Bygger skumbo

#1 - 21 januari 2006 21:15
Min Kamphane bygger gång på gång ett bo e ena hörnet av akvariet. Vi har inga honor till honom så varför bygger han?

Han spänner upp sig för de andra fiskarna (platys).

Ska vi köpa honor till honom tycker ni?
#2 - 21 januari 2006 21:23
vill du ha yngel så äre klart du ska köpa en hona till honom, skulle jag gjort iaf. :D
#3 - 21 januari 2006 21:41
[QUOTE=neon_kimpan]vill du ha yngel så äre klart du ska köpa en hona till honom, skulle jag gjort iaf. :D[/QUOTE]

Men jag kan ju ingenting om odling... [:o]

Är det "bra" för honom att få yngla av sig?
#4 - 21 januari 2006 22:35
brukar vara honorna som ynglar ;)

bra o bra, vet jag inte men det är kul :D
#5 - 22 januari 2006 00:00
Ingen ide att göra de ifall du har ett vanligt sällskapskar.. för de lär inte bli några yngel kvar ändå..
#6 - 22 januari 2006 08:06
[QUOTE=neon_kimpan]brukar vara honorna som ynglar ;)

bra o bra, vet jag inte men det är kul :D[/QUOTE]

Nä i detta fall så e det ju hanen som föder upp ynglen... honorna "äggar" ju bara av sig :rolleyes:

men i alla fall så blir det nog inga honor... har alldeles för litet om det skulle bli smått... å inget xtra kar har jag.

[:D]
#7 - 22 januari 2006 09:38
[quote=iTaZ]Nä i detta fall så e det ju hanen som föder upp ynglen... honorna "äggar" ju bara av sig :rolleyes:

men i alla fall så blir det nog inga honor... har alldeles för litet om det skulle bli smått... å inget xtra kar har jag.

[:D][/quote]

de va ju det jag menar att honan ynglar av sig, alltså spruatar ut äggen, eller som du kalla de "ägga" av sig :) sen sköter ju "pappa" resten :)
#8 - 23 januari 2006 08:25
iTaZ! Du är mycket klok! Yngeluppfödning tar mycket plats, och när det sedan gäller kampfiskar måste man ju dessutom skilja hanarna åt, eftersom de inte tål varandra. Om du så bara skulle få trettio hanar i kullen kan du ju lätt räkna ut hur mycket extra kärl som skulle behövas.

http://www.ichtys.se
#9 - 23 januari 2006 16:53
[QUOTE=peo]iTaZ! Du är mycket klok! Yngeluppfödning tar mycket plats, och när det sedan gäller kampfiskar måste man ju dessutom skilja hanarna åt, eftersom de inte tål varandra. Om du så bara skulle få trettio hanar i kullen kan du ju lätt räkna ut hur mycket extra kärl som skulle behövas.

http://www.ichtys.se[/QUOTE]

Hehe... jag gillar fiskar och akvarium MEN jag vill inte bo i min hobby :)
(dvs. inga småkar överallt)

Annons