Byggaeget akvarium.

#1 - 21 februari 2012 10:17
Hej.

Jag har funderingar på att bygga mitt egna akvarium till Sovrummet. Akvariet kommer ha yttermåtten 140x45x46,2cm
Då jag inte ska ha täckglas utan det ska vara helt öppet så vill man inte ha några fula stag mm, om jag då förstått det rätt så måste man då ha en säkerhetszon på 7,6 dvs 12,13mm så då blir det 12mm glas.

Här är en ritning jag gjort över hur det kommer se ut.

http://s1068.photobucket.com/albums/u454/GlennWi/Aquarium/?action=view&current=page1image128.png
#2 - 21 februari 2012 10:35
du kan ju köra med sarg om du inte vill ha stag. men med 12 mm kommer det nog hålla ja.

jag säger go! jag bygger ju ett med i sovrummet nu ju. snart dags för fyllning på det.
#3 - 21 februari 2012 10:41
Okej vad bra. När man ska limma karet ska man limpa på bottenplattan eller ska man limma utanför bottenplattan?

Sedan lägger alla en sträng silikon på insidan av akvariet. Men kan man inte limma som fabrikerna gör? Dvs utan någon silikon på insidan utan enbart mellan glaset inget utanför på insidan.
#4 - 21 februari 2012 10:42
Ja jag har kollat in dit bygget. Blir riktigt snyggt :P
#5 - 21 februari 2012 10:44
ja det hoppas jag med ;)

räknade på ditt kar. blir la runt 280-290 liter. rätt najs. malawi kanske?
#6 - 21 februari 2012 10:48
Okej vad bra. När man ska limma karet ska man limpa på bottenplattan eller ska man limma utanför bottenplattan?

Sedan lägger alla en sträng silikon på insidan av akvariet. Men kan man inte limma som fabrikerna gör? Dvs utan någon silikon på insidan utan enbart mellan glaset inget utanför på insidan.

jag skulle ha bottenplattan innanför rutorna. asså inte låta sidorna vila på bottenplattan utan de ligger utanför.

alla fabriker gör inte alls så som du säger. det kan funka på mindre kar men på ett större vill man gärna ha ordentliga fogar så karet håller tätt. dvs man får limma två ggr. först limma ihop karet. sen skära loss all silikon som tryckts ut o sen lägga en snygg fog för att hålla det tätt.
#7 - 21 februari 2012 12:57
hannesc skrev:
ja det hoppas jag med ;)

räknade på ditt kar. blir la runt 280-290 liter. rätt najs. malawi kanske?

Har faktiskt inte riktigt bestämt mig än. Har ett 450L Malawi i vardagsrummet.

hannesc skrev:
jag skulle ha bottenplattan innanför rutorna. asså inte låta sidorna vila på bottenplattan utan de ligger utanför.

alla fabriker gör inte alls så som du säger. det kan funka på mindre kar men på ett större vill man gärna ha ordentliga fogar så karet håller tätt. dvs man får limma två ggr. först limma ihop karet. sen skära loss all silikon som tryckts ut o sen lägga en snygg fog för att hålla det tätt.

Ne alla fabriker gör ju inte det. Men det vekar bli mer och mer vanligt att dom gör det. Men funderar på att lägga på insidan med för säkerhetsskull men hur många mm på vardera sida bör man dra ut?
#8 - 21 februari 2012 13:57
jag kör med 1 cm ungefär på varje ruta.
#9 - 21 februari 2012 14:38
hannesc skrev:
jag kör med 1 cm ungefär på varje ruta.

om du ska ha 12mm glas runtom så tror inte jag att du behöver mågon extra silikon skarv, jag menar du har ju redan där en fästyta på 12mm och det blir mycket snyggare... för om du ska ha karet 45cm högt så rekomenderars väl 8mm glas och du ska ha 12mm så jag tror inte det kommer bli några problem testa utan extra silikon först och sen om du inte känner dej säker så lägg på i efterhand....
lycka till med bygget
#10 - 23 februari 2012 09:15
Har fått pris på glaset nu. 2550kr och då har man slipatt bort alla vassa kanter och 4000kr och då är det finslipatt. Vilket ska man välja till ett akvarium? Har ingen lust att betala 1450kr för mycket om det går att använda det första.
#11 - 23 februari 2012 16:55
??
#12 - 23 februari 2012 16:58
Det går använda det första. Jag har. Ju kapat mycket glas själv o då har jag bara tar ett bryne o dratt av kanterna med. Funkar fint

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#13 - 29 februari 2012 12:12
12 mm till ett akvarium som är under 50 cm högt är verkligen både hängslen och livrem : )

Mitt 720 är 60 högt och byggt i 10mm. Med tvärstag är det bergfast.
#14 - 29 februari 2012 12:14
haha aa verkligen. det hade funkat med hälften. jag har 6mm till mitt 40 höga kar.

Annons