byggnation av saltvattenakvarium

#1 - 20 november 2006 17:05
Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast/Mvh Tom
#2 - 20 november 2006 22:44
Kan bara rekomendera dig www.saltvattensguiden.se
Där kan du få mer hjälp.
#3 - 21 november 2006 15:26
Hehe,
det här forumet borde ha en "autosvarare". Det enda vi gör är skicka folk vidare(inte för att det är nått fel med det).
mvh Mattias
#4 - 21 november 2006 15:36
han verkar ha en del frågor så då är det bättre att skicka honom dit samt att det blev en del frågor ställda i olika ämnen om salt.

:)
#5 - 21 november 2006 22:24
man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en sida som som kör med mindre aggressiva moderatorer/modereringar.
moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar ofta en hel del ämnen och det har varit en del uppror om det så att en del valt att lämna guiden.
Inget ont mot saltvattensguiden
och det handlar inte om konkurens även om det ser ut så.
#6 - 21 november 2006 23:05
#7 - 22 november 2006 08:15
lysröret: Du vet att det är olagligt att påstå det du påstår utan grund. Dessutom, iom att du driver(drivit?) en konkurrerande site tycker jag att det är god ton att meddela att du är partisk.

Jag har aldrig haft några problem med moderatorerna på guiden. Jag har aldrig sett något annan moderators inblandning än att trådar låses då debatten blir för hetsk. I princip samma som här på zoopet.
mvh Mattias
#8 - 22 november 2006 08:21
lysröret skrev:
man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en bättre sida som inte CP'ar så med sina medlemmar.

moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar alla ämnen så de ska ligga fint i annonsörerna munn.

blev ganska förvånad när du skrev så.. har varit inne massor på guiden ett bra tag nu och läst, och har ALDRIG under den tiden upplevt något av det du skriver . men det är möjligt att jag har missat det varje gång.

tycker det är en kanonsida.
#9 - 22 november 2006 12:42
lysröret skrev:
man borde ju iaf skicka dem rätt, alltså till en bättre sida som inte CP'ar så med sina medlemmar.

moderatorerna på guiden raderar, redigerar och censurerar alla ämnen så de ska ligga fint i annonsörerna munn.

Hej Claes!

Hoppas moderatorerna på Zoopet raderar ditt inlägg samt varnar dig för dina påståenden!

Mindre vänliga hälsningar

Jonas Malm (Moderator Saltvattensguiden)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 22 november 2006 12:51
lysröret skrev:

Vill man diskutera innehållet på andra hemsidor så gör man det på sidan ifråga och inte på Zoopet - ett inlägg som ditt luktar unket eftersom du ju uppenbarligen driver en egen hemsida som direkt konkurrerar med saltvattensguiden. Ett sådant inlägg gör ju att man inte direkt får några högra tankar om dig utan du låter mer som en bitter loser.

det här forumet borde ha en "autosvarare". Det enda vi gör är skicka folk vidare(inte för att det är nått fel med det).

Håller lite med - visst skall man tipsa om bra hemsidor som saltvattensguiden.se för saltvatten, cikid.se för ciklider etc men att alltid gå in och göra det direkt är fel och det leder ju till en utarming av hobbyn - det är bara bra att det finns flera bra forum för folk med olika kunskapnivåer och olika nivåer av intresse.
Så istället för att direkt länka till en annan hemsida så både svara på frågan och tipsa om andra sidor där det finns info.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 22 november 2006 12:54
Fortsättningsvis i denna tråd svarar ni på de frågor som Gnarkill ställt och INGET annat
#12 - 22 november 2006 16:34
Gnarkill skrev:
Hej! jag undrar om det är någon som har lite tips och råd på hur man kan bygga om sitt sötvattens akvarium till ett saltvatten akvarium? hur jag ska gå till väga med dragning av alla rör till sumpen och om jag måste borra hål i mitt akvarium för det! Och om det finns några bra ritningar på hur man ska göra.för det står väldigt still i mitt bygge behöver hjälp snarast

Det beror helt och hållet på vad du vill ha ut av ditt kar. Fyra huvudtyper finns:

1/ Fish Only
Som namnet låter, bara fisk. Kraven för fisk är egentligen ganska små framförallt kräver fiskarna stabilt pH, temp och salthalt. Man får lätt en massa fula alger om man inte sköter det rätt dock.

2/ Fish Only With Live Rock/FOWLR
I ett sådant kar har man även levande sten. Om man håller nitrat och fosfat nere och calcium och KH på rätt nivå får man fina corrallina alger på stenen. Bra träning. I FOWLR kan man även ha enklare mjukkoraller.

