Bygga ytterfilter - kommentarer önskas

#1 - 21 november 2007 10:41
Hubba !

Skall inom kort bygga mig ett litet ytterfilter till mitt lilla 60 liters kar.

Jag har principritningen klar, men kan inte klura ut hur det är med flödet inne i filterkammaren.

Jag har en önskan om att vattnet skall gå igenom så mycket filter som möjligt, men vet inte om min idé ger det.

Jag bifogar en halvtaskig bild på två versioner.

Kammaren är egentligen en låda på ca 20x20x10 cm (invändigt), dvs en volym på ca 4 liter.

Intag på ena sidan, utblås på andra sidan.

Så långt väl, men så blev jag lite mysko på själva flödet inne i kammaren.
Jag tänkte att om jag har ETT intag, och ETT utblås, så kommer vattnet att gå "rakt" igenom filtret, dvs man utnyttjar inte hela filtervolymen.

Det kanske inte alls är så, det kanske är så att vattnet "sprids" naturligt genom hela filtervolymen per automatik.

Är det så ?

Eller behöver man rikta flödet, sprida vattnet en del.

Jag funderar på om man kanske skulle ha flera (2) in och utgångar, kopplade till T-kopplingar......

Eller man kanske skulle sätta ner skiljeväggar inne i kammaren ?

Och på det viset "tvinga" vattnet att flyta genom så mycket matrial som det bara går.

Eller hur snett på det är jag ?

Kommentarer och synpunkter emottages med tacksamhet.
#2 - 21 november 2007 11:41
Lägger man en smutsig filtermatta under vattenkranen och låter det rinna en stund så ser man klart och tydligt att det bara blivit rent där strålen träffat, så visst bör man reglera flödesytan.

Jag tror på den översta skissen du har gjort. Du kommer få ökade krav på pumpen, fast det beror ju helt på hur filtret står. Visar skisserna från sidan, liggande eller uppifrån?

Mina Pentair-filter är designade såhär:

http://www.pici.se/pictures/DJnLdnjGf.jpg

Designen tyder på att ett trycksatt flöde som strömmar över så stor yta som möjligt gagnar filtreringsprocessen.
#3 - 21 november 2007 11:49
Jag skulle nog bygget ett tryckfilter liknande cyklon(för damm).
Ett förslag är en behållare med skruvlock med tätningsring och in i botten och ut i toppen.
Sen har man en bra cirkulationspump som skickar vattnet(pressar) från akvariet.
#4 - 21 november 2007 11:51
Du kan ju medfördel göra det till ett utanpåhängande filter eller ha den filter varianten på akvariet.
Cirkulations pumpen monteras enklast i en liten öppen behållare i akvariet.
Och sen pumpar den upp vatten till filtret ovanför och sen trycks vattnet ut och själv rinner tillbax.
#5 - 21 november 2007 12:15
firefox75 skrev:
Du kan ju medfördel göra det till ett utanpåhängande filter eller ha den filter varianten på akvariet.

Cirkulations pumpen monteras enklast i en liten öppen behållare i akvariet.

Och sen pumpar den upp vatten till filtret ovanför och sen trycks vattnet ut och själv rinner tillbax.

Det är lite åt detta hållet jag är på väg med.
Dvs, jag kommer att ha en cirk pump inne i karet, och själva filterkammaren ståendes, antingen vid sidan om, eller direkt bakom.

kommer nog att gå på whistlers rekomendation, och sätta in någon sorts skiljevägg.
#6 - 21 november 2007 12:32
Mjo...
Antingen du kör med skiljevägg eller med sammanhängande filter som jag rekommenderade så lär du ju få bra filtervolym utifrån hur pass stort akvariet är.
#7 - 21 november 2007 13:23
Hallå! Jag skissar på ett liknande projekt och jag skrev lite om det i min tråd över hur mycket golvet klarar. Med tanke på att du ska ha filtret i samma höjd som akvariet så är skiljeväggar inte aktuellt om du inte har automatisk påfyllning i akvariet, eller några andra säkerhetslösningar. Vattenpellaren står ju normalt lika högt i båda karen. Två säkerhetslösningar som jag skulle ha är att ha ytterväggarna i filtret högre än innerväggarna så att om den biologiska massan sätter igen så strömmar vattnet genom filtret ändå, sen behöver du förhindra backflöde om pumpen stannar. Detta görs genom att placera inflödet till filtret ovanför utflödet och att utflödet är så stort så att det inte står under vattnet, dvs. du har en sorts luftlås.
#8 - 21 november 2007 13:56
Med andra ord en kran med kulventil som reagerar på vattentryck åt ett håll:D
#9 - 21 november 2007 15:47
Whistler84 skrev:

