Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

#1 - 12 augusti 2012 18:14
Min sambo låter mig skaffa ett till akvarium om vi bygger en akvariebänk. Jag har tummen mitt i handen och låter byggandet till honom.

Hans plan är att ta 2*60cm och 2*40cm Faktum kökskåp från IKEA och förstärka med 45 reglar och en skiva baktill. Sedan en bänkskiva på naturligtvis. Då får man en 2meter lång akvariebänk som man sedan kan sätta fina luckor på undertill.

Någon som vågat sig på detta innan? Jag har googlat runt lite och hittat både folk som byggt det och folk som aldrig skulle få för sig tanken. Men om man förstärker borde det ju inte vara några problem?

Hade tänkt ha 112L, 43L och 20L på bänken. Har idag två LACK-bord och jag vill uttöka med ett nytt akvarium som är på 112Liter :)
#2 - 12 augusti 2012 18:17
Kolla in min tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707 så ser du hur jag gjorde min akvariemöbel av Faktum:)! Skulle inte tveka att bygga en ännu större möbel om det fanns behov, nackdelen är att man bara kommer till 60 cm djupa kar...
#3 - 12 augusti 2012 18:18
vågar du ha akvarium på lackbord så behöver du inte sova nervöst på nätterna för den konstruktionen som du beskriver. det kommer hålla. det viktiga är att förstärka så att inget kan vika sig i sidledd så att säga, men det fixar ja en skiva baktill.
kör bara!
#4 - 12 augusti 2012 18:33
ansjo skrev:
Kolla in min tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707 så ser du hur jag gjorde min akvariemöbel av Faktum:)! Skulle inte tveka att bygga en ännu större möbel om det fanns behov, nackdelen är att man bara kommer till 60 cm djupa kar...

Hörru, jag vill ha närbilder på bänken!

MrH skrev:
vågar du ha akvarium på lackbord så behöver du inte sova nervöst på nätterna för den konstruktionen som du beskriver. det kommer hålla. det viktiga är att förstärka så att inget kan vika sig i sidledd så att säga, men det fixar ja en skiva baktill.

kör bara!

Ja, ett lackbord för ett nano på 20L och ett annat lackbord för ett på 43L. Inga problem ;)
#5 - 12 augusti 2012 18:36
modigt, modigt....
ja har lackbord här hemma å ja vågar knappt ha fötterna på dom.
#6 - 12 augusti 2012 18:42
MrH skrev:
modigt, modigt....

Haha, min sambo har både suttit och stått på ett lackbord.
#7 - 12 augusti 2012 18:46
Charliena skrev:
Hörru, jag vill ha närbilder på bänken!

Ja, ett lackbord för ett nano på 20L och ett annat lackbord för ett på 43L. Inga problem ;)
Nu orkar jag inte läsa genom tråden, men var där inga bra bilder någonstans?
#8 - 12 augusti 2012 18:53
ansjo skrev:
Nu orkar jag inte läsa genom tråden, men var där inga bra bilder någonstans?

Hittade ju bilder där du fått med en bit av bänken, men inte hela. Jag vill ju se hur bänken ser ut även om ditt räkakvarium ÄR skitsnyggt ;)
#9 - 12 augusti 2012 19:18
Det jag gjorde extra var en spånskiva i botten och en på baksidan, det finns vita sådana att köpa på tex Cheapy. Tänk på att du köper ett av skåpen som är till för diskmaskin, så du slipper krångliga matningar av strömkabel och ev. slangar till ytterfilter.
#10 - 12 augusti 2012 19:34
ansjo skrev:
Det jag gjorde extra var en spånskiva i botten och en på baksidan, det finns vita sådana att köpa på tex Cheapy. Tänk på att du köper ett av skåpen som är till för diskmaskin, så du slipper krångliga matningar av strömkabel och ev. slangar till ytterfilter.

Du är inte dum du! ;) Det hade sambon inte tänkt på.
#11 - 12 augusti 2012 19:37
Det hade han gjort när karet skulle igång:p...
#12 - 12 augusti 2012 20:04
haha :D
#13 - 12 augusti 2012 21:55
MrH skrev:
modigt, modigt....

jag hade ett 170L kar med stålram på ett lackbord. inget jag rekomenderar till folk dock. men det höll bra. hade ju vikten över benen rätt bra iaf.
#14 - 12 augusti 2012 22:27
hannesc skrev:
jag hade ett 170L kar med stålram på ett lackbord. inget jag rekomenderar till folk dock. men det höll bra. hade ju vikten över benen rätt bra iaf.
Placerat precis exakt direkt i solen och på ett lackbord:D:D:D det blev 2 av 2 de;)
#15 - 12 augusti 2012 22:59
Sv: Bygge av akvariebänk med IKEA Faktum

åheim skrev:
Placerat precis exakt direkt i solen och på ett lackbord:D:D:D det blev 2 av 2 de;)

Solen låg max på i nån timme och ofta hade jag nerrullat :-P men ja. Detta var ett tidigt kar innan jag hade kött på benen. :-P
#16 - 13 augusti 2012 05:24
hannesc skrev:
Solen låg max på i nån timme och ofta hade jag nerrullat :-P men ja. Detta var ett tidigt kar innan jag hade kött på benen. :-P

Haha, det hade jag aldrig vågat!

Är det någon som har erfarenhet av Hornbach's akvarium?
#17 - 21 augusti 2012 17:28
Har allt hemma nu (utom akvariet). Gäller bara att få tummen ur ;) Får nog börja snickra ihop stommarna imorgon iaf. Men att regla upp insidan får sambon göra. Vita luckor och svart bänkskiva blir det!

Hornbach ska tydligen ha billiga 112L akvarium, men vågar man lita på att det är någorlunda kvalité?
#18 - 21 augusti 2012 17:57
stod och synade ett 112'a på hornbach för tre dagar sedan, kostar 398 om jag minns rätt.

kan väl säga som här, om jag får med frugan på att det skall stå ett 80 brett famtumskåp i den ensamma hörnan i köket istället för 60 brett, så är jag den som bankar först på hornbach's dörr imorgon.......

.
#19 - 21 augusti 2012 20:47
Charliena skrev:
Har allt hemma nu (utom akvariet). Gäller bara att få tummen ur ;) Får nog börja snickra ihop stommarna imorgon iaf. Men att regla upp insidan får sambon göra. Vita luckor och svart bänkskiva blir det!

Hornbach ska tydligen ha billiga 112L akvarium, men vågar man lita på att det är någorlunda kvalité?
Att vi inte gaggade om detta i lördags fattar jag inte, hade inte en tanke på det...:p
#20 - 22 augusti 2012 06:09
ansjo skrev:
Att vi inte gaggade om detta i lördags fattar jag inte, hade inte en tanke på det...:p

Man kan inte hinna med att tjöta om allt på en kväll :)
#21 - 22 augusti 2012 07:18
Charliena skrev:
Man kan inte hinna med att tjöta om allt på en kväll :)

Hej Charliena!

Här har du en pinfärsk bild av Faktum, som mitt 540-liters står på. Ser inte snyggt ut i nederkanten, eftersom den behöver bytas ut. Skåpet är förstärkt efter konstens alla regler:).

//Inger
#22 - 22 augusti 2012 07:56
ingen bild?
#23 - 22 augusti 2012 08:21
[QUOTE=hannesc;1605741]ingen bild

Mysko, försöker igen...
#24 - 22 augusti 2012 08:31
gullefjun skrev:
[QUOTE=hannesc;1605741]ingen bild

Mysko, försöker igen...

Snyggt!

Fasiken, tror inte sambon köpte beslag. Men vi har väl säkert några kvar sen vi renoverade köket i sommras...
#25 - 22 augusti 2012 10:00
Jag kör utan beslag. Det blir i mitt tycke "cleanare" då, man kan öppna dörrarna i nederkant.
#26 - 22 augusti 2012 12:35
PiaJo skrev:
Jag kör utan beslag. Det blir i mitt tycke "cleanare" då, man kan öppna dörrarna i nederkant.
Jag med:D!
#27 - 22 augusti 2012 12:56
sätt in tryckgångjärn------

litet nätt tryck och vips så flyger dörren upp,,,,,

eller om man skall vara lite avancerad

finns dolda gångjärn som drivs av en liten motor och manövreras med fjärrkontroll
#28 - 22 augusti 2012 13:36
Jag tycker bara, att det enklare med beslag.

//Inger
#29 - 22 augusti 2012 14:57
gullefjun skrev:

//Inger
Helt riktigt:)!
#30 - 22 augusti 2012 18:01
gullefjun skrev:

//Inger

Jag har en bänk med och en bänk utan och jag vet vad jag skulle välja om jag kunde göra om :p men helt klart är det lättare att öppna dörrarna med handtag/knoppar.:)
#31 - 22 augusti 2012 19:04
Två av fyra stommar klara! Jag kan snickra Ikea, men regla, det får sambon göra. Men nu har jag att göra i helgen om inte annat :)
#32 - 22 augusti 2012 19:10
har du skruvdragare ??

om inte,,,,,skaffa en sådan.....

mer än halverar tiden på ihopsättandet,

samt reducerar svärandet med kanske 92%.

.

"tänker inte tala om att jag är lite pappa på designen av den där 6-kantiga ikea-nyckeln
#33 - 22 augusti 2012 19:31
Tror jag var nere på 4 minuter per ikea stomme när jag låg i som värst så vet ni lite hur lång tid det tar :D

På beslagdesign.se har de en väldigt massa fina handtag borde gå att få hem till sin lokala bygghandel. Jag föredrar handtag framför handtagslöst luckorna blir inte lika kladdiga och som sagt så finns det en hel del snygga handtag.
#34 - 23 augusti 2012 05:19
har du skruvdragare ??

om inte,,,,,skaffa en sådan.....

mer än halverar tiden på ihopsättandet,

samt reducerar svärandet med kanske 92%.

.

