma igen
o ja har ingenstans o göra av fiskarna så länge tyvärr..

300% vattenbyte förstår ja med slang in och slang ut.
klarar fiskarna sig vid ett sånt vattenbyte?? skall man ha igång pumpen samtidigt då??

varför får man infusorier/svävalger??? antar att de är nåt av de ja har

Andreas
#24 - 2 januari 2006 12:31
Jag hade gått rakt emot istort sett alla rekomendationerna jag sett här. Ska du flytta akvariet, så försök spara i alla fall hälften av vattnet, tvätta INTE ur grus och filter. Låt filtret vara igång, i en hink, eller i badkaret (fylt med akvarievatten lämpligtvis)

Svävaralger, får du för att du har obalans i akvariet, vanligtvis just nitrat. Det är bättre att rätta till förhållandena i akvariet nu, än att börja om, och om 6 månader, 3 veckor, eller hur lång tid det kan tänkas ta för dig, åter stå på samma plats, och undra vad du ska göra för att få rätt på det. Ett tips om du vill ha ett akvarium utan en massa växter i, kan vara ett UVC filter.

Infusorier, får du oftast av rutnade fisk / växter, eller övermatning. Även här hjälper UVC, men det är lättare, och billigare att åtgärda genom att plocka up vad det nu är som ruttnar, eller dra ner på matningen.

För att få veta om det är infusorier, elelr svävar alger... häll en skvätt vatten i ett glas o se på färgen. vit = infusorier, grönt = svävaralger.

Lycka till.
B!
#25 - 2 januari 2006 12:48
mr b,, tack för svaret. hade ju lite död fiska i början när ja hade nitrit i men ja håvade ju upp fiskarna så fort ja såg dom så ja tror inte att de låg fisk i så länge. öoch matar för mycke tror ja inte att ja gör.. än så länge har ja bara 4 växter och en del rötter i, rötterna färgar av sig ganska mycke än. ljuset blev väldigt dovt o mörkt tyckewr ja..

igår så gjorde ja ett 70 % vattenbyte och då blev vattnet väldigt mycke klarare o ett helt annat ljus blev de,, vet dock inte om de kommer bli lika vitt igen,, men man ser ju tydligt att vattnet fortfarande är vitt,

en fråga bara nu... va hade du gjort exakt om du va i mitt läge???

tacksam för svar.. nu ska ja åka o jobba..

mvh Andreas
#26 - 2 januari 2006 13:01
Jag hade flyttat karet om jag skulle, fyllt på med så mycket som möjligt av det gamla vattnet, kollat så att det är tänt över baljan i 10 timmar varje dag, matat snålt, och kontrollerat om vattnet är grönt, eller vitt, under en annan belysning än akvarierören. Soljus, eller glödlampa, funkar bra. (även varmvita lysrör, medans kallvita, är mer blåa i ljuset, och gör det svårare att se om det är vitt, eller grönt.)

Därefter hade jag börjat fundera på vad jag kan göra för att lösa problemet.

Jag hade svävaralger för runt ett år sedan, det botade jag med en näve valisneria. Nu är mitt problem närmast att den inte växer så mycket som jag skulle önska... får väll bli gödning med mer än KNO3 :- /

B!
#27 - 2 januari 2006 22:09
nej ja ska inte flytta på akvariumet.. de har ja inte planerat,, de står där de ska stå.. varför hjälper valisneria mot svävalger???
ja ska ta upp lite vatten i morgon och kolla vilkenb färg de e..
har tänkt o skaffa uv filter men de e ju så dyrt så de får vänta,,
har hört att man kan lägga aktivt kol i liltret,, kanske man skulle pröva de.. annars kanske de kan va rötterna??? dom färgar ju ganska mycket dom ja har.. hasde tänkt de faktiskt o sätta i mer växter och ha liter sten

Andreas
#28 - 2 januari 2006 22:15
kol ska bara användas om vattnet behöver renas från kemikalier och då endast under kort period.
kolet blir annars mättat och släpper då ifrån sej all skit och i värsta fall kan man få fiskdöd av det.
#29 - 2 januari 2006 22:22
aj då. tack för de raven.. då ska ja inte testa de.. snart finns de bara en sak kvar o göra.. karta ut allt genom fönstret :D
#30 - 2 januari 2006 23:15
När man tar in dammfiskar inför vintern anses det bästa vara rent nytt vatten med ett pH som fisken går i ute.
På så sätt tar man bort det bakterier och parasiter som finns i det gamla vattnet.
Varför hålla på att blaska med gamalt vatten när man lätt kan bereda ett nytt vatten anpassat till fiskarna.
#31 - 3 januari 2006 11:30
jo men kan de inte vara så att dammfiskar är tåligare än andra fiskar, tar man helt nytt vatten är väl risken ganska stor att man får nitrit i vattnet o då dör fiskarna
#32 - 3 januari 2006 12:48
Skulle tro att man väljer det som är minst ont av två onda ting i Kramfors exempel.
B!
#33 - 3 januari 2006 12:50
Att bereda nytt vatten innebär att andvända en bakteriekultur, något som binder ev. klor/koppar och ett pH som de är vana vid.
Koi tex. är extremt känslig för ammoniak/nitrit.
#34 - 3 januari 2006 22:37
fast om man har många fiskar så hinner väl inte de medlet man häller i bryta ner nitriten som bildas,, de e väl därför man ska va försiktig o sätta i för mycke fisk i början just för att de inte hinner bryta ner nitrit
#35 - 3 januari 2006 23:21
Låt bli att mata några dagar före och efter vattenbyte då blir det inte så mycket ammonium i vattnet.
Om filtret inte tvättas eller torkar finns nedbrytnings bakterierna där.
#36 - 3 januari 2006 23:25
men då gäller de att va ganska snabb o få i filtret för bakterierna dör väl ganska snabbt om man inte har igång pumpen, och flytta ett akvarium och få igång de är väl nästan ett heldagsjobb.
men att inte mata före och efter måste ju funka ganska bra för de e väl avföringen som de bildas nitrit av.

Annons