Bygge av eget stort akvarium

#1 - 23 mars 2013 13:53
[COLOR=#333333][FONT=arial]Hej på er alla..[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Går i små funderingar på att byggga mig ett eget akvarium då man har haft ett på 105 liter tidigare men har sålt det men känner att man skulle vilja ha ett större akvarium istället..[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Tanken går på måtten runt 1,5 meter långt, runt 70 högt och runt 1 meter djupt och räknar på att det skulle bli runt 1050 liter men funderar lite på om man ska ha 70, 75 eller 80 cm högt[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]vid 70 1050 liter lutar mest åt detta eller med 75[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]vid 75 1125 liter[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]vid 80 1200 liter[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Måtten är invändiga mått[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]Total höjd för både bänk + akvarie ska blir runt 1,5-2 meter hög...[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Planen är att ha en mdf skiva som botten och bakvägg och ha antingen glas eller akrylplast som rutorna och funderar på vad för tjocklek som skulle behövas??[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Botten kommer nog att byggas av 25mm MDF skiva och lika dant på baksida där kanterna kommer att fräsas ner där glaset möter skivan och överst kommer det att bli nog en träram med utfrästa spår för rutorna.. Allt det trä som kommer va mot vattnen kommer att plastas in med akvarie epoxy..[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]I botten ska det ligga runt 5-10 cm grus[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]I akvariet så kommer det bli någon btn bakgrund som kommer att byggas ut en bete i akvariet där baksidan ska täckas med plastskiva och bilda två små öppna ytor där man kan ha till yngel då mitten ska va öppen ända bak och bilda en liten tunnel ända bak till skivan där man funderar och sätta en spegel så det ska likna en riktigt lång tunnel.. I bakgrunden kommer det nog även att göras små tunnlar där ålar och malar kan hålla till och gömma sig..[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]Där bakgrunden är och fram till framsidan så ska det va runt 80 cm mellan glaset och bakgrunden och tunnel runt 20-40 cm beroende på om jag bygger på 1 meter eller lite djupare...[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Liten skiss uppifrån [/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial] Baksida[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial] in __ ut[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]____I I____[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]I I[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=arial]I_________I[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Framsida[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Skulle vilja lite tips om hur man kan bygga?, storlek av pump för rening och gärna mått om ni vet Då pumpen ska stå i bänken som akvariet ska stå på?, värmare?, storlek på lampor för belysning LED då både med dagsljus och månljus för natten (måste gå att ha inbyggt och inte känslig för fukt då det inte ska va några täckglas mellan lampa och vattnet + att lampan ska hänga ovanför eller byggas in i bänken som akvariet står på beroende på vilken typ av lampa man väljer om det blir vanlig lamarmatur eller nån ljusslinga??[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Bänk som hela akvariet ska stå på kommer nog att byggas av 70*70 virke med skåp under och som även kommer att bygga runt hörnen och ovanför akvariet och den kommer att oljas eller lackas in med nån lack utvändigt och nån typ av båtlack invändigt som tål mer vatten av det som kommer att va ovanför akvariet..[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#333333][FONT=arial]Ska försöka rita upp lite bättre bild framöver hur man menar med bakgrund och lite annat.. (Har lite skisser på papper som man har ritat upp lite)[/FONT][/COLOR]
#2 - 23 mars 2013 14:34
Här är en sida med mycket bra info om du vill bygga ett träakvarium. http://www.jonolavsakvarium.com/eng_diy/2200litre/2200litres.html

Jag rekommenderar dig att även glasfiberarmera insidan för om det blir en reva i epoxin så vattnet når träet så blir det inte kul. Här är en liten guide om det. http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=page&id=6&chapter=0
Det blir lite extra jobb men det är det värt enligt mig.
#3 - 23 mars 2013 15:47
Är MDF-board det mest lämpade materialet? Har iofs tidigare ett typ 1600 l spånskiveakvarium invändigt lackat med 2-komponents marinlack, köpte det med en kompis för 400 kr..Olämpligt material enligt mig men det hade tidigare stått flera år med vatten enligt uppgift salt..Ena gaveln hade bågnat något..

Gjorde en test med just MDF la en 21 mm:s bit i blöt över natten den svällde till 24 mm..Men det är betydligt starkare mer svårknäckt än spånskiva.

Har jobbat mycket med både spånskiva och MDF (men inte till akvarium) Tror plywood är mycket bättre, betydligt starkare och mer beständigt mot vatten..

Plywood utvecklades för att bygga lätta och starka flygplanskonstruktioner och har även används en hel del till båtskrov...

Tror inte någon ens skulle komma på iden att bygga båtskrov i spån eller MDF-skivor ;-)

Fö är principen vid träbåtsskrov att lacka den ena sidan, vattensidan, tät men inte den andra för att vatten inte ska bli innestängt utan kunna luftas ut..Överfört till akvarium måste insidan vara tät och men utsidan endast målad med icke-tät färg
#4 - 23 mars 2013 16:39
Jag säger samma, använd inte MDF , HDF Spånskiva eller likanade som kan svälla i längsled av vatten.
Plywood är betydligt bättre ur den synvinkeln.
#5 - 23 mars 2013 19:28
När det gäller plywood.. Hur tjock behöver den va då för att tåla trycket.. Kanten hade jag tänkt att fräsa ner ca 5 mm där rutorna ska stå och funderar mer på att hoppa över helt att ha en träram i överkanten av rutorna.. Då bänken som den kommer att stå på och byggas runt akvariet kommer ändå att ligga mot kanterna både uppe och nere och även utmed kortsidorna och baksidan..
#6 - 23 mars 2013 21:15
Daniel84 skrev:
När det gäller plywood.. Hur tjock behöver den va då för att tåla trycket.. Kanten hade jag tänkt att fräsa ner ca 5 mm där rutorna ska stå och funderar mer på att hoppa över helt att ha en träram i överkanten av rutorna.. Då bänken som den kommer att stå på och byggas runt akvariet kommer ändå att ligga mot kanterna både uppe och nere och även utmed kortsidorna och baksidan..

Mitt 80 cm höga spånskiveakvarium var byggt i 21 mm spån. Skruvat och limmat med vattenfast lim ,cascofen tål många timmars kokning.Har sett flera liknande tidigare i samma material.

I plyfa, framför allt snickeriplyfa går det att bygga i tunnare skivor typ 16 mm problemet är inte att skivan ska knäckas ens om den vore tunnare utan infästningen i fogarna. Måste liksom vara lite att skruva (OBS förborrade hål) och limma i. MDF tex spjälkas oerhört lätt.

Men förstår inte riktig hur du menar, tänkte du fräsa en fals i kanten på träskivan, och där limma fast glaset? Eller ett spår typ 15-20 mm in? Förstår jag dig fel?.för båda alternativen är helt förkastliga..

Träakvarium brukar byggas så att front/glassidorna sitter i ett ursågat "hål" från hel skiva (Eller liknande)alltså en ram i träskivan där glaset silikonlimmas innefrån efter att den behandlats vattensäkert..

Fö akryl/plexi är (lättspräckt) mycket böjligt och går inte att limma med silikon..Avrådes..Inte ens på makrolon, polykarbonat (ännu böjligare, dyrt som fan))som inte går att späcka ens med slägga funkar silikon..Rutorna är alldeles för feta..

Annons