"tänker inte tala om att jag är lite pappa på designen av den där 6-kantiga ikea-nyckeln

Haha, vi har faktiskt två ina skruvdragare hemma :) Problemet är bara att Ikea inte skyddar sig mot korkade blondiner så det blir ändå svärande och vänder på skivor fel. Men den andra stommen gick faktiskt utan problem!
#35 - 15 september 2012 15:16
Man kan säga att detta har legat på is ett tag, men nu är jag igång igen! Alla stommar är skruvade och reglade. Så nu är det bara ben och bänkskiva som ska på innan jag köper akvariet :)
#36 - 7 oktober 2012 17:05
[ATTACH=CONFIG]56462[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56463[/ATTACH]
Blev ett 126L på Hornbach istället eftersom jag inte var så sugen på att bygga ljusramp och köpa alla tillbehör :) Fick akvariet för 1395 med pump, värmare, håv (lol), mat, vattenberedningsmedel ungefär det vanliga för ett startpaket med andra ord.

Som ni ser så står det nu ett nano och mitt första akvarium som min sambo tycker jag ska lägga ner och skänka till min syster.

Men snyggt blev det!

(Ber om ursäkt för suddig mobilbild och för att vi inte tagit oss i kragen och målat om trappan utan bara dragit ner tapet).
#37 - 8 oktober 2012 16:09
Lite bättre bild
[ATTACH=CONFIG]56491[/ATTACH]
Jag har misskött mitt 50Liters sen fjärilscikliderna dog men har nu lagt ner det och puttat in 1 guppy, 1 platy och 2 malar till mitt nano. Min sambo tycker att jag ska slänga växterna "för jag vet inte hur bra de mår", men det bör väl inte vara några problem att flytta dem till det nya? De enda är väl att några blad på några av växterna som är lite bruna men det är ju bara knipsa bort.

30kg sand ska göras rent (när jag nu orkar det, haha).

Hade tänkt köpa mig ett fint par kakadu:or (1+1) på onsdag på Ciklidhuset.

Fick med ett "prova på" paket med co2. Tänkte jag kunde prova lite med växterna i nanot först, är lite rädd för sånt här "nytt" ;)
#38 - 8 oktober 2012 16:12
Det beror till en viss del vad det är för växter, men de bör komma igång i ett annat kar:)!
#39 - 8 oktober 2012 16:16
ansjo skrev:
Det beror till en viss del vad det är för växter, men de bör komma igång i ett annat kar:)!

Haha, undrade precis när du skulle "poppa" in. Ett par javaormbunkar och sedan någon annan vanlig sak. Avlånga blad är det iaf.

Både jag och sambon är helt förvånade över hur snyggt hörnet blev! Skönt att kunna gömma kabelhärvan (och alla tillbehör).
#40 - 8 oktober 2012 16:27
Gott:)!
Med de växterna ska det inte vara några större problem att flytta till ett annat kar, och få dem att komma igång där.
#41 - 8 oktober 2012 16:37
Vilka av alla faktum produkter är det ni använder er av? Har väldigt svårt att ens hitta något liknande på deras hemsida. Kan ni länka till produkten/produkterna? :)
#42 - 8 oktober 2012 16:42
timebandit skrev:
Vilka av alla faktum produkter är det ni använder er av? Har väldigt svårt att ens hitta något liknande på deras hemsida. Kan ni länka till produkten/produkterna? :)

Det är vanliga bänkskåp. Tror det är 40cm, 60cm (diskbänkskåp), 60cm (diskbänkskåp), 40cm. Sedan är det typ den billigaste bänkskivan och luckorna :P Stålben också. Diskbänkskåpen för att ha underdelen av skåpen utan baksida på för att dra igenom sladdar.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S09867370/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S69852498/#/S49852499
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00124091/
#44 - 8 oktober 2012 17:56
Synd bara att jag inte orkar lyfta upp akvariet på bänken, haha.

Sen köpte jag det där vattenutbytargrejset på Hornbach. Hur löjligt är det inte att man måste slösa vatten för att suga ut vatten?? Som tur är så funkade det att suga ut luften ur slangen och sedan leda den till avloppet i golvet. Men såklart är det enklare än att springa med hinkar men ändå :P Betalar man vattnet själv är det lite dyrt.
#45 - 8 oktober 2012 18:01
Var glad att du inte har ett 960 med 50% vattenbyte var vecka...;)!
#46 - 8 oktober 2012 18:38
ansjo skrev:
Var glad att du inte har ett 960 med 50% vattenbyte var vecka...;)!

Hahaha, säg inte det om ett par år!

Himla typiskt att min sambo kommer hem sent just idag!
#47 - 8 oktober 2012 20:24
Ikea-möblel

[ATTACH=CONFIG]56494[/ATTACH]

Farlig lösning, är nog en vägghylla egentligen. Köpte fyra fötter på rea-ikea som jag smackade på. Gissar på 250-kilo ( 200 liter ). Det mesta är nog gjort av papp....... detta kan bli en issue vid ev försäkringsfråga. känns inte tryggt.
#48 - 8 oktober 2012 21:52
ansjo skrev:

Vore något för mitt 220 det..

Då kanske tjejen slutar grina så illa, hon diggar inte svart aluställning i vardagsrummet. Det får bli jul-projektet :)
#49 - 9 oktober 2012 17:44
Vore något för mitt 220 det..

Då kanske tjejen slutar grina så illa, hon diggar inte svart aluställning i vardagsrummet. Det får bli jul-projektet :)

Haha, säkerligen!

Tvättat 20kg sand och gjort iordning. Men imorgon tänkte jag ha i fiskar! Eller är det för tidigt? Har i easybalance, aquasafe och filterstart. Det borde väl vara lugnt?
#50 - 9 oktober 2012 17:45
Tänkte naturligtvis ha länkat en bild också :)

[ATTACH=CONFIG]56508[/ATTACH]
#51 - 9 oktober 2012 17:56
Kör på med fisk du:)!
#52 - 10 oktober 2012 05:40
Längtar till ikväll! :) Kommer bara sitta parkerad framför karet. Bestämde mig för att slänga växterna från det gamla akvariet eftersom jag inte tog hand om den när jag tömde mitt förra. Har något växter över till skänks? Haha, jag har iallafall en liten javaormbunke och två anubis jag kan stoppa i tillsvidare.

Den där auktionen i november kommer göra mig fattig.
#53 - 10 oktober 2012 05:56
In på plantswap.se där finns det alltid skänkes mot porto eller nästintill gratis växter.
#54 - 10 oktober 2012 10:56
Rubberman skrev:
[ATTACH=CONFIG]56494[/ATTACH]

Farlig lösning, är nog en vägghylla egentligen. Köpte fyra fötter på rea-ikea som jag smackade på. Gissar på 250-kilo ( 200 liter ). Det mesta är nog gjort av papp....... detta kan bli en issue vid ev försäkringsfråga. känns inte tryggt.

den afbriken som gör det har jag varuit på kanske 100 ggr.

dvs vet i detalj hur eländet är uppbyggt.

låt mig säga så här......

nått tyngre än en liten rislampa skulle jag ALDRIG ställa på den......ALDRIG....

.
#55 - 11 oktober 2012 16:17
Ken: Lika positiv som alltid ;)

[ATTACH=CONFIG]56538[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56539[/ATTACH]
En hona (köpte två) och hanen. Han ser ju ut att brinna upp! ;)

De turas om alla tre att hålla till inne i grottan. Jag tänkte jag ska få till det lite lummigt. Så sugen på att köpa en riktig bakgrund och slänga in massa växter och rötter, men jag är så himla dåligt på sånt. Sen har det blivit en dyr månad som det är redan, haha.
#56 - 11 oktober 2012 17:53
ansjo skrev:

Har du dessa under ditt 960? Har du några extra förstärkningar lr funkar det fint utan?
#57 - 11 oktober 2012 18:14
billy.g skrev:
Har du dessa under ditt 960? Har du några extra förstärkningar lr funkar det fint utan?

Jag kan ju svara på hur jag har det ;) Jag har reglat upp inuti skåpen och sen satt ett par brädor på baksidan för att undvika svängningar där. Borde kanske ha lagt upp de bilderna, haha. Kan göra någon dag om jag har tid och lust.
#58 - 11 oktober 2012 21:10
billy.g skrev:
Nope, men jag skulle inte tveka att ha ett 960 på dessa skåp...Karet jag har ovanpå nu är med måtten 125x55x40, och med planen att bygga en bänk till ett ordinarie 540:).
#59 - 12 oktober 2012 09:06
Charliena skrev:
Ken: Lika positiv som alltid ;)

japp, är positiv när jag vet att saker håller, och otrevligt negativ när det finns risk att få 50-100-150-250-900 liter vatten ut på golvet........

.
#60 - 12 oktober 2012 09:10
ansjo skrev:
Nope, men jag skulle inte tveka att ha ett 960 på dessa skåp...Karet jag har ovanpå nu är med måtten 125x55x40, och med planen att bygga en bänk till ett ordinarie 540:).

belastningen uppifrån och ner är det inga probs med, så länge belastningen ligger på själva sidan av bänken, dvs karet skall stå längst ut på bänken med kortsidan kloss med kanten på bänken.

sedan skulle jag ha lagt antingen tvärslå på baksidan, eller bultat fast den i väggen.

det är inte belastningen upp och ner som får eländet att kollapsa, det är skjuvningar höger-vänster som gör det, dvs om karet får en törn så hela konstruktion börjar svajja, så är det långt ifrån säkert att masoniten, eller den lilla träbiten på baksidan orkar ta upp hela svängningen.

.
#61 - 12 oktober 2012 09:13
belastningen uppifrån och ner är det inga probs med, så länge belastningen ligger på själva sidan av bänken, dvs karet skall stå längst ut på bänken med kortsidan kloss med kanten på bänken.

sedan skulle jag ha lagt antingen tvärslå på baksidan, eller bultat fast den i väggen.

det är inte belastningen upp och ner som får eländet att kollapsa, det är skjuvningar höger-vänster som gör det, dvs om karet får en törn så hela konstruktion börjar svajja, så är det långt ifrån säkert att masoniten, eller den lilla träbiten på baksidan orkar ta upp hela svängningen.

.
Vilken masonit?
#62 - 12 oktober 2012 16:26
ansjo skrev:
Vilken masonit?

