bygga ytterfilter

#1 - 27 maj 2006 13:07
Hej!
Om man skall bygga ett eget ytterfilter hur skall man lösa problemet med att få vattnet i filtret? funkar "hävertprincipen" eller bör man ha en pump som pumpar i vattnet i filtret å en som pumpar tillbaks det i akvariet?
:confused: :confused:
Hoppas att ni proffs kan hjälpa mig...
#2 - 27 maj 2006 16:41
Det är bara att suga med munnen i utblåset så fylls det av sig själv (hävertprencipen)!
#3 - 27 maj 2006 16:42
Så gjorde jag...;)
#4 - 27 maj 2006 18:31
Visst finns det proffs, dom har till och med hittat på inte bara ett filter utan flera ;)
Ett exempel http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=202802&t=temartic_e&userid=QVDlYQVP6cJjdE8EX1jLS4oxY64vIRkweiN
#5 - 27 maj 2006 19:30
De va de ja misstänkte! att man kör med hävert principen...
Tack så mycket!:)
nån som inte håller med?:confused:
#6 - 28 maj 2006 06:51
När man talar om ett slutet filter handlar det inte om hävertprincipen, utan att det är ett slutet system och om du tar ut något måste där också komma in samma mängd, annars imploderar den.
Man startar filtret via hävertprincipen däremot.
Det är annerlunda när man talar om en sump / öppet filter.
#7 - 28 maj 2006 15:13
[quote=NE]När man talar om ett slutet filter handlar det inte om hävertprincipen, utan att det är ett slutet system och om du tar ut något måste där också komma in samma mängd, annars imploderar den.
Det är annerlunda när man talar om en sump / öppet filter.[/quote]

Så med andra ord ingen pump? :confused:
Eller har jag missat allt?
#8 - 28 maj 2006 15:52
Jo en pump, det krävs något för att få cirkulation i systemet.
#9 - 28 maj 2006 16:37
Det finns två principer. Den jag tror du menar, det som NE kallar slutet filter, drivs av _en_ pump som sitter efter filtret. Visst man kan ha två, en före och en efter, men en del av vitsen är att själva filtren ska sitta före pumpen så inte en massa skit fastnar i den. De ytterfilter man köper drivs av en pump som vanligen sitter efter filtren, när den pumpar upp vatten till akvariet sugs det ner nytt i tillförselslangen för att ersätta det gamla. Det är ingen hävert i egentlig mening.

Den andra varianten, sump eller öppet filter, drivs vanlligen av en pump. Tillförseln av vatten sker genom någon form av överrinning i akvariet.

Jag har sett en hel del galna DIY varianter av ytterfitler, tom med luftdriven cirkulation, och det mesta verkar funka. Ladda ner lite manualer på ytterfilter så förstår du nog principen.
#10 - 28 maj 2006 16:52
[quote=NE]När man talar om ett slutet filter handlar det inte om hävertprincipen, utan att det är ett slutet system och om du tar ut något måste där också komma in samma mängd, annars imploderar den.
Det är annerlunda när man talar om en sump / öppet filter.[/quote]

Nja, visst är det hävertprincipen sm gör att vattnet kommer till filtret och pumpen som trycker tillbaka det i akvariumet.

Fungerar ett ytterfilter ovanför ytnivån ?
Jag har inte provat men jag tvivlar på att en akvariepump kan skapa det undertryck som krävs.

Däremot när det gäller pumpar tex för bevattning eller dyl så skapar pumpen ett undertryck i sugslangen och detta undertryck gör att luftrycket trycker upp vattnet till pumpen för vidare transport och maximal sughöjd är beroende av rådande lufttryck, jag tror max höjd är ca 8-9 m.
#11 - 28 maj 2006 16:55
[quote=albjohn]Fungerar ett ytterfilter ovanför ytnivån ?[/quote]
bör göra men kan få luftansamling längst upp i pumpen och där sitter ju impellern.

Däremot när det gäller pumpar tex för bevattning eller dyl så skapar pumpen ett undertryck i sugslangen och detta undertryck gör att luftrycket trycker upp vattnet till pumpen för vidare transport och maximal sughöjd är beroende av rådande lufttryck, jag tror max höjd är ca 8-9 m.

men vad du missar är att sålänge pumpen trycker ut vatten måste vattnet ersättas annars imploderar filtret eller blir vakum i det typ.
#12 - 28 maj 2006 17:03
Raven: Får du en luftansamling längst upp tappar pumpen hjärten som vi säger i norrland dvs den tappar sugen
Vad du missar är då att pumpen förmodligen inte kan skapa det vacum som krävs vare sig för att få upp vattnet eller för att få filtret att implodera.