3/ Revkar
I ett revkar har man flera olika koraller och fiskar. Här behöver man hålla väldigt stabila värden och hålla nere nitrat och fosfat. Här är det vanligt med fosfat och nitratfilter. Kör man kalcifierande koraller, skelletbyggande, behöver man hålla Ca, Mg och KH på en stadigt hög nivå.

4/ Special kar
Olika saltkar med olika inriktningar, exempelvis macroalger och sjögräs eller mantisräkor. Kraven beror lite på.

Standardutrustning:
Akvarium(Tro mig, ni behöver verkligen ett akvarium)
Salt(Det kostar pengar det med)
Tester(ph,NH3,NO3,PO4 som minst) och saltmätare
Massor med ljus: Det behövs ordenligt med ljus, inte så mycket för 1 & 2. Högeffektsutrustning som MH eller T5 lysrör är nödvändigt.
Skummare. (Råder delade meningar om skummaren, men en överväldigande majoritet anser det vara den viktigaste tekniska prylen(inte jag då mao))
Cirkulation: Minst 10x akvariets volym. Detta är nog sant om man kör med streampumpar, pumpar gjorda för att få fin cirkulation. Ska man ha lika rörelse med powerheads behöver man mer.

Valfri utrustning
Utavrinning/sump
Export filter, nitratreducerare, fosfatabsorber, anaeroba eller macroalg filter som tar bort nitrat och fosfat.
UV steriliserare

FO är helt klart lättast. Jag tycjer det verkar(har inte kört FO) rätt tråkigt i längden, salt och sötvattensfiskar gör samma saker.

FOWLR är nog en bra startnivå om man vill få lite erfarenhet. Håller man bra värden kan man stoppa i trevliga krabbor, räkor, sniglar och mjukkoraller.

Rev, ska man ändå lägga ut en massa pengar kan man lika gärna starta här(då med mycket större risk att all kraschar och man slängt sina pengar i sjön/havet). Det är en del att lära sig men inte oändligt mycket.

Nybörjar misstag nr1 är att skaffa djur man inte förstår eller djur som ens tekniska utrustning inte räcker till. Anemoner är ett vanligt förekommande sådant misstag. Det är aldrig en bra ide att spara på teknik i salt. Se till att ha marignaler mot vad djuren behöver, på plus sidan då. :)

Viktigast är att läsa på. Så fort man hanterar koraller är det viktigt att veta att en del, bland dem flera av nybörjar mjukisarna, mycket giftiga. Det kulminerar i palytoa som producerar världens starkaste gift, palytoxin. Så om du inte vill döda frugan(eller om du vill vara säker på att inte ha möjligheten de gånger du vill), LÄS PÅ!

Lycka till
//Mattias
#13 - 22 november 2006 19:11
Bra förklarat.
Fick ju mig att tänka om i saltvatten t.o.m.
#14 - 22 november 2006 19:23
Way to go morphriz! Nu kan vi nog få igång lite saltsnack här.

Jag rekommenderar att Gnarkill lånar eller köper boken Saltvattensakvariet: en guide för nybörjaren av Daniel Knop. Sen får du ta vissa av sakerna i den boken med en nypa salt (ha ha) för det finns fler sätt än det som han använder, fast han avviker inte allt för mycket från "mainstream". Det är mycket lättare att läsa en sån bok och ha en grund att stå på när man läser i forum sedan tycker jag.
#15 - 22 november 2006 20:05
marcuspajp skrev:
Way to go morphriz! Nu kan vi nog få igång lite saltsnack här.

Tackar, tacker...

Vore lite roligt med saltsnack här faktiskt. Salt är ju mer än bara rev, även om det är roligast(och dyrast).

Fasen, blev lite sugen på fowlr när jag skrev detta. Ett sånt kar lämpar sig nog bättre för de experiment med macroalger jag har tänkt mig när jag drar igång igen. Lite levande sten, en skivanemon, några clowner och ett kar fullt med macro. Sketa billigt tom :)