Beror på vilken version av faktum man har köpt.

ex den jag kör på har bara masonit därbak.

se inlägg 57 i denna tråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154137&page=3
#63 - 12 oktober 2012 17:30
Ser ut som överskåp du har, och inte byggda på samma vis som underskåpen.
#64 - 12 oktober 2012 17:42
den afbriken som gör det har jag varuit på kanske 100 ggr.

dvs vet i detalj hur eländet är uppbyggt.

låt mig säga så här......

nått tyngre än en liten rislampa skulle jag ALDRIG ställa på den......ALDRIG....

.

Som sagt håller med dig, men 200-litraren har hållt i 2 år. har skruvat dit fötterna själv med 50mm skruv. var ganska nervös när jag fyllde karet....... Hävdar dock att bärigheten är snäppet bättre än en rislampa.........
#65 - 13 oktober 2012 22:01
Köpte lite växter igår (och körde på en bil, suger att vara under 24år då jag får "extra" böter förutom självrisk....). Börjar bli något iallafall. Behöver mer växter och sånt men man måste börja någonstans!
[ATTACH=CONFIG]56598[/ATTACH]
Hade gärna skaffat en BTN bakgrund men det har jag inte råd med efter mitt körande igår... Får se på nästa lön helt enkelt.

Vilka fiskar passar bra ihop med kakaduorna?
#66 - 13 oktober 2012 22:05
Malar och tetror brukar vara en god kombo, så där har du även en hel del att välja mellan. Ungfödare funkar också, men med risk att ynglen blir Apistoföda:p...

Se det från den goda sidan, ingen blev förhoppningsvis skadad i olyckan, och olyckor är sådant som tyvärr händer.
#67 - 13 oktober 2012 22:07
Fast det är klart, lite mer växter, några snygga stenar och ett par rötter hade gjort susen i karet;)...
#68 - 13 oktober 2012 22:11
Nä, det är sant ingen blev skadad. Var mer att jag sakta backade in någon och inte ens märkte det. Bara lackskador men ångrar ju nästan att det inte var värre för det hade egentligen varit billigare att fixa detta utan försäkringsbolagen.

Har dragit fram lite stenar som jag "råkade" köpa förra året på auktionen :) Hittade inga bra rötter i de senaste affärerna jag besökte så därför har jag inte köpt något. Sedan vill jag ha en drös med växter för hanen mobbar en av honorna just nu.

Har två vanliga malar i mitt nano som jag vill flytta över lite senare. Tetror och zebrafiskar har jag varit inne på att köpa.
#69 - 13 oktober 2012 22:19
Skynda långsamt är ett bra ordspråk, och låt det växa fram i karet. Och det gäller både inredning och invånare:)...
#70 - 13 oktober 2012 22:24
De är jätteintressanta att titta på men jag trodde det skulle vara lite mer "liv" i dem :P Gillade beteendet hos fjärilar.
#71 - 13 oktober 2012 23:15
Charliena skrev:
Nä, det är sant ingen blev skadad. Var mer att jag sakta backade in någon och inte ens märkte det. Bara lackskador men ångrar ju nästan att det inte var värre för det hade egentligen varit billigare att fixa detta utan försäkringsbolagen.

Har dragit fram lite stenar som jag "råkade" köpa förra året på auktionen :) Hittade inga bra rötter i de senaste affärerna jag besökte så därför har jag inte köpt något. Sedan vill jag ha en drös med växter för hanen mobbar en av honorna just nu.

Har två vanliga malar i mitt nano som jag vill flytta över lite senare. Tetror och zebrafiskar har jag varit inne på att köpa.

Om du inte fick skador du tycker behöver åtgärdas på egen bil, och skadornas belopp på motparten understiger självrisken brukar flera försäkringsbolag fakturera den faktiska kostnaden istället för självrisken. Nästa fördel med det är att det inte blir någon premiehöjning pga olycka...

Värt att kolla.
#72 - 14 oktober 2012 17:44
simpson skrev:
Om du inte fick skador du tycker behöver åtgärdas på egen bil, och skadornas belopp på motparten understiger självrisken brukar flera försäkringsbolag fakturera den faktiska kostnaden istället för självrisken. Nästa fördel med det är att det inte blir någon premiehöjning pga olycka...

Värt att kolla.

Nja, min sambo tycker säkert det behöver åtgärdas. Får se vad han säger. Men skitjobbigt att backa in i någon den ENDA helgen min sambo är utomlands. Annars hade han säkert kört eller kunnat hjälpa mig göra bättre beslut ;) Hade lite panik i fredags när jag kommit hem och visste inte vad jag skulle göra. Det här med bilar och försäkringar är inte min grej.
#73 - 18 oktober 2012 18:42
Fick äntligen tummen ur och tog upp min systemkamera!
[ATTACH=CONFIG]56686[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56687[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]56688[/ATTACH]
Två honor och "brännande" hanen ;) Helt underbart att sitta och titta på dem och se deras beteende.
#74 - 25 oktober 2012 18:22
Samma hona på bild två ovan har färgat ut så otroligt! Hon gömmer sig i kokosgrottan så jag hoppas det är något pågång ;)
[ATTACH=CONFIG]56797[/ATTACH]
Sedan har min andra hona gått in för att gömma sig från hanen.
[ATTACH=CONFIG]56798[/ATTACH]
#75 - 25 oktober 2012 19:05
Kul, hoppas det är något på gång:)!
#76 - 27 oktober 2012 19:20
Lite sällskap fick dem idag! Två marmorgurami och två bolivianska fjärilar!
[ATTACH=CONFIG]56840[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]56841[/ATTACH]
#77 - 27 oktober 2012 19:23
Trevligt!

skall bli kul att få se bilder på bolivianerna när de har fått singa rätta färger, de brukar ju bli lite bleka efter en pås-resa :)
#78 - 27 oktober 2012 19:25
Charliena skrev:

Tänk då på vad du hittar i Tyskland:p...
#79 - 27 oktober 2012 19:53
Charliena skrev:

Kul att du fick tag i riktiga bolivianer istället för de fula gula ;)
#80 - 28 oktober 2012 15:18
Nu har jag möblerat om lite med rötterna jag köpte igår :) Fjärilarna börjar färga ut det är mer "sim" i akvariet. Nu har jag fiskar som rör sig i alla skikt och inte bara på botten. Kakaduahanen tror dock han är "boss" och jagar de fiskar han tycker är för nära.
[ATTACH=CONFIG]56849[/ATTACH]
Tack så hemskt mycket för hjälpen igår alla! :) Tyskland känns faktiskt riktigt lockande.
#81 - 28 oktober 2012 16:17
Du ska inte rikta utblåste från pumpen mer mot ytan så du får mer cirkulation på ytvattnet?
#82 - 3 november 2012 19:20
ApeviaX skrev:
Du ska inte rikta utblåste från pumpen mer mot ytan så du får mer cirkulation på ytvattnet?

Nu har jag flyttat om det lite :)

Snart är det nog lek för Kakaduorna igen! De blev lite störda av all den nya fisken sist :)
#83 - 6 november 2012 16:52
Mina firrar har börjat klia sig... Byter drygt 40Liter varje vecka och det var inget problem fören de nya fiskarna kom. Det är inte jätteofta men jag kan se det 2-3 gånger om dagen och det är olika fiskar. Ibland någon av ap-honorna och ibland någon marmorgurami. Så det är inte samma fisk varje gång men fler gånger än vad som känns bekvämt.
#84 - 6 november 2012 20:22
Jag tror inte du behöver oroa dig, det kan vara tillfälligt bara:).
Men det är bra att du har koll, tex nitrit kan göra så fiskarna kliar sig mer än vanligt....
#85 - 6 november 2012 20:39
Hmm, har haft multitester men de är sluuut. Får nog köpa nya. Men det blev väl säkert en topp när jag slängde in fyra nya fiskar :) MEN, en av mina ap-honor är i lektagen igen. Så det är skoj! La dessutom in fler växter från mitt förra kar och satte upp en bakrgrund. Så ser väldigt bra ut.
#86 - 6 november 2012 20:42
Det skulle vara kul med en bild på karet med bakgrund:).
#87 - 6 november 2012 20:49
[ATTACH=CONFIG]57160[/ATTACH]
Lite mer "akvarigt" ;)
#88 - 7 november 2012 06:05
Se där ja, det tar sig sa mordbrännarem:)!
En sak som skulle göra mycket, är att antingen hitta någon växt som kan dölja pumpen och den andra tekniken en del, eller en rot som gör detsamma:).
#89 - 7 november 2012 06:08
Håller med Ansjo, lite mer rötter för att göra mer gömställen för cikliderna och en växt för att dölja pumpen, då blir det kanon!:)
#90 - 7 november 2012 06:20
Ett tips till är att flytta pumpen längst in i hörnet då "försvinner" den mer och är lättare att dölja.:)
#91 - 13 november 2012 18:59
PiaJo, du kan ju allt! Hur länge LEKER apistor egentligen? Nu har hon varit guldfärgad och "rand över ögat" i över en vecka! Visst, hon vaktar sin grotta men idag har jag inte sett att hon gömt sig i den. Sen har hon skyddat den till viss del hela tiden. Tyvärr är ju öppningen mot baksidan av akvariet så jag kan ju inte se ngt.
#92 - 13 november 2012 19:06
Nää, det kan jag inte... har hon varit i grottan konstant någon tid för då kan det vara så att de är eller på väg att bli frisimmande och då kan det vara så attt hon släpper bevakningen lite mer. Men har hon inte varit det så låter som att det för förberedelse till lek :) vågar inte svara på hur länge det håller på, det är nog lite individuellt.

En sak som jag märkte att när jag hade ett ensamt par i ett kar så var inte honan så intensivt vaktande för hon hade bara hannen att mota bort och det gjorde hon lätt.
#93 - 28 november 2012 19:34
JAG HAR APISTOYNGEL!!!! :D:D:D
[ATTACH=CONFIG]57943[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57944[/ATTACH]
Jag har ju vetat att hon lekt men jag tyckte aldrig något hände :) Men nu ikväll tyckte jag hon var ovanligt grinig på alla fiskar så såg jag de små! Hoppas bara de överlever mamma+pappa+alla andra elaka fiskar i mitt kar!
#94 - 28 november 2012 19:39
Så kul! Gott att höra. :D

hur gick det med räkorna och det du köpte på auktioen, får vi se bild på det karet med?
#95 - 28 november 2012 19:39
Kul, grattis "mormor";)!
#96 - 28 november 2012 19:45
dina verkar iaf ha lekt på hyfsat rätt ställe, inte alla småciklider som är så smarta..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102751&highlight=idioter
#97 - 28 november 2012 19:57
[ATTACH=CONFIG]57945[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57946[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57947[/ATTACH]
Tyvärr gömmer sig räkorna men de finns i nanot :) Har stoppat i ett par endlers där också för att se något som rör sig! Glödbandstetrorna lever loppan i mitt stora kar! :)
#98 - 28 november 2012 19:59
dina verkar iaf ha lekt på hyfsat rätt ställe, inte alla småciklider som är så smarta..

