Byggskum

#1 - 23 juli 2003 21:13
Hej,
Nu när man ändå är ute i frågetagen tänkte jag fråga igen, går det bra att bygga bakgrund med byggskum?
Byggskum är sånt där gult skum som man sparayar ur speciella sprayflaskor, när det kommer ut så växer och härdar skummet.

Är det någon av et som har prövat detta..?
Går det att jobba med byggskum och firgolit om vartannat...
(Jag har läst http://och.nu/ciklid/artamazonbg.shtml)

Om ni undrar varför jag funderar på bygskum
Byggskum är enklare att transportera man kan spruta in det i former och det verkar fästa direkt.

#2 - 23 juli 2003 21:28
Byggskum fungerar aldeles utmärkt! Jag byggde min första egna bakgrund i byggskum för ja över 10år sedan. Fördelar: man får bra passform, lättare att få hem lättare att få ner i akvariumet. Enda nakdelarna jag upplevde var att det är relativt svårt att forma, jag hade iof bara en kniv så går säkert bättre om man har bättre verktyg. Nakdel två när det är torkat och klart så måste man endå låssa det från akvariumet för att sen silikona fast det därför kan man inte bygga för stort eftersom man måste få fast det. Men om man gör det liga högt som akvariumet så att det sitter fast uppetill också så kanske det skulle fungera utan att använda silikon dock aldrig testat.

Min första bakgrund lossnade efter 4 5 veckor när allt var inrett och klart vilket gjorde det rätt besvärligt att få fast det sen.

Jag skärde bara ner mitt och målade det efter så det såg ut som sten, man kan säkert snygga till det bättre med nått annat ytlager men skummet i sig är iaf inte farligt för vattnet så det fungerar rakt av.

Har faktist funderat över varför ingen verkar använda byggskum, skulle jag göra en bakgrund skulle jag nog välja det. Nån annan som har erfarenheter?
#3 - 23 juli 2003 22:06
Hur går det att bearbeta byggskum? Har för mig att det pulveriseras lätt... elelr gåt det att sandpappra? Kan man "smälta" det med värmepistol för att ändra utan och hur reagerar det på aceton?
#4 - 23 juli 2003 22:09
det pulviriseras inte, det är som hård skummgummi typ. Värme pistol tror jag skulle smälta för mycket, men helt klart nån rast och grovt sandpapper funkar ngo aldeles utmärkt.
#5 - 23 juli 2003 23:44
det funkar utmärkt att amvända rasp sandpapper och vinkelslip men att smälta med värme och kemikalier är nog ingen hitt.
#6 - 24 juli 2003 00:06
största nackdelen med poluretanskum/byggskum är att det bildas stora och små bubblor i det när det härdat, inte lika tät å fin yta som i frigolit.

Jag har aldrig testat att använda värmepistol på det men det kan nog råda bot på den bubbliga ytan.

Jag har använt det som bakgrund till ett tanganyika-kar utan att silikona fast det, jag bara blåste upp bakgrunden i karet. Det satt kvar hela tiden jag hadde karet. Jag har även haft det som terrariebakgrund. Något som kan vara kul att veta är att Aquaria Vattenmuseum har använt poluretanskum/byggskum som "bakgrund" i både hajtanken och korallrevet.

#7 - 24 juli 2003 00:16
Om man kladdar på Kakel/klinkersfix på skummet borde väll ytan bli ganska stenlik? Fäster det på skummet?

Nån som vet vad skummet kostar ungefärr? Om det är värt att gå och köpa en flaska och bara okynnestestspraya lite sähär en månad innan byggstarten?
#8 - 24 juli 2003 05:14
skummet är billigt (va iafför massa årsedan =) ) så det är igentligen bara å köpa och testa.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 juli 2003 06:52
Byggde en gång en bakgrund med byggskum för en herrans massa år sedan men fick en massa problem med alger i det akvariet. Det visade sig att skummet höjde nitrathalten i akvariet rejält, men idag kanske det inte är så, vad vet jag!!!
Med frigolit har jag aldrig haft detta problem.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#10 - 24 juli 2003 06:54
nu när Kjell skriver det så kommer jag ihå¨g ytterligare ett litwt problem, alger som växer på skummet bli otroligt svåra att få bort, även för algätare, men det löser man kanske med något slags ytskickt över skummet.
#11 - 25 juli 2003 15:16
Tanke,

Jag tänkte att man kunde pensla byggskummet med ett tvåkomponentsmatreal, eller ett härdande lack. Sedan måla på det med de "vanliga" Akvarieinredningsfärgerna. Problemet kan vara att det kommer ut fria radikaler och dödar allt levande... [xx(]?!? Är det någon som vet.

Tankar kring kakelfix:
Efter lacket kanske det går att lägga på Kakelfix... ?
Eller så kanske man kan blanda lacket med sand och på så sätt få en yta man kan fästa fix på... ?
#12 - 30 juli 2003 06:49
men kan man inte bara spraya på skummet på rutan.. det fäster väl på rutan ? sen kan man ju pensla på lim på hela skiten o dippa den i sand, ger ju en bergliknande bakgrund.. vet dock inget lim som är "bra" för fiskar.. [:-132] men men ?

Nån med annat förslag? eller vill såga mitt ? :)
#13 - 9 augusti 2003 22:02
Vitlim från hobbyaffärerna! Spä ut det med vatten, så är det lättare att pensla ut!Kan färgas med vattenlöslig färg så du får en bra bas! Blir vatenfast när det härdat över natten! Finns både såna som är lite flexibla(mindre vibrationskänsliga) och såna som hårda! Dom som bygger modellbåtar använder sånt! Giftfritt, du kan käka det själv om du vill, men måste nog smaksättas innan!

Annons