Mina Pentair-filter är designade såhär:

http://www.pici.se/pictures/DJnLdnjGf.jpg

Designen tyder på att ett trycksatt flöde som strömmar över så stor yta som möjligt gagnar filtreringsprocessen.
Menar du att istället för att suga vattnet igenom filtret så trycker du det igenom? måste vara stor läckagerisk me att trycka det igenom... suger man däremot igenom så blir det undertyck i filtret och det kan inte läcka ut vatten utan bara läcka in luft i systemet! Smart konstruktion allafall, mycket klegg och sånt sedimenteras och når aldrig filtermaterialet kan jag gissa!?
#10 - 21 november 2007 20:41
Hallå! Jag skissar på ett liknande projekt och jag skrev lite om det i min tråd över hur mycket golvet klarar. Med tanke på att du ska ha filtret i samma höjd som akvariet så är skiljeväggar inte aktuellt om du inte har automatisk påfyllning i akvariet, eller några andra säkerhetslösningar. Vattenpellaren står ju normalt lika högt i båda karen. Två säkerhetslösningar som jag skulle ha är att ha ytterväggarna i filtret högre än innerväggarna så att om den biologiska massan sätter igen så strömmar vattnet genom filtret ändå, sen behöver du förhindra backflöde om pumpen stannar. Detta görs genom att placera inflödet till filtret ovanför utflödet och att utflödet är så stort så att det inte står under vattnet, dvs. du har en sorts luftlås.

finns två möjligheter

1) jag är trögare än jag trodde
2) min hjärna har lagt ner efter en jobbig dag....

men det här fattade inte jag.........
#11 - 22 november 2007 10:43
:-) Vad är oklart? :-)
#12 - 22 november 2007 10:50
Hallå! Jag skissar på ett liknande projekt och jag skrev lite om det i min tråd över hur mycket golvet klarar. VILKET GOLV ? Med tanke på att du ska ha filtret i samma höjd som akvariet så är skiljeväggar inte aktuellt om du inte har automatisk påfyllning i akvariet, eller några andra säkerhetslösningar. VARFÖR SKULLE INTE SKILJEVÄGGAR VARA AKTUELLT OM JAG INTE HAR AUTOMATISK VATTENPÅFYLLNAD ? VILKA ANDRA SÄKERHETSANORDNINGAR ? Vattenpellaren står ju normalt lika högt i båda karen. BÅDA KAREN ?? Två säkerhetslösningar som jag skulle ha är att ha ytterväggarna i filtret högre än innerväggarna så att om den biologiska massan sätter igen så strömmar vattnet genom filtret ändå, sen behöver du förhindra backflöde om pumpen stannar. Detta görs genom att placera inflödet till filtret ovanför utflödet och att utflödet är så stort så att det inte står under vattnet, dvs. du har en sorts luftlås

????????????????????????????

Kan det vara som så att vi pratar runt varandra ?

Kan min bild förvirra ?

För att klargöra saken, så är det som så att det är en komplett tillsluten låda med botten, fyra väggar och ett lock/tak. Som vilket ytterfilter som helst.
Min fråga rör sig om hur vattnet flyter inne i kammaren, när den väl är tillsluten.
#13 - 22 november 2007 11:14
Jag kanske mixade ihop orden lite ser jag nu när jag läser det en gång till. Du skrev ett ytterfilter invändigt. Jag var inne på ett ytterfilter utvändigt. Kommer du att ha lock på filtret, vilken höjd har akvariumet, tänker du ställa akvariumet på botten? Frågorna blir många märker jag. Du bör konstruera/placera filtret så att filtermassan kan sätta igen utan att vattnet rinner över kanten på akvariumet. Hur har du tänkt dig med filtermaterial? Jag kan tänka mig blåmatta som du skär till i remsor så att hela volymen i filtret används. Jag gjorde ett enkelt test för att få en känsla av hur mycket vatten som kan passera genom ett kort rör utan filter på 1cm2 och fick det till 360l/h. Längre rör ger mer motstånd. Nästa steg handlar om hur fort filtret sätter igen, fisk, mat etc. och hur ofta du rengör.

Edit: du var snabbare än jag. :-) Jag skrev lite om att jag planerar att ha ett ytterfilter ovanför akvariet och tänker använda liggande skiljeväggar för att på så sätt få vattnet att tumla och öka syresättningen. Står kanske mer här. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111189
#14 - 22 november 2007 11:32
Hmmm...
Nej, jag skrev inte ytterfilter invändigt. Jag skrev att måtten var invändigt.

Vad menar du men att "ställa akvariet på botten" ?....................

Jag tror att vi pratar runt varandra. Min frågeställning har enbart varit för att
klargöra hur man får vattnet att flyta på bästa vis INNE i filterkammaren.

Hela biten med vilket filtermatrial, cirkpump, etc etc, är sedan tidigare helt löst.

Lägger upp en bild till.....väldigt snabbt gjord i paint....inte så duktigt på det.

Men bör ge en fingervisning om vad jag är ute efter.

OBS....ingen ritning per say...uten bara en principskiss.

Klart ?
#15 - 22 november 2007 11:34
Ser att jag var för snabb i ritandet.

"slang ut" skall inte vara kopplad på cirk pumpen.

Utan vara "lös" i karet.

Sorry....
#16 - 22 november 2007 15:24
Kensa det är solklart.
Ett förslag är att du åker till närmaste akvarieaffär som säljer damm filter.
Kolla på ett sådant och bygg därefter.

http://www.vattenliv.nu/filterpaketcyklon2000uvceasyjet2400-p-700.html eller åt det hållet vad det jag rekommenderade.

http://www.vattenliv.nu/biosteps10000uvc11w-p-722.html funkar också om man har en rektangulär bunke:D

Några av de egna filter jag byggt har jag utgått från olika damm filter...

Annons