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102751&highlight=idioter

Hahaha, snyggt!
#99 - 29 november 2012 16:30
Hon är duktig på att flytta runt sina yngel :) Så idag var det lättare att få en bild på dem! Igår trodde jag att hon åt upp dem men hon flyttade bara på dem när de simmade iväg för långt.
[ATTACH=CONFIG]57974[/ATTACH]
#100 - 29 november 2012 18:38
Min första tanke med när min kakadua-hona hade yngel var att nu jäklar käkar hon upp ynglen men sen såg jag som du gjorde att hon bara "bollade" den lite i munnen för att sen spotta ut dem på ett lämpligt ställe. Kul att det går bra :)
#101 - 2 december 2012 18:17
Hur går det med småttingarna?
#102 - 6 december 2012 19:28
Det går framåt! Finns fortfarande fullt med yngel kvar :) Ska behålla en hona och en hane senare och se om jag kan få "kredit" på någon fiskaffär för resterande.

Fick lite roliga bilder på min räkor för första gången! Behöver dock skaffa ett bra macroobjektiv, om inte annat får det bli på mellandagsrean ;)
[ATTACH=CONFIG]58166[/ATTACH]
#103 - 7 december 2012 09:05
Gott att höra! Vad matar du med?
Dit vi skall på söndag har frysta artemianauplier som är kanonfoder för yngel :)
#104 - 7 december 2012 09:52
Jag matar på som vanligt med flingfoder. Jag har fryst artemia hemma men det är så krångligt att få det i bra storlek när det är fryst :P
#105 - 7 december 2012 10:58
Om du köper de frysta nauplierna så har jag ett tips och det är att ta en sked och skrapa lite på kakan så får du en lite mängd och sen är det bara att doppa skeden i karet och sen är det klart!:D
#106 - 7 december 2012 12:05
PiaJo skrev:
Om du köper de frysta nauplierna så har jag ett tips och det är att ta en sked och skrapa lite på kakan så får du en lite mängd och sen är det bara att doppa skeden i karet och sen är det klart!:D

eller skaffa flera kar som skall ha samma mat. sedan tar du en ruta, lägger i ett glas, på med ett par matskedar
vatten, låt tina, sedan tar du en tesked och pytsar lite i varje kar.

lagom arbetsinsats här varje onsdag och söndag, varierande mellan artemia, vita mygg, krill,
#107 - 11 december 2012 20:03
Ken, riktigt så långt kan jag nog inte få min sambo att sträcka sig tyvärr :)

Pia, det växer så det knakar här! Tror din artemia gör susen!
#108 - 12 december 2012 10:20
Så kul :)
Japp, det är ett bra foder för småttingarna och sen kan du gå över på lite dafnier eller cyklops som är lite större foder men det dröjer lite innan du kan börja med detta :) Synd att jag inte tänkte på det när du var här så kunde du fått lite sånt med, jaja har du vägarna förbi så hör av dig så löser vi det.
#109 - 23 december 2012 07:35
För en vecka sedan slutade hon vakta och jag kan ärligt talat inte se dem om hon inte vaktar. Men igår så började hon leka igen med hanen, så hon ligger i! ;)
#110 - 27 december 2012 15:52
Hej alla!

Till julklapp blev det ett presentkort på Hornbach så det blir ett till 126L akvarium på min akvariebänk. Denna gång ska göra allt "rätt" och sätta upp BTN bakgrund och grejer.

Jag är helt värdelös på matte och har funderingar på hur jag ska sätta bakgrunden. Vill "skärma" av ett hörn till filtret och värmaren men vet inte hur mycket utrymme jag behöver ha. Akvariet är 80x35cm någon som har en idé på hur jag ska göra med längden på bakgrunden? 3st 50cm borde ju vara enklast men det är också dyyyyrt. Men klarar mig nog inte på 2st 50cm och 1st 20cm... Det är svårt detta!

ELLER, så gör jag inget hörn. Utan gör som BTN själva enligt deras blogg, sätter en modul lite längre fram och har allt bakom där.
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/

Röd gneiss med rådasand eller Basalt gneiss med rådasand? Eller ska jag lägga lite pengar på att köpa svart sand?

Dessutom, hur mycket filtermatta av vilken storlek och vilken sorts cirkulationspump??
#111 - 28 december 2012 14:46
3 st på 50 cm låter lite väl mycket, det du bör göra är att mäta hur stor hörna du vill ha, och hur den ska vara uppbyggd, Varför inte ta ena kortsidan och klä in på snedden, så som tex Pia gjorde med sitt ena kar om du tittade?
Jag hade tveklöst tagit basalt/gnejs av de båda du nämde, oavsett vilken sand du väljer:).
#112 - 28 december 2012 14:56
Så här ser mina filterhörnen ut och detta är Basalt/gnejs :)

Hoppas att de hjälper dig lite, jag har 3 st 50 centimeters i mina 220 kar och de är 110 långa.

Kör med rådasand, det kan bli lite för stora kontraster om du har helsvart grus tycker jag. Jag har svart grus i ett av mina men man ser knappt detta för alla rötter, stenar och löv.
#113 - 30 december 2012 14:20
Hej alla,
Tack för förslagen! Ska gå igenom dem ikväll.

Har precis varit hemma och vänt. Inte nog med att det var alger i karet efter min frånvaro men det var yngel från apiston igen! Denna gång ka ske jag kan få behållanågra också :) Sedan var det lite endler yngel också, men det är ju inte lika roligt. Haha.

Mot hornbach och köpa nytt akvariet!
#114 - 30 december 2012 16:05
Gott att höra att allt är bra och glöm inte att visa bilder på karet sen :)
#115 - 30 december 2012 16:42
Pia, självklart! Jag ska försöka hålla det lite "rent" när det kommer till inredningen sen. Mitt andra ser ju ut som rena djungeln nu! Dock undrar jag om du kör med en stor "filterklump" eller har du klippt till små filterbitar? Kollade igenom dina 7 första sidor i din tråd men såg inga bilder på hur du hade gjort. Hur stort "hörn" har du förresten?

Ska försöka mäta och trixa lite nu i veckan så jag vet vilka storlekar btn jag ska skaffa. Funderar på att skaffa 50cm+20cm och sedan göra hörnet med en till 20cm? Karet är ju 80cm långt.
#116 - 30 december 2012 16:45
Jag har småkuber av filtermatta som jag skar med en skalpell ( mycket lättare än att klippa) och jag har ett hörne som är ca 10 cm i bakkant och som sträcker sig ända fram till framrutan och där är det 0 cm, fattar du vad jag menar?
#117 - 30 december 2012 16:47
Yes, det gör jag! Har massa saker att reda ut kring det här med BTN, men det blir ju så snyggt i slutändan!
#118 - 30 december 2012 16:51
När du gör hörnet så tänk på att se till att du får ner pumpen med lite marginal för man vet ju inte om man behöver sätta i en annan pump i framtiden.
#119 - 30 december 2012 19:22
Hur mycket "kraft" bör pumpen ha? 200l/h? Mer mindre?
#120 - 30 december 2012 19:37
jag hade satsat på en ehiem compact pump på 300 L, den är ställbar i flödet:)
http://fish.aquaristic.net/Eheim-compact-pump.html
#121 - 30 december 2012 19:50
PiaJo skrev:
jag hade satsat på en ehiem compact pump på 300 L, den är ställbar i flödet:)

http://fish.aquaristic.net/Eheim-compact-pump.html

ÅHHH!! Billigt och bra från Tyskland, det gillar jag!
#122 - 30 december 2012 19:52
Charliena skrev:
ÅHHH!! Billigt och bra från Tyskland, det gillar jag!

[:-106]
#123 - 30 december 2012 20:25
Nu har jag räknat och målat. Jag BORDE klara mig på ett hörn som är 10cm bredd, 17cm längd och 20cm diagonalt. 85cm^2 och 3,825L. Gjort en grooooov skiss och räknat med att pumpen tar 5cmx5cm och värmaren 4cmx4cm (grooovt) och det passar. Får ju dessutom yta att lägga filtermatta på, 20cm^2+17,5cm^2 = 0,9L+0,79L = 1,69L

Sedan har jag ju inte räknat med slangar, men det antog jag vara försumbart :) Låter min matte okej? Isåfall blir det 1st 50cm och 2st 20cm BTN bakgrunder!! PEWH.
#124 - 30 december 2012 21:08
Charliena skrev:
Nu har jag räknat och målat. Jag BORDE klara mig på ett hörn som är 10cm bredd, 17cm längd och 20cm diagonalt. 85cm^2 och 3,825L. Gjort en grooooov skiss och räknat med att pumpen tar 5cmx5cm och värmaren 4cmx4cm (grooovt) och det passar. Får ju dessutom yta att lägga filtermatta på, 20cm^2+17,5cm^2 = 0,9L+0,79L = 1,69L

Sedan har jag ju inte räknat med slangar, men det antog jag vara försumbart :) Låter min matte okej? Isåfall blir det 1st 50cm och 2st 20cm BTN bakgrunder!! PEWH.

nu hoppas jag att någon annan kan hjälpa dig för det där med att räkna ut sånt där har jag min Gobbe till ;):D
#125 - 31 december 2012 11:50
[ATTACH=CONFIG]58835[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58836[/ATTACH]
Väääldigt grova skisser. Jag ville mest se att jag fick plats med allt. Jag är ju tyvärr en sådan tråkig människa som gör mycket på penna och papper fast jag jobbar inom IT-branschen ;)

P=Pump
V=värmare
Tomma ytorna för filter.
#126 - 31 december 2012 13:52
Jag tror nog att du är inne på helt rätt spår, men att en 10 cm bit blir för liten att ha på snedden. Tänk på att karet ofta har en kant runtom, så det blir svårt att få ner pump och liknande då. Två st 50 cm bitar tror jag blir bättre, då kan du avgöra mer själv hur stor filterhörna du vill ha:).
#127 - 31 december 2012 14:14
ansjo skrev:
Jag tror nog att du är inne på helt rätt spår, men att en 10 cm bit blir för liten att ha på snedden. Tänk på att karet ofta har en kant runtom, så det blir svårt att få ner pump och liknande då. Två st 50 cm bitar tror jag blir bättre, då kan du avgöra mer själv hur stor filterhörna du vill ha:).

