Byta all el i befintlig ljusramp

#1 - 13 maj 2013 17:10
Hej!

Jag har köpt ett billigt 130 L kar med en gammal ljusramp (se bild). Socklarna och sladden var rostiga inuti, och kontakten som ni ser ojordad. Jag vill därför byta ut hela rasket, gärna till lysrör istället för glödlampssocklar.

Sparar och återanvänder dock gärna själva rampen om det inte blir mer lönsamt att köpa en helt ny ramp.

Har redan tagit bort de gamla socklarna och fästena (h[:-20]vetes popnitar!!! [:-43])

Vad köper jag? Hur gör jag?

Tacksam för all hjälp!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 maj 2013 18:13
Uppriktigt sagt så tycker jag nog inte att det är så mycket att spara på - det är billigare och säkrare att köpa nytt.
#3 - 13 maj 2013 18:22
Gör som Kjelle manjana säger. Köp ny. :D
#4 - 13 maj 2013 18:38
Jag håller med.
Var själv inne på samma spår som dig för några månader sen. Det slutade med att jag köpte två ramper med två lysrör i varje. Blev inte många hundralappar dyrare, plus att jag slapp bygga och fixa. Behövde bara ta mig till närmaste postombud och hämta ett paket innehållande två lysrörsramper.
Det var värt varenda krona :p
#5 - 13 maj 2013 19:26
Okej. Tack för era unisona svar!

Men då vill jag gärna ha tips på var jag hittar en ny ramp så billigt som möjligt. Jag har inte så mycket pengar att lägga på detta just nu, men vill ändå komma igång, då jag redan köpt växter som nog inte vill ligga i en hink i badrummet och guppa så länge till... [:-116]

PS: Jag är både praktiskt och kreativt lagd, och tycker det är sjukt roligt att bygga och fixa - så genom att köpa nytt känner jag mig faktiskt lite snuvad på konfekten! :D
#6 - 13 maj 2013 19:46
Längd på karet?

MVH Rikard
#7 - 13 maj 2013 22:05
Karet är 80 cm långt.
#8 - 13 maj 2013 22:19
Alltså om du verkligen vill använda den du har så skulle jag föreslå nått i still med detta.
http://www.pwss.se/product.php?productid=6319&cat=1738&page=1

Annars är det väll bara köpa valfri ramp här tex.
http://www.pwss.se/home.php?cat=1039
#9 - 13 maj 2013 23:35
Näääe, fyyy vad dyrt allting är! [:-27] Femhundra spänn kommer ALDRIG på fråga! Kom igen när ni har ett förslag på runt 200:- så googlar jag själv så länge...
#10 - 14 maj 2013 07:22
Haha, snåla på el som ska vara i/vid vatten.... känns som du prioriterar lite fel, livet ska man vara rädd om.
#11 - 14 maj 2013 15:42
http://www.akvariumbutiken.se/kapor_belysning_6/lysrorshallare_90/aquael_zs-25_t_8_lysrorshallare_1x25w_2416.html

Denna får det bli :)

Och om jag förstått saken rätt, så går det då att ha ett sånthär rör till, och hela rasket får plats i befintlig ramp... eller?
#12 - 14 maj 2013 16:11
Hur många liter är ditt kar på?
#13 - 14 maj 2013 16:13
Nja... 25 W är väl sådär till 130 liter, räkna inte med att ha ljuskrävande växter, jag skulle nog satsa på två rör. I vilket fall, att bara köpa den där är lite halvgjort, köp också denna i så fall:

http://www.akvariumbutiken.se/kapor_belysning_6/reflektorer_14/reflektor_t5_t8_juwel_for_25_w_742mm_2572.html

Du kan räkna med dubbelt så mycket ljus där du har nytta av det, i akvariet.

25 W T8 är lite udda, vanlig standard är 18 eller 30 W. Du blir alltså begränsad när det gäller att välja rör och kan blir tvungen att köpa onödigt dyrt.
#14 - 14 maj 2013 16:13
elajsa skrev:
Hur många liter är ditt kar på?