Så med andra ord är det hävertprincipen som får ett ytterfilter att fungera.
#13 - 28 maj 2006 17:13
nope, den häverteffekt man får upphävs när vattnet ska upp i avkariet så man får ingen häverteffekt värd namnet eftersom det i praktiken är pumpen som suger ner vattnet till filtret och sen trycker upp det i akvariet igen.

pumpen kan inte suga luft men är den vattenfylld klarar den av att dra upp vattnet ovanför ytan även om utloppet sitter ovanför ytan.

tekniskt sett funkar det i praktiken likadant oavsett om pumpen sitter ovanför eller under vattenytan, blir bara bakvänt.
sen ska inte ytterfilter placeras ovanför vattenytan just på grund av att det finns luft i vattnet men det funkar en viss tid.
#14 - 28 maj 2006 17:32
Så med andra ord är det hävertprincipen som får ett ytterfilter att fungera.

Wow, du har uppfunnit evighetsmaskinen, om det är häverteffekten som får ett filter att fungera varför sätter då alla tillverkare dit ett pumphus?
Häverteffekten kräver höjdskillnad och det är inte lokal höjdskillnad utan skillnad på vattennivån i det kärl som till och från-slangarna är nedsänkt, i ett akvarium är nivån samma alltså ingen häverteffekt när man kör från akvarie och tillbaka.
#15 - 28 maj 2006 17:37
1. Pumpens uppgift är att transportera bort vattnet som hävertprincipen transporterar ner i filtret dvs tillbaks i akvariumet, pumpens kapacitet avgörs endast av hur stor mängd pumpen hinner flytta undan.

2. Du svarar själv delvis på ditt eget påstående dvs pumpen klarar ej av att pumpa luft = skapar ej vacum och i ock med det så kan ej rådande lufttryck få upp vattnet till pumpen.

3. Tekniskt sett så funkar det inte alls på det viset eftersom en akvariepump ej kan skapa vacum (suga luft enl dina egna ord)och kan den ej suga luft kan den defenitivt inte suga vatten. Däremot kan en bevattningspump eller dyl pump skapa det vacum som krävs.
#16 - 28 maj 2006 17:39
Då tror jag att ja hänger med... naturligtvis så måste jag ha pumpen i ena ändan... de va dåligt skrivet av mig... Men om jag nu har förstått det hela så räcker det med den pumpen som skickar tillbaks vattnet till akvariet...
Grundprincipen är ganska simpel?
in med vattnet med hjälp av hävert eller attt det rinner ner av sig själv efter att jag startat det med hjälp av hävert... å ut med vattnet med hjälp av pump?

Hur stort filter skulle jag behöva? jag har ett knappt 100l akvarie
#17 - 28 maj 2006 17:40

Hur tror du man får upp vatten till höga hus, skyskrapor, turning torso, de är högre än 8-9m?
Det sker med pump, det beror på storleken på pump huvudsakligen vad den kan skapa för tryckhöjd.

När det gäller luft i pumphuset så har det inte heller med något relevant att göra, om en pump klarar av att pumpa luft eller inte beror på om den är självsugande eller ej, alltså kan evakuera luft.
#18 - 28 maj 2006 17:40
[quote=albjohn]2. Du svarar själv delvis på ditt eget påstående dvs pumpen klarar ej av att pumpa luft = skapar ej vacum och i ock med det så kan ej rådande lufttryck få upp vattnet till pumpen.

3. Tekniskt sett så funkar det inte alls på det viset eftersom en akvariepump ej kan skapa vacum (suga luft enl dina egna ord)och kan den ej suga luft kan den defenitivt inte suga vatten. Däremot kan en bevattningspump eller dyl pump skapa det vacum som krävs.[/quote]

WOW då är min lilla cirkulationspump magisk ;)
för den klarar att suga upp vatten, gjorde den senast i förrgår.

luft har för låg viskositet för att en akvariepump ska klara av att suga men däremot vatten som har mycket högre viskositet och framförallt högre vikt uppför sej på ett helt annat sätt än vad luft gör.

min gamla eheim 2007 klarar utan problem av att suga vatten 2dm.
#19 - 28 maj 2006 17:41
[quote=NE]Wow, du har uppfunnit evighetsmaskinen, om det är häverteffekten som får ett filter att fungera varför sätter då alla tillverkare dit ett pumphus?
Häverteffekten kräver höjdskillnad och det är inte lokal höjdskillnad utan skillnad på vattennivån i det kärl som till och från-slangarna är nedsänkt, i ett akvarium är nivån samma alltså ingen häverteffekt när man kör från akvarie och tillbaka.[/quote]

Nej tyvär har jag inte uppfunnit evighetsmaskinen eftersom hävertprincipen inte kan lyfta tillbaka vattnet till akvariumet därför sätter dom smarta tillverkarna dit en pump för det jobbet.
#20 - 28 maj 2006 17:42
[quote=Raven]WOW då är min lilla cirkulationspump magisk ;)
för den klarar att suga upp vatten, gjorde den senast i förrgår.[/quote]

WOW vad duktig din lilla cirkulationspump är, men prova med ett ytterfilter.
#21 - 28 maj 2006 17:48
WOW vad duktig din lilla cirkulationspump är, men prova med ett ytterfilter.