Fast det är ju en 20cm på snedden hörru!
#128 - 31 december 2012 16:03
Ah, så du tänkte så:p...
En annan sak att tänka på, 2 st bitar på 20 cm är dyrare än en på 50 cm:).
#129 - 31 december 2012 17:15
Du är inte dum du! Men nu fick jag massa mer att räkna på, haha. Blir 15x15x22 för stort som hörn? Hörnet blir totalt då på 5L.
#130 - 31 december 2012 18:27
Det tror jag på, eftersom det är ett hörn tar man egentligen inte så mycket från karet yta, men du får en redig filterkammare:)!
#131 - 1 januari 2013 15:17
Tur att man har semester resten av veckan också! Tänkte se om jag kunde få tag i BTN Slimline imorgon i någon affär istället för att köpa över postorder, haha.
#132 - 1 januari 2013 15:29
Herkules har hemma, det såg jag för inte så länge sedan:).
#133 - 1 januari 2013 16:07
Fy fan för trängselskatt :(
#134 - 1 januari 2013 16:08
Kör till Borås då ;) Falskogs har säkerligen:)
#135 - 1 januari 2013 16:15
PiaJo skrev:
Kör till Borås då ;) Falskogs har säkerligen:)

Haha, segt med deras öppettider bara. Ska kolla med Ciklidhuset, Trop och sedan Herkules först innan jag åker till Borås. 8kr i trängselskatt är inte så farligt.
#136 - 1 januari 2013 16:19
Trängselskatt på en genomfartsled när det inte finns några alternativ? Urbota dumt tycker jag nog...men de 8:- är nog billigare än att köra till Borås:D.
#137 - 1 januari 2013 16:23
ansjo skrev:
Trängselskatt på en genomfartsled när det inte finns några alternativ? Urbota dumt tycker jag nog...men de 8:- är nog billigare än att köra till Borås:D.

Haha, ja det är det definitivt! Jag tänker att åker jag och handlar det så får jag det på direkten utan att vänta på posten. Det är ju roligast så :)

Sedan blir det regnbågsciklider och ett par fjärilar i det nya! Kan inte släppa att jag misslyckades med dem sist.
#138 - 1 januari 2013 16:30
ansjo skrev:

Billigare ja.. Men om hon kört till Borås så hade hon fått en fika hos mig ;)
#139 - 1 januari 2013 16:50
PiaJo skrev:
Billigare ja.. Men om hon kört till Borås så hade hon fått en fika hos mig ;)

Haha, tackar och bockar men jag hoppas att inte behöva ta mig så långt bort ;)
#140 - 2 januari 2013 11:15
ansjo skrev:
Herkules har hemma, det såg jag för inte så länge sedan:).

Tack för tipset! Min sambo (som jobbar i stan) får gå på besök där åt mig idag. Fast det är jag som är ledig, haha.
Lång väntan på att få bakgrunden ikväll då! Blir att ställa sig med cirkelsågen sedan.
#141 - 2 januari 2013 17:14
Nu har jag pysslat med en kartongbit i mitt akvarie för att se hur det blir. 15x15x22 blir stoooort! 11,5x14x19 är bättre isf. Men vågar inte såga i något riktigt ännu. Det är så svårt det här, tänk om man gör fel :(
#142 - 2 januari 2013 20:14
Pia, du hade ju tagit massa filter och gjort till små kuber, grovt eller fint och hur mycket? Hela hålrummet eller bara en liten del? Egentligen, vad är poängen med att ha filter över utflödet av vattnet? Borde ju räcka med filtermaterial drygt 10cm från botten och upp.
#143 - 2 januari 2013 20:20
Jag har köpt filtermatta till det senast karet på Hornbach, köpte deras blå pp10 storlek. Tycker att den är bra och den skar jag kuber i typ 5x5 cm ock proppade men inte packade fullt i filterkammaren.
Jag har ända upp men vet inte faktiskt om det är nödvändigt men det är ju alltid bättre att ha för mycket än för litet.
Men vattnet sugs ju in runt pumpen så det är ju kanske bäst att ha hela vägen upp nu när jag tänker efter :)

Kommer inte ihåg, skall du ha bottenfilter eller raster?
#144 - 2 januari 2013 20:32
PiaJo skrev:
Jag har köpt filtermatta till det senast karet på Hornbach, köpte deras blå pp10 storlek. Tycker att den är bra och den skar jag kuber i typ 5x5 cm ock proppade men inte packade fullt i filterkammaren.

Jag har ända upp men vet inte faktiskt om det är nödvändigt men det är ju alltid bättre att ha för mycket än för litet.

Men vattnet sugs ju in runt pumpen så det är ju kanske bäst att ha hela vägen upp nu när jag tänker efter :)

Kommer inte ihåg, skall du ha bottenfilter eller raster?

Jag tänkte jag gör som BTN och skär ut ett hål som jag stoppar lite filter i som blir "insuget", låter det vettigt? Hornbach är min favorit när det kommer till tillbehör! Men det är innanför gränsen det med...

Undra om Trop har filtermaterial, vill inte åka med bil till Hisingen, haha. Strax efter munkebäck börjar ju trängselskatten ;)
#145 - 2 januari 2013 20:38
Kolla där men risk finnes att det kanske är dyrare, hur mycket behöver du, tror du?

tror nog att det funkar med att sättar filtermatta i hålet men du bör ha minst två hål för att fördela och minska risken för att det sätter igen sig. Kan ju räcka med att lite för mycket löv eller växtdelar sug för hålet och då kan pumpen gå torr mm.
#146 - 2 januari 2013 20:41
Ingen aning hur mycket jag behöver, det är ju 14(längd)x14(bredd)x20(diagonalt)x45(höjd).

Ah, smart! Tänkte dock att jag tar lite silikon som jag doppar filtret i och sedan i sanden för att gömma det i slimlinen bättre. Men definitivt inte för mycket för jag vill ju inte täppa till det!
#147 - 2 januari 2013 20:46
Köp heller svart filtermassa, iallafall en bit för istället för att mecka med silikon och sand....

då är det inga mängder så komma vad dina "lokala" affärer har i mattväg men tänk på att det kanske blir dyrare än med trängselavgiften.
Det är väl inte avgift på helgerna eller?? :)
#148 - 2 januari 2013 20:50
Men det är ju inte helg imorgon! :) jag är ju ledig hela veckan för att leka med mitt nya kar.
#149 - 2 januari 2013 20:51
aahaa, på så sätt :p
#150 - 4 januari 2013 09:35
Har allt hemma nu det är bara bygga ihop. Synd bara att jag inte är byggartypen, livrädd för att göra fel... Hmm, får ta mig i kragen senare.

Köpte iaf filter som var 15x45x10cm så det räcker och blir över!
#151 - 4 januari 2013 13:18
Jag vet hur det känns att inte vara byggartypen så jag tar hjälp av min gobbe :) han vet hur han skall göra nu efter ett antal kar och han är lite mer strukturerad än jag då jag stressar upp mig när det inte går som jag vill eller om det strular :p :)
#152 - 5 januari 2013 19:15
[ATTACH=CONFIG]58960[/ATTACH]
Det går framåt även om hörnet kommer bli krångligt.
#153 - 5 januari 2013 19:30
Skär av det som är ljust på båda sidor (minst 45 grader) så kan du passa in den ganska enkelt mot sidorutan och baktill. Har du svart silikon drar du en tunn fog mellan sidorutan och bakgrunden så blir även där snyggt:).
#154 - 5 januari 2013 19:37
Ja jo, det hade an kunnat gjort o jag hade varit smart och haft rätt verktyg. Har sågat med en fogsvans :) men har gjort en specialare nu. Dessutom har jag genomskinlig fog.
#155 - 5 januari 2013 19:38
Jag brukar bara använda en mattkniv...:)
#156 - 5 januari 2013 19:59
ansjo skrev:
Jag brukar bara använda en mattkniv...:)

Mattkniv att göra 45graders hörn med? Du är galen!
#157 - 5 januari 2013 20:01

Charliena skrev:

Får tipsa om att göra alla "grader" och avfasningar med rasp och fil, det funkade i alla fall här. :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#158 - 5 januari 2013 20:09
Knax skrev:
Får tipsa om att göra alla "grader" och avfasningar med rasp och fil, det funkade i alla fall här. :)

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

Will keep in mind när jag gör om mitt andra kar :) nu har jag iaf silikonat klart. Får det torka och fylla på vatten imorgon kväll.
#159 - 5 januari 2013 20:15
Charliena skrev:

Fd. golvläggare sätter sina spår;)...
#160 - 5 januari 2013 20:18
För mig/oss funkade det med kniv med, till och med jag fick "förtroendet" till att fixa lite med en bit som skulle dölja ett utblås :p:d
#161 - 6 januari 2013 13:58
Ptja, nu vet jag hur jag INTE ska göra på nästa kar. Man behöver träna sig för att bli bra :) Vart lite missnöjd med min silikon igår så jag silikonade fast hörnet ordentligt idag. Så förhoppningsvis så kan jag få tvätta sand och fylla på vatten imorgon.

Bör man vänta ett par dagar så slammet från sanden har lagt sig innan man startar igång pumpen? Så filtret inte blir igenslammat?

