Bygge av eget ytterfilter

#1 - 14 juni 2007 18:33
Har nu fått ett 54liters akvarium av en polare och funderade på att fixa ett typ av ytterfilter av det.
Lite osäker dock hur jag ska göra om jag ska ha det nedanför eller ovanför akvariet.
Någon som har några förslag?

Funderade på ett stort typ sandfilter eller en variant av droppfilter.
Vilken pump ska jag satsa på?

Helst ska jag kunna ha samma filter för att kunna driva två stora akvarier typ 720liter--1000liter alternativt 1000liter a´2st.
#2 - 15 juni 2007 13:34
Att placera det nedanför borde väl funka bra i alla fall, på så vis får du gratis hjälp med att hålla fart på vattnet när du väl fått igång cirkulationen. I alla fall neråt. Precis som med en bottendammsugare menar jag.
#3 - 15 juni 2007 17:39
jag hade nog inte andvänt ett akvarium då det lätt som en plätt rinner över det minsta felet man gör med vatten mängd eller något annan öppen sak, jag hade köpt kanske en tunna av någon slag, kanske något i plast vad som helst kolla runder, sen som du sa sand och sånt det kan jag inget om, jag tycker det är lättare med vanliga filter massor etc.
#4 - 16 juni 2007 06:07
Det är nästan bättre med ett lagom stort innerfilter till varje akvarium om man har flera. Risken är större med ett enda fliter. Det blir att lägga alla äggen i samma korg. Om filtret stannar så drabbas samtliga akvarier, att sjukdomar sprids mellan akvarierna, att det bullrar... (något som många ytterfilter lider av)
#5 - 11 juli 2007 10:16
Du kan bygga en typ av filter som ligger ovanpå akvariet:
Bygg en glaslåda som är lika lång som akvariet(använd ett av täckglasen?) med ett rejält hål i "botten" som vattnet kan rinna tillbaka igenom, lådan fylls ungefär till halva höjden med filtermassor; makaroner, biobollar, filtermatta etc. och sedan har man bara en liten pump som lyfter upp vattnet till fitret. Frågor? Skicka ett pm.
Kolla in här också....http://freepages.history.rootsweb.com/~catshaman/sakva/0filter.htm

Annons