Står i 1:a inlägget. 130 liter.
#15 - 14 maj 2013 16:18
Bygert skrev:
Nja... 25 W är väl sådär till 130 liter, räkna inte med att ha ljuskrävande växter, jag skulle nog satsa på två rör. I vilket fall, att bara köpa den där är lite halvgjort, köp också denna i så fall:

http://www.akvariumbutiken.se/kapor_belysning_6/reflektorer_14/reflektor_t5_t8_juwel_for_25_w_742mm_2572.html

Du kan räkna med dubbelt så mycket ljus där du har nytta av det, i akvariet.

25 W T8 är lite udda, vanlig standard är 18 eller 30 W. Du blir alltså begränsad när det gäller att välja rör och kan blir tvungen att köpa onödigt dyrt.

Om jag förstått rätt så följer längden Watt-talet? 25 W verkar vara 75 cm, vilket blir alldeles lagom ju... Men rätta mig gärna om jag har fel, och visa gärna vilken produktkombination som passar i rampen...
#16 - 14 maj 2013 16:49
Såg det nu, jag som lästa slarvigt!

När jag satt och lästa på för att få igång ett växtkar rekomenderade folk att jag skulle räkna watt/liter.. Om man kollar på tex tropicas hemsida står det hur många w per liter man ska ha för att växterna ska trivas.. jag hade 4x11w i mitt 65l och det fungerade fint för de flesta växter.
#17 - 14 maj 2013 16:55
Sen, om det är lätta växter spelar inte ljuset så stor roll, tec hornsärv. De flesta fiskar bryr sig inte heller speciellt mycket om ljuset, utan det är främst vad gäller växter som man blir lite begränsad. Läste detta på tropicas hemsida:
Light is the most important energy source for plants. It is important to ensure that the light source is spread evenly over the surface of the aquarium so that the light can reach the plants in all corners. The light is always strongest in the middle of the aquarium and less intensive in the corners. If you do not already have reflectors behind the light source, it is a good idea to install them. They will reflect the light sending it down to the aquarium thus maximising the effect of your light source.
In general, we recommend T5 fluorescent lamps for planted aquariums. Light that is close in spectrum to daylight is best utilised by plants and provides accurate colour rendition. They can also grow very well with LED lighting. As far as operation is concerned, the LED option is cheapest to run and does not generate heat like other light sources. Its initial price is quite high and only a few types ensure optimal plant growth.

Men mycket är en prisfråga. Jag var som sagt dumsnål jag köpte två nanoarmaturer till ett 65l kar då jag inte ville lägga ut så mycket pengar på belysning. Ångrar mig idag.. Ett tips kan vara att kolla belysning på ebay.com, där kan man hitta mycket prisvärda prylar! Kolla från tex tyskland, ofta billig frakt och de har samma uttag som oss[:o]
#18 - 14 maj 2013 17:26
elajsa skrev:
Såg det nu, jag som lästa slarvigt!

När jag satt och lästa på för att få igång ett växtkar rekomenderade folk att jag skulle räkna watt/liter.. Om man kollar på tex tropicas hemsida står det hur många w per liter man ska ha för att växterna ska trivas.. jag hade 4x11w i mitt 65l och det fungerade fint för de flesta växter.

Jag har[SIZE=2] 3 st cry[SIZE=2]ptocoryne, inte säker på vilken sort,[SIZE=2] snart även vattenpe[SIZE=2]st s[SIZE=2]om [SIZE=2]jag beställt på nät[SIZE=2]e[SIZE=2]t, samt ampellilja ([/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE][/SIZE]Chlorophytum comosum) än så länge...

First things first, måste ju ha NÅT ljus överhuvudtaget, och då ett rör som passar i rampen, som är 80 cm lång... så ett 75 cm rör borde bli bra.