Nu börjar min akvariebänk bli full om inte annat :)
[ATTACH=CONFIG]58990[/ATTACH]
#162 - 6 januari 2013 14:02
Nja, jag hade skjölt av sanden och sen dratt i gång pumpen, den gör så att det går snabbare att få klart vatten och sen kan du ju bara skölja av filtret om det behövs.
Trevlig bänk du har där :), zoopet-träff snart eller..så man får se dem live? ;)
#163 - 6 januari 2013 14:09
PiaJo skrev:
Nja, jag hade skjölt av sanden och sen dratt i gång pumpen, den gör så att det går snabbare att få klart vatten och sen kan du ju bara skölja av filtret om det behövs.

Trevlig bänk du har där :), zoopet-träff snart eller..så man får se dem live? ;)

Haha, hade ni kommit hit så hade jag väl skämts som hunden x) Tänkte jag ska få i fiskar innan helgen iallafall!
#164 - 6 januari 2013 14:13
Charliena skrev:
Haha, hade ni kommit hit så hade jag väl skämts som hunden x) Tänkte jag ska få i fiskar innan helgen iallafall!

Nejdå, det behöver du inte göra men jag förstår känslan...
jag var dö-nervös första gången det skulle vara träff hos mig och kommer så väl ihåg att jag fick ett pm från Anders samma morgon typ vid sextiden på morgonen och han frågade om jag var nervös eftersom jag var inloggad så tidigt denna morgonen men sen sa han att det inte var nån fara och det var det ju inte heller :)
#165 - 6 januari 2013 15:08
Charliena skrev:

Kan ha missat detta, men vad skall du ha för fiskar?
#166 - 6 januari 2013 15:29
PiaJo skrev:
Kan ha missat detta, men vad skall du ha för fiskar?

Regnbågsciklid och fjärilar :)
#167 - 6 januari 2013 15:33
I samma kar?
Eller skall du ha ny fisk i båda karen :)
#168 - 6 januari 2013 15:36
PiaJo skrev:
I samma kar?

Eller skall du ha ny fisk i båda karen :)

Tror du de kommer bråka om de går i samma? Det är ju såpass stort tänkte jag.
#169 - 6 januari 2013 15:40
Charliena skrev:
Tror du de kommer bråka om de går i samma? Det är ju såpass stort tänkte jag.

Ja, jag är rädd för att det inte går.. jag hade personligen inte gjort så. Kan du inte hellre ha en sort fast typ 2+1 istället för 1+1?
#170 - 6 januari 2013 15:54
PiaJo skrev:
Ja, jag är rädd för att det inte går.. jag hade personligen inte gjort så. Kan du inte hellre ha en sort fast typ 2+1 istället för 1+1?

Körde 2+1 med kakaduorna och det slutade i toalettstolen för den extra honan :/
#171 - 6 januari 2013 16:03
Charliena skrev:
Körde 2+1 med kakaduorna och det slutade i toalettstolen för den extra honan :/

Ok, det var ju inte så bra.. men det brukar gå bra om du sätter i dem samtidigt och se till att ha mycket gömställen och så, det har funkat för mig iallafall.
#172 - 7 januari 2013 19:33
Fan, trä flyter!! :(
[ATTACH=CONFIG]59026[/ATTACH]
Sen har jag satt utblåset 1cm för högt upp så det låter lite... Men jag har inte satt på locket ännu pågrund av de där himla rötterna. Men vattnet är inte alls slammigt, så det är jag nöjd över :)
#173 - 7 januari 2013 19:38
Charliena skrev:
Fan, trä flyter!! :(

jepp, det gör det, ett tag iallafall :):p
Tips för framtiden är att rötter är det första man lägger i blöt när man tänker att man skall starta/göra om kar ;)

Utblåset, är det en slang du har dragit genom hålet?
#174 - 7 januari 2013 19:40
PiaJo skrev:
jepp, det gör det, ett tag iallafall :):p

Tips för framtiden är att rötter är det första man lägger i blöt när man tänker att man skall starta/göra om kar ;)

Utblåset, är det en slang du har dragit genom hålet?

Ja det får ligga och guppa lite och så hoppas jag på det bästa.

Jupp det är det.
#175 - 7 januari 2013 19:43
På utblåsslangen så kan du köpa till en böj, så kan du vinkla denna lite så att vattenstrålen kommer ned lite, de finns på Herkules :) Detta kan du göra lite senare, du kan ju köra med pumpen iallafall fast det skvalar lite.
Ta med dig en bit slang så att du får rätt diameter på böjen, vill du sen en bild på mina böjar?
#176 - 7 januari 2013 19:45
PiaJo skrev:
På utblåsslangen så kan du köpa till en böj, så kan du vinkla denna lite så att vattenstrålen kommer ned lite, de finns på Herkules :) Detta kan du göra lite senare, du kan ju köra med pumpen iallafall fast det skvalar lite.

Ta med dig en bit slang så att du får rätt diameter på böjen, vill du sen en bild på mina böjar?

Oh, det var iofs smart. Det är vanlig 16mm slang.
Langa bild!
#177 - 7 januari 2013 19:48
Langar... :)
#178 - 7 januari 2013 19:49
Fiffigt! Det behöver jag nog skaffa mig senare :)
#179 - 7 januari 2013 19:50
kan kolla vad jag har hemma som kan komma på posten...;)
#180 - 7 januari 2013 19:54
Är det samma pump som jag har? har en lite bit av en böj - en halvböj :p den funkar nog så länge..
#181 - 7 januari 2013 19:58
PiaJo skrev:
Är det samma pump som jag har? har en lite bit av en böj - en halvböj :p den funkar nog så länge..

Jag har någon liknande men inte Eheim som du rekommenderade för den hade de inte. Om den passar till 16mm slang så hade det varit perfekt :)

Imorgon hoppas jag ge mig iväg till Trop och skaffa fjärilar!! ^^
#182 - 7 januari 2013 20:02
Jag vet inte om det är 16 mm slang, hoppas någon annan vet..
#183 - 8 januari 2013 18:52
Nya karet! :)
[ATTACH=CONFIG]59047[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59049[/ATTACH]
#184 - 8 januari 2013 18:54
Lite växter och inredning så blir det perfa, bakrunden blev bra :)
#185 - 8 januari 2013 18:55
PiaJo skrev:
Lite växter och inredning så blir det perfa, bakrunden blev bra :)

Ska flytta över växter från andra karet och mina nya rötter ligger i vattenbalja så de kan lära sig sjunka!
#186 - 8 januari 2013 18:58
Jamen, då blir det bra.
nu skall jag inte vara negativ men är det inte bättre att köpa fjärilarna när karet när klart och lite inkört då de är lite känsligare?
#187 - 8 januari 2013 18:59
Vad har du för pump till detta karet:)?
#188 - 8 januari 2013 19:11
PiaJo skrev:
Jamen, då blir det bra.

nu skall jag inte vara negativ men är det inte bättre att köpa fjärilarna när karet när klart och lite inkört då de är lite känsligare?

Det hade man kunnat tycka men jag kunde inte hålla mig :) hade i lite akvarievatten från andra karet, filter start i filtret och vattenberedning och bakteriekultur. Får hoppas på det bästa x) sen skulle de vara svenskodlade och tåliga!

Ansjo, en maxijet mj250 de hade inte eheim som jag tänkte köpa.
#189 - 8 januari 2013 19:35
Charliena skrev:
Det hade man kunnat tycka men jag kunde inte hålla mig :) hade i lite akvarievatten från andra karet, filter start i filtret och vattenberedning och bakteriekultur. Får hoppas på det bästa x) sen skulle de vara svenskodlade och tåliga!

Ansjo, en maxijet mj250 de hade inte eheim som jag tänkte köpa.

ja, då får vi hålla tummarna.
är det yttermått eller innermåttet på slangen som är 16mm?
#190 - 8 januari 2013 19:35
Ok, det jag tänkte på är insugshålet som ser ut att vara i minsta laget. Blir filtermattan lite igengrodd är det risk att det blir för dåligt flöde in till filterkammaren:). Lättare att åtgärda detta nu, innan karet är fyllt med fisk och växter:).
#191 - 8 januari 2013 19:36
PiaJo skrev:
ja, då får vi hålla tummarna.

är det yttermått eller innermåttet på slangen som är 16mm?

Innermått om jag inte minns fel...

Edit: 50% rätt det finns både 22/16 och 16/12 mm slangar.
#192 - 8 januari 2013 19:56
Yttermåttet är 16, innermått är 12.
#193 - 8 januari 2013 19:59
Charliena skrev:
Yttermåttet är 16, innermått är 12.

ok, då kan jag mäta rörbiten och se om den passar, men det blir imorgon för jag sitter invirad i en filt och gottar mig:p
#194 - 8 januari 2013 20:00
PiaJo skrev:
ok, då kan jag mäta rörbiten och se om den passar, men det blir imorgon för jag sitter invirad i en filt och gottar mig:p

Haha, inga problem :)
#195 - 8 januari 2013 20:34
ansjo skrev:
Ok, det jag tänkte på är insugshålet som ser ut att vara i minsta laget. Blir filtermattan lite igengrodd är det risk att det blir för dåligt flöde in till filterkammaren:). Lättare att åtgärda detta nu, innan karet är fyllt med fisk och växter:).

Jag tycker som Anders, att du behöver ha minst ett insug till, det räcker nog inte med detta för det finns stor risk att det sätts igen fort och då kan det blir problem.

En sak till som gör ett bakgrundshörne "mjukare" är att man sätter lite växter och lite rötter som rundar av det lite :)
#196 - 10 januari 2013 07:46
Hmm, krångligt med ett till insug när allt väl är på plats hörrni! Har som tur är inte limmat fast det första insuget så blir det slam så är det enkelt att ta ut iaf...

Fjärilarna trivs som fisken i vatten (haha). Hanen visar lektendenser och honan vet väl inte riktigt vad hon vill.

När jag köpte dem så fick jag veta att man kan artbestämma dem med hjälp av deras svarta fläck. Är det "glitter" på den svarta fläcken är det sannolikt en hona om inte, så är det sannolikt en hane.
#197 - 10 januari 2013 11:16
PiaJo skrev:

tror nog att det funkar med att sättar filtermatta i hålet men du bör ha minst två hål för att fördela och minska risken för att det sätter igen sig. Kan ju räcka med att lite för mycket löv eller växtdelar sug för hålet och då kan pumpen gå torr mm.

