byta akvarium

#1 - 2 april 2004 11:24
jag har planer på att byta ut mitt lilla 20l till ett 45l som skall stå på samma plats som 20l nu står, dvs i en lagerhylla.
Hur gör man detta byte smidigast rent praktiskt? Tömmer man hälften av vattnet, växterna och fiskarna ner i det nya akvariet, lyfter ner det gamla, lyfter upp det nya, häller i resten av vattnet samt nytt vatten och startar upp den nya pumpen och filtret? Eller måste det nya stå och tomköra ett tag innan man flyttar över fiskarna?
Kanske självklara saker men jag är inte så praktisk....

#2 - 2 april 2004 12:13
Hej coony!Jag gjorde en liknande grej med mitt 20 l för ett tag sedan. Jag "snabb-bytte" från 20 l till 45 l.jag återanvände det gamla akvarievattnet & hällde i ca 60% nytt vatten.För säkerhets skull hade jag i lite aquasafe och salt.Det som sedan hände var att mina guppies blev riktigt sjuka men efter två behandlingar har dom tillfrisknat. Vet inte riktigt varför detta inträffade (eller vad dom drabbades av)eftersom jag hade sjyssta vattenvärden hela tiden.Kanske stress som utlöste sjukdom?Min erfarenhet är iaf efter detta att man ska ta det lite lugnt med nystartade kar.För vissa kanske det går bra-men har man otur kan det gå helt fel...

Annons