Vilket?? Är ju minst sagt en djungel detdär med akvariebelysning. T5 är tyvärr för dyrt, men T8 med reflektor kör jag gärna på.
#19 - 14 maj 2013 17:55
Ja, jag tyckte det var jättesvårt i början med belysningen. Vattenpest Har inte särskilt stora behov, mina växer iallafall överallt. Oavsett om det är bra med ljus eller inte. Cryptocoryne, vill vad jag kan hitta, ha mellan 0.25w/l-0.5w/l. Men vill man ha en ordentlig belysning tror jag inte man hittar något under 500kr.. Fiskarna är inte kräsna, men växterna som sagt, det bästa du kan göra om du vill ha växter som klarar sig med dåligt ljus, är att läsa på om växterna för att de vilka ljuskrav de har, på så sätt kommer du långt, än en gång rekomenderar jag då www.tropica.com där man kan läsa sig fram om vad för ljuskrav många växter har.

Mitt mål, då jag skulle dra igång växykaret var att komma under 1000kr i belysningen (men då var det ett växtkar, men lite svårare växter) och det gjorde jag, men idag ångrar jag mig. Jag skulle inte satsa på en belysning under 1000kr idag (till mitt 65l), då jag snabbt blev begränsad av belysningen jag köpte sist..
#20 - 14 maj 2013 17:56
Men än en gång! Firrarna är inte kräsna, dock vissa växter. Jag har jättedålig belysning till min rocka, jag ides inte lägga pengar på en bra belysning eftersom jag inte ska ha några växter där. Till den byggde jag en egen och den gick på 500kr, supernöjd!
#21 - 14 maj 2013 19:00
Sv: Byta all el i befintlig ljusramp

Nu tycker jag det är lite överdrivet propagerande för vad som är optimalt. Visst är ny T5-ramp det bästa men nu efterfrågas ju ett prisvärt alternativ i första hand och då tycker jag billiga lågenergi duger gott. Med lätta växter kommer det inte alls vara några problem. Med täckglas och fixad jordning är det ingen fara för något liv heller, om man kan elektronik.
#22 - 14 maj 2013 20:39
Nu tycker jag det är lite överdrivet propagerande för vad som är optimalt. Visst är ny T5-ramp det bästa men nu efterfrågas ju ett prisvärt alternativ i första hand och då tycker jag billiga lågenergi duger gott. Med lätta växter kommer det inte alls vara några problem. Med täckglas och fixad jordning är det ingen fara för något liv heller, om man kan elektronik.

Tack, äntligen nån som förstår att alla inte är proffs med feta plånböcker... och växter är inte viktigast för mej. Visst ska där vara lite grönt i ett akvarium, men jag anpassar hellre växterna efter ljuset i så fall. Och jag kommer troligen fylla ut med konstväxter...

Nu föll det sig så att jag hittade 2 st T8-ramper i en fb-grupp för 300 spänn så jag slår till där. Hämtar't imorgon [:-15]

Men ett stort tack för ert tålamod med en rookie som mej, sätter stort värde på det trevliga bemötandet och de råd jag fick!

Väl mött, vi lär se mer av varann här i forumet. Kommer upp bilder och grejer när jag fått igång karet.

/Stina
#23 - 14 maj 2013 22:38
Sv: Byta all el i befintlig ljusramp

Det låter som en bra lösning!

Plastväxter tycker jag du kan skippa, väljer du bara rätt växter kommer du få överskott snarare så småningom. Rådfråga gärna här på forumet innan du köper, det är nämligen vanligt att butiker har dålig koll och säljer olämpliga växter, tex sumpväxter som bara överlever en kort stund i akvarium.
#24 - 14 maj 2013 22:42
Riktigt bra pris! Det kommer du klara dig väldigt bra på. Och nej, jag har inte trott att du har en fet plånbok(jag har inte heller det..) och har försökt formulera mig på så sätt att du ska förstå att man inte behöver superbra ljus om man är villig att anpassa växterna efter det.. Ledsen om du missförstod mig.
#25 - 14 maj 2013 22:44
Och som råd till växt, om du vill ha det som växer snabbt.. Hornsärv, cabomba och vattenpest är super att börja med, gör att karet snabbt blir grönt och fint och de är oerhört tåliga!

hornsärv är nästan det enda som trivs i mitt discuskar. Det har överlevt temp på 30c, värdelös belysning och flera saltbad, odödlig!

Annons