Jag "förvarnade" dig om att ha fler insugshål innan du fyllde karet ;)
det kan ju i värsta fall bli så om det blir stopp i insuget så pumpen antingen går torr och/eller fyller över allt vatten från filterkammaren till karet och då kan det svämma över, detta är ju i värsta fall... i bästa fall hnner du märka att det blir stopp eller sämre flöder men jag hade inte vågat ha detta om man är borta några dagar eller så.

Tror att det skulle funka fast karet är igång att borra upp ett nytt, sänk bara vattennivån rejält och ta en dosfräs så har du snabbt gjort ett hål till :)
#198 - 1 februari 2013 17:03
Haha, längesedan jag hade tid att skriva här inne!!

Jag har precis haft min tredje kull med kakaduor. Det går inte många veckor mellan varven, men å andra sidan verkar de inte överleva heller...

Börjar få reeeeeeejält med Endlers, inte tråkigt på något sätt men de förökar ju sig som små kaniner! Så de fyller ett nano, ett 120L och har numera även tagit mitt andra 120L i besittning. MEN, jag har en snakeskin endler! Ska försöka fortsätta odla vidare på den, förhoppningsvis går det i arv. Riktig snygg.
#199 - 18 februari 2013 18:54
Liten uppdatering :)

Mitt "äldsta" stora kar går som tåget. Har 2st överlevande kakaduayngel från senaste kullen och det är ju framsteg! Växterna gör det fint och alla verkar trivas.

Det "nya" stora karet går ganska bra. Tyvärr har jag övergött det så algigt vatten men det ska jag råda bot på med mörkläggning.

Pratar på med en fotointresserad kollega också så hoppas att mina bilder kommer förbättras också! :)
#200 - 18 februari 2013 18:58
Ja men du kan väl visa de bilder du har redan nu ;)

Hur gick det med fjärilarna, några yngel på G där med?
#201 - 18 februari 2013 19:18
PiaJo skrev:
Ja men du kan väl visa de bilder du har redan nu ;)

Hur gick det med fjärilarna, några yngel på G där med?

Nja, du kan få gissa bilden i nästa månads fototävling, haha.

Nej, varken hos Bolivianerna eller de vanliga tyvärr....

Sen har jag haft rötter i blöt snart i en månad men inte tusan sjunker de!!
#202 - 19 februari 2013 07:13
Tålamod... rötterna kommer att sjunka, är det redmoore så brukar de ta lite extra tid :)
#203 - 24 februari 2013 17:47
Nu lägger iaf en av mina räkor från auktionen ägg ^^ Hoppas bara inte de blir uppätna.

Snart får jag lägga ut mina endlers på annons, de ynglar av sig som kaniner och jag har hittat en hane jag vill odla vidare på. Blir lite fullt av andra endlers i mina andra kar!
#204 - 24 februari 2013 18:02
Nu har du glömt en viktig sak.... bilder! :)
#205 - 24 februari 2013 19:39
PiaJo skrev:
Nu har du glömt en viktig sak.... bilder! :)

Ja, men räkan har lagt sig vid sidan av pumpen så man måste bakom allting! Sedan har jag haft det släckt i mitt "nyare" kar i helgen men det är fortfarande gröngrumligt i vatten så får skaffa bättre persinner och göra massa vattenbyten innan jag vågar lägga upp bilder på det :)
#206 - 24 februari 2013 19:41
Okidoki :)
#207 - 26 februari 2013 19:26
Bör jag förvänta mig några problem om jag kör igång en testomgång av CO2 i mitt nano med räkor och Endlers i?
#208 - 5 mars 2013 17:49
Åkte till Trop och "råkade" få med mig hem Vijeta 2 och två malar :) Hihihi. Trodde att min fjärilshane hade hål i huvudet men det var nog svamp som försvann efter ett vattenbyte. Mitt vatten börjar också bli klart i mitt senaste kar så jag kände mig okej med att slänga upp nya bilder här också (taget med mobilen dock) :)

[ATTACH=CONFIG]60473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60474[/ATTACH]
#209 - 5 mars 2013 17:53
Charliena skrev:
Åkte till Trop och "råkade" få med mig hem Vijeta 2 och två malar :) Hihihi. Trodde att min fjärilshane hade hål i huvudet men det var nog svamp som försvann efter ett vattenbyte. Mitt vatten börjar också bli klart i mitt senaste kar så jag kände mig okej med att slänga upp nya bilder här också (taget med mobilen dock) :)

[ATTACH=CONFIG]60473[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60474[/ATTACH]

Hum, vilket kar gick viejita II i, på Trop? Det ytterst, precis intill kuben med L-malar?
#210 - 5 mars 2013 17:58
Nja, de gick ett par kar längre in, men i den "längan" om man säger. Gick tillsammans med vanliga ancistrus och någon L-mal som jag inte minns namnet på. Sista "längan" innan nästa rum, make sense?
#211 - 5 mars 2013 18:02
Hmm, de enda viejita II jag såg där senast jag var där, var de små som jag lämnade in häromdagen. De gick med små vanliga Ancistrus, och små L183, som jag för övrigt lämnade in samtidigt som viejitorna. De gick i längan man kommer till om man går rakt fram från entrén, det första karet på höger sida i första rummet, till vänster om kuben med L-malar, som står på gaveln.

Om det är de jag tror, så är det nog hur som helst mina yngel :) Även L183-ynglen i det karet är mina.
#212 - 5 mars 2013 18:07
Animaniac skrev:
Hmm, de enda viejita II jag såg där senast jag var där, var de små som jag lämnade in häromdagen. De gick med små vanliga Ancistrus, och små L183, som jag för övrigt lämnade in samtidigt som viejitorna. De gick i längan man kommer till om man går rakt fram från entrén, det första karet på höger sida i första rummet, till vänster om kuben med L-malar, som står på gaveln.

Om det är de jag tror, så är det nog hur som helst mina yngel :) Även L183-ynglen i det karet är mina.

Möjligt att jag minns fel, men jo de gick i ett kar med de malarna! Men jag fick en stor grann hane iaf! Så jag får väl tacka så mycket ;)
#213 - 5 mars 2013 18:09
Hmm, så stor tyckte jag inte att han var, den största jag lämnade in, 3 cm kanske, men han var den enda större, säkra hanen i karet. Bör ha varit mina, tror inte han hade några andra viejita II :) Varsågod. Har du nå´n mer bild på honom, så kanske jag kan se om det är min.
#214 - 5 mars 2013 18:10
Animaniac skrev:
Hmm, så stor tyckte jag inte att han var, den största jag lämnade in, 3 cm kanske, men han var den enda större, säkra hanen i karet. Bör ha varit mina, tror inte han hade några andra viejita II :) Varsågod.

Jag tyckte han var stor och grann! I klass med mina fjärilar ju.
#215 - 5 mars 2013 18:11
Har du nå´n mer bild, där man ser hela fisken? :) Osäker, känner inte igen mig i att han skulle varit så stor...
#216 - 5 mars 2013 18:31
Nja, just nu bråkar de lite med mina fjärilar så detta var den bästa bilden jag lyckades ta. Men han är i samma storlek som fjärilarna. Fick ner en ny rot i karet nu så de borde lugna ner sig snart. Nu har jag bara 1 rot kvar som ligger i blöt!
[ATTACH=CONFIG]60502[/ATTACH]
#217 - 5 mars 2013 18:54
Ser ut som min :)
#218 - 8 mars 2013 19:29
Nu har de börjat lugna ner sig i karet litegrann. De första dagarna var det bråk mellan fjärilarna och apisto men nu står de på sig och håller sig (för det mesta) på var sin ända. Får de syn på varandra så blåser de upp sig men de ger sig inte på varandra för de vet att de inte ger sig ;)
#219 - 10 mars 2013 12:54
Idag är jag jätteglad! Mina fjärilar leker (det var bra med lite konkurrens i karet!), mina kakaduor leker och jag hittade räkrom i mitt nano! Våren ärr runt hörnet och jag ska spendera min eftermiddag med att förså lite blommor /kryddor. Sedan har jag ett annat projekt igång som jag hoppas kunna avslöja lite senare ;)
#220 - 10 mars 2013 14:30
Lite ögongodis från mobilen
[ATTACH=CONFIG]60613[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60614[/ATTACH]
#221 - 11 mars 2013 18:30
42!!!

Det är dagens nummer ;) Kakaduorna har yngel nu (som vanligt). Jag är väldigt förvånad, detta är nog fjärde leken! Förra leken så överlevde ett yngel så vore roligt om några fler överlevde denna omgången :) Har rensat undan rejält i mitt nano nu och har köpt nya saker dit. Måste ju ha lite att visa i nästa fototävling!
#222 - 13 mars 2013 20:40
Fick en ganska fin bild på en äggläggande räka :)
[ATTACH=CONFIG]60639[/ATTACH]

Sedan känner jag mig snaaart redo att avslöja mitt nästa projekt. Ska bara få det fungera först.
#223 - 14 mars 2013 07:06
Så trevligt det skall bli att få höra om ditt nya projekt :)
#224 - 17 mars 2013 14:58
Nu får vi se hur mycket skäll jag får av Kjell & Co ;) Personligen har jag saknar en app i min telefon så jag snabbt kan kolla upp fiskars artbeskrivning. Ganska bra att kolla upp svårigheten, om de är aggresiva m.m. när man står i en akvariebutik och hittat en fin fisk. Jag är för ung för att kunna alla fiskar utantill :) Jag är långt från klar och ska jobba lite mer på utseendet, men den fungerar och kan hämta information. Ska bara se lite snyggare ut och man ska kunna klicka på en länk som tar en till den mer utförliga beskrivningen. Så detta har varit min "hemliga" projekt!

[ATTACH=CONFIG]60679[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]60680[/ATTACH]
#225 - 17 mars 2013 18:45

YES!! :D

Tack du! Jag har saknat denna typ av appar ordentligt! Kul att du tar dig tid att fixa detta! :)

Edit: Går den att ladda ner än? :)
#226 - 17 mars 2013 19:11
Hej,

Vad roligt att du uppskattar det! Den visar inte mer än som bilderna ovan änsålänge så den finns inte på play. Vill du verkligen ha den som den är nu? :p isf skulle dukunna få apk av mig . Men jag ska fixa så man kan se artbeskrivningwn också. Tid, lust och ork bara :)
#227 - 20 mars 2013 18:18
Vijeta II leker i karet och jag har ett eller två yngel av mina kakaduor! Jag tycker verkligen inte de är svårlekta!