Och vad är skillnaden Eheim använder samma spolar och impellrar för både ytterfilter och cirkulationspumpar.

Nej tyvär har jag inte uppfunnit evighetsmaskinen eftersom hävertprincipen inte kan lyfta tillbaka vattnet till akvariumet därför sätter dom smarta tillverkarna dit en pump för det jobbet.

Det handlar om ett slutet system inte hävert, om man tar ut vatten måste det också komma in vatten.
#22 - 28 maj 2006 17:54
[quote=NE]Och vad är skillnaden Eheim använder samma spolar och impellrar för både ytterfilter och cirkulationspumpar.

Det handlar om ett slutet system inte hävert, om man tar ut vatten måste det också komma in vatten.[/quote]

1. Använder dom samma pumphus ochså ?

2. Teoretiskt ja, men luft och kavitation sabbar det hela, men det är mycket möjligt att det funkar med en cirkulationspump men det beror helt på pumpens konstruktion.
#23 - 28 maj 2006 18:42
1. ja i vissa fall.
2. du har aldrig luft i systemet när det är fullt igång, enligt ovan det är ingen skillnad på cirkulationspump och filter förutom behållaren.
#24 - 28 maj 2006 18:57
OK tuta och kör, men nog lär det bli ett ostabilt system.

Men var och en må vara salig i sin tro jag orkar då i alla fall inte tjafsa vidare om detta.
#25 - 28 maj 2006 20:03
OK tuta och kör, men nog lär det bli ett ostabilt system.

Varför skulle det bli det, det är ju inte ens beskrivet i detalj vad som var tänkt.

Det finns ett filter jag vet användet hävertprincipen som jag glöt i allt snack, Eheims Wet/dry.
I det filtret har du tre slangar där den tredje hanterar fyllning och evakuering av luft och inte får vara under vatten utan i luften.
Den använder hävert för att fylla filtret med vatten och har pumpen till pumpa ur, kammaren fylls och töms växelvis på vatten och luft.

Jag förstår inte varför du tror att det skulle vara skillnad på pump och pump, pumpar kan ha olika funktion, teknik och uppbyggnad men den är fortfarande gjord för att förflytta något.

Om man tittar på riktigt gammla Eheim pumpar så sitter det en cirkulationspump skruvad på locket till behållaren och är ansluten via en kort slangbit.
#26 - 29 maj 2006 22:01
[quote=Odjuret]Då tror jag att ja hänger med... naturligtvis så måste jag ha pumpen i ena ändan... de va dåligt skrivet av mig... Men om jag nu har förstått det hela så räcker det med den pumpen som skickar tillbaks vattnet till akvariet...
Grundprincipen är ganska simpel?
in med vattnet med hjälp av hävert eller attt det rinner ner av sig själv efter att jag startat det med hjälp av hävert... å ut med vattnet med hjälp av pump?

Hur stort filter skulle jag behöva? jag har ett knappt 100l akvarie[/quote]

Angående filtervolym så skulle jag snegla på de fabrikstillverkade ytterfilternas volym och eventuellt läga till någon liter.

Angående diskussionen om hävertprincipen så tycker jag du skall läsa vad NE och Raven försöker tala om.
#27 - 30 maj 2006 08:37
[quote=malun]Angående filtervolym så skulle jag snegla på de fabrikstillverkade ytterfilternas volym och eventuellt läga till någon liter.

Angående diskussionen om hävertprincipen så tycker jag du skall läsa vad NE och Raven försöker tala om.[/quote]

Tack för ditt svar!
Då ska ja fundera på det!
Tack för tipsen om hävertprincipen!
#28 - 4 juni 2006 00:06
[quote=albjohn]OK tuta och kör, men nog lär det bli ett ostabilt system.

Men var och en må vara salig i sin tro jag orkar då i alla fall inte tjafsa vidare om detta.[/quote]

Detta är mitt första inlägg på Zoopet´s forum, även om jag läst av och till här ett tag. :) Det var faktist eran lilla debatt ang hävertsprincipens vara eller icke vara i ytterfilter som blev en icebraker för mig att lägga denna första post.

Hävertprincipen fick i vart fall jag lära mig på grundskolenivå och jag tror vi alla förstår vad det hela handlar om. Dvs förmågan för en vätska att med gravitationens hjälp rinna från ett öppet kärl till ett annat öppet kärl via en punkt som är ovan de bägge kärlen. Det är lixom inte fallet med ett akvarium och ett ytterfilter, eftersom ytterfiltret är slutet. Av den anledningen sker inte tillrinningen i ytterfiltret med hjälp av gravitationen.

