Byggskum fungerar aldeles utmärkt! Jag byggde min första egna bakgrund i byggskum för ja över 10år sedan. Fördelar: man får bra passform, lättare att få hem lättare att få ner i akvariumet. Enda nakdelarna jag upplevde var att det är relativt svårt att forma, jag hade iof bara en kniv så går säkert bättre om man har bättre verktyg. Nakdel två när det är torkat och klart så måste man endå låssa det från akvariumet för att sen silikona fast det därför kan man inte bygga för stort eftersom man måste få fast det. Men om man gör det liga högt som akvariumet så att det sitter fast uppetill också så kanske det skulle fungera utan att använda silikon dock aldrig testat.
Min första bakgrund lossnade efter 4 5 veckor när allt var inrett och klart vilket gjorde det rätt besvärligt att få fast det sen.
Jag skärde bara ner mitt och målade det efter så det såg ut som sten, man kan säkert snygga till det bättre med nått annat ytlager men skummet i sig är iaf inte farligt för vattnet så det fungerar rakt av.
Har faktist funderat över varför ingen verkar använda byggskum, skulle jag göra en bakgrund skulle jag nog välja det. Nån annan som har erfarenheter?