Tyvärr har jag en bolivian som är dålg och antagligen kommer få gå till andra jaktmarker...

Ska se om jag kan lyckas få nästa steg att fungera i min app där man kan klicka på länken för beskrivningen och få mer information! :)
#228 - 6 juli 2013 11:45
Åhej!

Man sätter ibland allt på paus för att koncentrera sig på annat men nu tänker jag spendera hela min semester åt mina kar! Jag har bytt ut mina kakaduor (två honor) mot regnbågsciklider istället 1+1.

Har fått drygt 2-3 yngel som överlevt av mina Vijeta II och hon leker igen. Håller på och behandlar lite mot alger så det är lite grumligt.

Ska göra om mitt nano som första projekt innan jag börjar rota i de andra karen. Ska fiska ur de mina sista endlers och bara ha räkor däri. Funderar på Blue Pearl! Har köpt svart grus som jag tänkte ha som botten.

(Min app hade jag helt glömt bort och det får ligga lite på is ett tag till)
#229 - 9 juli 2013 15:04
Fick hem mina räkor idag! Vääääldigt små söta Blue Pearl. Synd bara att min nya sand inte kommit. Är lite i valet och kvalet över om jag ska släppa i räkorna eller inte. Släpper jag i dem så kommer jag inte se dem mot den ljusa sanden för de är så små... Hmm. Borde få nya sanden imorgon om jag har lite tur. De borde klara sig i sin lilla påse (som ligger i nanot).

Edit: Såg nu att jag hade visst fått min sand, bara att åka och hämta! Det blir en rolig kväll det här!
#230 - 9 juli 2013 15:52
Charliena skrev:
Fick hem mina räkor idag! Vääääldigt små söta Blue Pearl. Synd bara att min nya sand inte kommit. Är lite i valet och kvalet över om jag ska släppa i räkorna eller inte. Släpper jag i dem så kommer jag inte se dem mot den ljusa sanden för de är så små... Hmm. Borde få nya sanden imorgon om jag har lite tur. De borde klara sig i sin lilla påse (som ligger i nanot).

Edit: Såg nu att jag hade visst fått min sand, bara att åka och hämta! Det blir en rolig kväll det här!

Lite bilder skulle vara kul, jag är ju också på gång med räkor:).

//Inger
#231 - 9 juli 2013 17:12
Haha, det kommer när det klarnar i karet ;) Det var lite knöligt att få ut sanden som var i, spara vatten, tvätta grus och allt. Det var mycket hälla hink till hink eftersom jag "bara" har 2 akvariehinkar. Nu får det stå ett par timmar så det blir klart innan jag släpper i räkorna!

Mina oranaga sakura räkor åkte i ett av mina stora kar och de såg ut att trivas!
#232 - 9 juli 2013 17:25
[QUOTE=Charliena;1655574]Haha, det kommer när det klarnar i karet ;) Det var lite knöligt att få ut sanden som var i, spara vatten, tvätta grus och allt. Det var mycket hälla hink till hink eftersom jag "bara" har 2 akvariehinkar. Nu får det stå ett par timmar så det blir klart innan jag släpper i räkorna!

Mina oranaga sakura räkor åkte i ett av mina stora kar och de såg ut att trivas![/QUOTE

Bara två akvariehinkar - tror jag har tio...minst:p. Ser fram emot bilder sedan:)

//Inger
#233 - 10 juli 2013 09:18
Lite bilder nu när allt klarnat då :)
[ATTACH=CONFIG]62794[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62795[/ATTACH]
#234 - 10 juli 2013 09:30
Fint:)

//Inger
#235 - 10 juli 2013 10:57
Jag skulle nog byta ut den där pumpen för den är en riktig yngel och räkfälla... Kör med en tät öppen filterpatron i stället.
#236 - 10 juli 2013 11:17
Hur ser de ut? Jag har en annan pump som har filtret på "utsidan" är det något sånt du menar?
#237 - 28 april 2014 19:02
Jag la ner mitt nano eftersom intresset började tryta. Det blev för mycket att hålla koll på med massa annat i livet som var pågång. På det kom också cyano i mitt ena kar.... Så det blev en rejäl tömning, mörkerläggning, påfyllning, mörkerläggning och nu har jag köpt lite växter.

Besökte Djurmagazinet idag i Munkebäck och fick väl lite blandat intryck. Lite ovanligare fiskar i form av Kili, apisto vinkelflecken (eller hur man nu stavar) och electric blue fjärilar. Priset lite högre än vad jag väntat mig (180kr/par för kakaduor) och 3 växter för 100kr. Deras bemötande var jättebra, kunnandet var värre. Trevlig personal men hade koll på vad de sålde. Jag köpte växter utifrån "den här har växt mest sen vi fick in den" och de kände inte igen en svärdsplanta. Frågade vad de rekommenderade mot cyano och fick till svar "det fick jag förklarat för mig men jag slutade lyssna efter hälften". Hmm. Jag åker gärna dit igen (bättre än Arken Zoo t ex) men annars håller jag mig nog till Trop eller Ciklidhuset :)

[ATTACH=CONFIG]68688[/ATTACH]
Bilden på det hemska karet. Jag har stört cyanon så mycket som möjligt men har onekligen någon form av obalans. Sanden blir snabbt smutsig och inte alls så fin... Just nu går det ett eller två endlers som jag inte fick med när jag flyttade över alla fiskar till mitt andra kar. Ska införskaffa mig nya vattentester innan jag går loss med nya fiskar. Tills dess ska jag låta plantorna växa till sig och guppysarna får helt enkelt hänga med.

Vet inte om jag ska ha i växtnäring eller om det bara gör saken värre? Hade inte planerat att mata för 1-2 yngel heller men de kan väl få något bland...

I övrigt är det som lever 1 vijeta II hona, 1 regnbågsciklid, 3-4 malar och en drös med endlers. Alltid något att titta på.
#238 - 29 april 2014 19:44
Frågan är om jag ska börja dosera med EasyCarbo? Känner mig inte så pigg på att köpa PMDD och blanda till själv direkt...
#239 - 8 maj 2014 19:03
Nu har jag tänkt till lite! Ska kombinera det jag gillar :) Teknik+Akvarium! Det blir en akvariedator som ska via en lcd-display och hemsida visa temperatur och ph. Baseras på Raspberry Pi och beställer delar från här och där på internet.
Här har jag skrivit lite utförligare om vad jag har tänkt och vad som ska inköpas: http://www.charliena.se/
#240 - 9 maj 2014 12:18
Det är tur att det finns många inriktningar på området Akvaristiken. Det är för mig rena "grekiskan", fattar nada ;)
#241 - 18 maj 2014 11:07
Haha, men det är roligt med nya projekt! Har fortfarande inte fått några delar så har inte hunnit fundera så mycket mer på det dock..

Sålde mitt nano till en vän som jag hoppas ska bli inbiten också! Hon ska få lite Endlers av mig att fylla det med. Så får jag lite mer tid att koncentrera mig på mina andra två kar.
#242 - 24 maj 2014 10:09
Nu har jag börjat att bygga lite smått med min dator! Har klurat ut vilka delar som är vad och har konfigurerat min Raspberry. Fick en liten lampa att lysa igår när jag testade allt :) Får jag det här att fungera får jag köpa mig en vattentät temperatursensor. Just nu är det bara för att testa att allt fungerar som jag vill. Den blåa lilla manicken är själva temperatursensorn.
[ATTACH=CONFIG]69118[/ATTACH]

Sen föll jag ner i en fälla i torsdags... Jag var och skulle köpa mer vattenberedningsmedel och "råkade" få med mig Fjärilsciklider hem. Att jag inte lär mig! Den här gången får de dock gå helt själva i ett kar i sällskap med en mal. 120 liter bör de komma överens på. Lyckades dessutom få med mig ett etablerat par från affären och de har redan börjat leka och gräva gropar. Lite roligt :) Ikväll ska jag dessutom dela med mig av mina Endlers till en vän så jag behöver fylla på med fiskar i mitt andra kar. Funderar på nya Apistogramma fiskar, men de verkar ju vara slut överallt. Helst Regnbågscikliden eftersom jag har en ensam hona i det karet. Varit på både Trop, Ciklidhuset och Djurmagazinet (den sistnämnda hade Vinkelflecken men inte Regnbågscikliden?).

Jajja, nu ska rabatten här hemma få lite ompyssling också.
#243 - 24 maj 2014 14:26
Charliena skrev:
Nu har jag börjat att bygga lite smått med min dator! Har klurat ut vilka delar som är vad och har konfigurerat min Raspberry. Fick en liten lampa att lysa igår när jag testade allt :) Får jag det här att fungera får jag köpa mig en vattentät temperatursensor. Just nu är det bara för att testa att allt fungerar som jag vill. Den blåa lilla manicken är själva temperatursensorn.

[ATTACH=CONFIG]69118[/ATTACH]

Intressant början men du fullföljer inte tankegången? Att visa temperatur är väl mindre intressant, alla har redan en termometer. Skicka data till en mobiltelefon är intressant, låta mätvärden styra "katastrof-utrustning" kan vara ett annat projekt, kanske ett nödstopp på doppvärmare och belysning t.ex.

Avvikande pH kan öppna ventil för automatiskt vattenbyte, nu börjar det bli användbart.

Å andra sidan är det roligt att leka med elektronik, i praktiken hade jag nog gjort samma som du :D

Tobbe
#244 - 24 maj 2014 19:42
Haha, det är ett steg längre ja! Men samtidigt, man måste börja någonstans :) I slutändan tänker jag printa ut informationen till min hemsida så jag lätt kan se vad värderna är. En annan idé jag hade var att ha en ljusramp med LED som jag kunde styra färgerna med vi en mobilapp, men någonstans måste jag ju börja. Har aldrig pysslat med hårdvara tidigare.

Annons