Macroalger är förövrigt tång. Fast inte bara sånn fultång som växer längst sveriges kuster, finns iofs fin här med, utan i flera olika färger och former. En del macroalger gör den vita sand man hittar längst kuster på flera ställen. Den vanligaste sorten, Caulerpa, kan se ut som gröna fjädrar.
mvh Mattias
#16 - 22 november 2006 21:17
har ni några tips om var man kan köpa ls billigt av bra kvalitet?
#17 - 23 november 2006 00:49
beror lite på hur långt du har lust att åka. Jag handlade min i lerum till hyffsat bra pris, vet att de säljer till bra pris i Linköping också. Absolut bäst pris får du om du letar efter någon som säljer begagnad levande sten, titta på t.ex *host* www.saltvattensguiden.se *host* köp och säljavdelning.
#18 - 23 november 2006 05:19
Manks skrev:
beror lite på hur långt du har lust att åka. Jag handlade min i lerum till hyffsat bra pris, vet att de säljer till bra pris i Linköping också. Absolut bäst pris får du om du letar efter någon som säljer begagnad levande sten, titta på t.ex *host* www.saltvattensguiden.se *host* köp och säljavdelning.

kan åka ganska långt om det ändå lönar sig.. begagnat vill jag helst inte köpa, vet aldrig vad för skit som följer med då.
är inne och kollar annonserna varje dag på sg men som sagt så vill jag inte köpa begagnat.
#19 - 23 november 2006 09:33
http://saltvattenakvarium.nu är en toppensida för där står lite om hur man går till väga med med sump och han har även beskrivit ett stort och ett litet kars lösning med sump.
en kanonsida.

vad beträffar att få ur vattnet och ner i sumpen så är det inte allls så svårt. Att borra akvariet ger extra arbete och det är även dumt att förstöra karet. Därför finns det en liten uppfinning som kallas "flowbox" eller överrinnningslåda, den hänger på akvariets kant. den hela arbetar som en hävert och tar ytvattnet från karet och ner i en slang/rör till sumpen. kostar väl ca 1000kr.
finns schuran, aquarium systems m fl.
#20 - 23 november 2006 13:08
Jag å andra sidan föredrar att borra karet, det är mindre som kan gå fel när det väl är igång då och det är mer flexibelt.

Jag betalade totalt 210kr och spenderade en timme på att göra 2 40mm hål i mitt kar.
Bilagor:
#21 - 23 november 2006 14:59
har ni några tips om var man kan köpa ls billigt av bra kvalitet?

Reefzone i Örebro har bra sten har jag hört. Inte så långt heller. Hojta om du åker iväg nånn gång kan jag hänga på!
mvh Mattias
#22 - 23 november 2006 15:16
Kan rekomendera Korallfisken i Linköping, de skickar med tåg eller buss så frakten blir inte dyr.
#23 - 23 november 2006 20:16
morphriz skrev:
Reefzone i Örebro har bra sten har jag hört. Inte så långt heller. Hojta om du åker iväg nånn gång kan jag hänga på!

mvh Mattias

det ska ja göra.. alltid kul med roadtrips :)
#24 - 23 november 2006 20:17
Wide5 skrev:
Kan rekomendera Korallfisken i Linköping, de skickar med tåg eller buss så frakten blir inte dyr.

ska kolla upp det oxå, o jämföra lite priser.
Bilagor:
#25 - 6 december 2006 21:12
tycker inte att du ska vara så skeptisk mot gegnad sten har själv nästan all sten i mitt kar i begagnad form. och har så haft i ett par år utan problem. är det alger och liknande du är rädd för så finns det oftast botemedel mot detta i form av vissa fiskar eller räkor mm.mm

fördelen med begagnad sten är ju att den är ju redan inkörd (Oftast) och så kommer det ju med i del korallrester eller små fraggar lite här och där i väldigt många fall.

du kan få begagnad sten från 40-50:- /Kg om du letar lite ihärdigt och har pengarna redo.

om inget annat skulle jag rekomendera att du komplettear med begagnat då du får en bra och bred bakteriekultur i stenen när den karet är igång.
#26 - 14 december 2006 23:21
Jag köpte helt färsk sten till mitt nya kar ifrån bengan på marinakvariet, och det ångrar jag inte, otroligt fin sten med massa roligt liv.

Jag skulle inte våga köpa begagnad sten i större mängder pga riskerna.
Kan ju finnas massa skit uppbundet i stenen.
#27 - 15 december 2006 05:12
pimo skrev:
Jag köpte helt färsk sten till mitt nya kar ifrån bengan på marinakvariet, och det ångrar jag inte, otroligt fin sten med massa roligt liv.

Jag skulle inte våga köpa begagnad sten i större mängder pga riskerna.