Påståendet att ytterfilter fungerar med hjälp av hävertprincipen är alltså felaktigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Siphon
#29 - 4 juni 2006 03:29
Nja, helt slutet är det ju faktiskt inte, du har ju öppningar i vardera änden ;)
Tar man t.ex. loss slangen från strilröret och sänker änden under vattenytan rinner vattnet ut ur akvariet (med kontakten urdragen).
Pumpen behövs självfallet för att pumpa upp vattnet över vattenytan när det skall tillbaka, annars blev det nog inte mycket till cirkulation :D
Hävertprincipen blir iofs lite tydligare om man har ett sumpfilter, då rinner det det väl med hävertprincipen om man har en överrinningsbox men även då måste man ha en pump för att få tillbaka vattnet till akvariet.
#30 - 4 juni 2006 04:08
[quote=Karon]Nja, helt slutet är det ju faktiskt inte, du har ju öppningar i vardera änden ;)[/quote]
men båda öppningarna finns i akvariet vilket gör att den häverteffekt som finns försvinner totalt eftersom vattnet från båda slangarna möts i pumpen.

Tar man t.ex. loss slangen från strilröret och sänker änden under vattenytan rinner vattnet ut ur akvariet (med kontakten urdragen).

det där är att gå till det mest extrema, så fungerar inte ett ytterfilter i praktiken därför kan man inte heller använda det som ett exempel för det snedvrider hur ett ytterfilter arbetar då det inte stämmer in i verkligheten.
#31 - 4 juni 2006 09:15
Jaha, och vad är väl ett ytterfilter om inte en slang med en burk på mitten ?
#32 - 4 juni 2006 15:19
Att du inte get upp.
Du säger emot dig själv ju.

Jaha, och vad är väl ett ytterfilter om inte en slang med en burk på mitten ?

Det är en pump med i leken också, så det är ingen slang med en burk på mitten.
Det är även så att eftersom du inte har någon höjdskillnad på start och början på "slangen" kan det aldrig bli någon häverteffekt.
#33 - 4 juni 2006 15:44
[quote=NE]Det är även så att eftersom du inte har någon höjdskillnad på start och början på "slangen" kan det aldrig bli någon häverteffekt.[/quote]

och därför krävs en "yttre" kraft för att vattnet ska cirkulera, kortågott en cirkulationspump.
#34 - 4 juni 2006 18:08
Enligt mig är häverteffekten den kraft som får vattnet att rinna UT ur akvariet.
Eftersom den effekten avtar ju närmare vattenytan mynningen på returslangen befnner sig för att helt upphöra vid vattenytan behövs en cirkulationspump för att få till ett flöde.

"men båda öppningarna finns i akvariet vilket gör att den häverteffekt som finns försvinner totalt eftersom vattnet från båda slangarna möts i pumpen.".

De möts inte, den fortsätter. Mitt på slangen sitter ytterfiltret (med tillhörande pump).
#35 - 4 juni 2006 18:12
[QUOTE=NE]Att du inte get upp.
Du säger emot dig själv ju.

Det är en pump med i leken också, så det är ingen slang med en burk på mitten.
Det är även så att eftersom du inte har någon höjdskillnad på start och början på "slangen" kan det aldrig bli någon häverteffekt.[/QUOTE]

"Pumpen behövs självfallet för att pumpa upp vattnet över vattenytan när det skall tillbaka, annars blev det nog inte mycket till cirkulation"

I vad säger jag emot mig ?
#36 - 5 juni 2006 06:25
Eftersom den effekten avtar ju närmare vattenytan mynningen på returslangen befnner sig för att helt upphöra vid vattenytan

There you go, behöver vi säga mer.
#37 - 5 juni 2006 06:38
Blev det nått bygge Odjuret??
#38 - 3 augusti 2010 22:00
NE skrev:
Hur tror du man får upp vatten till höga hus, skyskrapor, turning torso, de är högre än 8-9m?

Det sker med pump, det beror på storleken på pump huvudsakligen vad den kan skapa för tryckhöjd.

När det gäller luft i pumphuset så har det inte heller med något relevant att göra, om en pump klarar av att pumpa luft eller inte beror på om den är självsugande eller ej, alltså kan evakuera luft.

En stor skillnad på att suga upp vatten eller trycka upp vatten, man kan inte suga upp vatten mer än ca 9m, det är fysikaliskt omöjligt. Därför används ejektorpumpar eller dränkpumpar om man har borrat efter vatten.
Däremot kan man trycka upp vatten hur högt som helst om grejerna håller för trycket. (I skyskrapor pumpas vatten upp etappvis för att slippa använda dyra rör/pumpar som klarar höga tryck).

Ooops, blev visst en trådnecromanser, såg inte att tråden var så gammal:(

/Besservissern ;-)

Annons