Kan ju finnas massa skit uppbundet i stenen.

håller med dig.. tror inte heller att jag vågar köpa begagnad sten.

det är nog värt alla pengar och köpa ny sten. det får nästan kosta dom extra tusenlapparna.
#28 - 15 december 2006 16:33
Min begagnade LS har bra mycket mer "kul" liv än den nya jag har. Men då kom den från ett kar fullt av glada SPS-koraller så allt för mycket skit har den nog inte. Den är väl inkörd också så man slipper en mini-omcyling av karet. Jag ser i princip bara fördelar med den stenen.
#29 - 20 december 2006 08:26
Jag köpte 100kg sten beg av en kille som bytte ner sig från 1500l till 400l. Var lite tveksam först, men när jag såg hans burkar så var det inte att tveka på... Sjukt fina akvarium och pedantiska vattenvärden osv.

edit: stavfel. finns säkert några kvar ändå... :P
#30 - 20 december 2006 16:47
jo det gäller väl o veta exakt på vilket sätt och vem som har skött dom innan man kan köpa gegagnat.. det är i alla fall det jag tycker.
#31 - 24 december 2006 10:41
Konstgjord, begagnad och ny LS, torde gå att kombinera för ett utmärkt resultat. Kunde man välja fritt, skulle man ha alla fördelarna från de tre, och inga av nakdelarna.

Nånting som är underligt. Förr hittade man alltid DIY recept på hur man byggde allt från skummare till elektronik för att skapa vattenströmmar med slumpgenererande faktor, osv. I dagsläget hittar jag inte nånting sånt alls. Vad har hänt?
Letar jag bara på fel ställen?
B!
#32 - 25 december 2006 17:24
Mr B skrev:
Nånting som är underligt. Förr hittade man alltid DIY recept på hur man byggde allt från skummare till elektronik för att skapa vattenströmmar med slumpgenererande faktor, osv. I dagsläget hittar jag inte nånting sånt alls. Vad har hänt?

Letar jag bara på fel ställen?

B!

Köpegrejorna har nog blivit bättre på senare år tror jag, och priserna har gått ner så folk bygger inte lika mycket själva. Men det finns fortfarande folk som bygger allt från skummare till pH-kontrollers.

titta här och här
#33 - 25 december 2006 20:27
"beggad" sten kan vara ett klipp om man kan försäkra sig om att den är ok.
bestäm dig från början hur stort ditt projekt ska bli och agera därefter, den springande punten brukar i slutändan bli vilka stenkoraller du ska ha.
en del kräver inget alls nästan, medan andra slutar med att du måste ha nitratfilter, en jävla massa MH, kalkreaktor/mixer, eller båda osv.
-läs på och planera!

-det jag aldrig skulle göra med en kunskap jag har idag är att starta ett saltvaten utan ytavrinning av flera orsaker.
man sitter inte fast i begränsningar av utrymme osv. med en sump och den kostar inte mycket att lägga till redan från början, den är ypperlig att växa med men den är också väldigt bra att bara ha utan att avse bygge ett helt rev.

satsa på mer LS än du tror du behöver, det är ändå grunden i alla saltvattenburkar.

MH behöver du inte alls ha till att börja med, men det är oslagbart snyggt, men inget måste.

det finns miljoner DIY-sidor, har inga länktips just nu, men dom finns, och roligt är det också :)
#34 - 28 december 2006 10:30
Mr B skrev:
Konstgjord, begagnad och ny LS, torde gå att kombinera för ett utmärkt resultat.

konstgjord ls, om du menar hemmagjord ls av typen betong och korallkross så är det inget att satsa på... har hört många historier om hemmagjord ls som släpper ifrån sig det ena med det trejde och bara strular till det.

ny fin ls eller beg (om man kan kontrollera den) är nog det enda som gäller.

man kan ju alltid fylla ut med lite faxe i botten.
#35 - 28 december 2006 11:24
resultatet med kontgjord LS brukar inte bli bra alls, bla. hysteriska PH värden
#36 - 2 januari 2007 15:10
#37 - 9 januari 2007 14:43
Riff-keramik

Wide5 skrev:

Ja, det stämmer. Nu kan jag inte lägga in bilder här så det får bli en länk istället ...

Denna tråd handlar om min uppstart av ett 300-literskar. Det är inte meningen att kapa zoopet utan att informera om riff-keramik. Hoppas inte det blir problem:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14581
#38 - 19 januari 2007 21:44
marcuspajp skrev:
Jag å andra sidan föredrar att borra karet, det är mindre som kan gå fel när det väl är igång då och det är mer flexibelt.

Jag har överflödesbox, men NÄR jag uppgraderar ska jag köra borrat.

Man kan lätt bli snurrig av all hjälp man får pga att svaren ofta varierar pga tycke , smak erfarenhet osv. Många olika lösningar fungerar ofta, men man är ju olika som personer. Man får ofta prova sig fram.

Annons