Bygga sump & vattenbyte till 24 Kar

#1 - 13 maj 2014 21:15
[SIZE=3][FONT=comic sans ms]Hej Hallå!

Jag har dragit på mig Akvarieställningar för 24 Kar, vill bygga ett enkelt vattenbytessystem med överfyllnadsskydd, den biten klarar jag nog, är rörmokarson.
Men är lite sugen på ett gemensamt filtersystem, Jag vet att det är negativt i sjukdomssyfte, men finns det nåt att spara energimässigt på ett sådant system?? :confused:

Ja, jag ska börja sälja fisk i området häromkring. :D

Hade lite fundering på ett system med typ en trekammarbrunn i plast med filtermedia.. och en värmare samt pump ..

Nån som har idéer eller förslag samt kanske ritningar på detta??

Nyfiken på alla idéer! :)
[/FONT][/SIZE]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 maj 2014 08:21
Det finns ju både för och nackdelar med en "sump". Fördelarna är ju främst att filtret inte tar plats i akvariet och att ett stort system blir stabilare och att det blir lättare att ställa in vattenvärdena för alla akvarier samtidigt.

Nackdelen är ju då att m,an måste ha samma vattenvärden i alla akvarier och samma temperatur vilket gör att man måste hålla sig till samma "typ" av fiskar. Nackdelen är ju då också att risken är stor att sjukdomar i ett akvarium sprider sig till andra akvarier och därför måste man ha ett system där man snabbt kan koppla bort ett akvarie ur systemet om man upptäcker sjukdom i det samt att man har ett UV-filter kopplat till filtersystemet.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ritningar etc. för jag har inte själv kört med något gemensamt filtersystem utan har valt att ha akvarierna separerade även om jag förr hade 100-tals med akvarier. Fast det var länge sedan och nya effektivare UV-filter har tagits fram sedan den tiden så idag skulle det säkert kunna fungera
#3 - 14 maj 2014 13:09
Okej!

Tackar så mycket för snabbt svar.:)

Det med sjukdomar och så har jag tänkt på, har man ventiler vid varje kar så kan man ju isolera det karet..

Men sen kan man ju separera vissa kar och då hålla andra fiskar iofs.

Men det lutar ändå på ett gemensamt system bara för att byta vatten och så.
och separata filter i varje kar kanske..
:p
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 maj 2014 14:20
Byta vatten i samtliga samtidigt kan man göra ändå. Jag hade en gång ett system i ca. 300 akvarier där alla akvarier var separata men allt akvarier ändå byttes samtidigt genom att man vred på en kran när man startade vattenbytet och avslutades sedan när man stände kranen.

Påfyllningen gick genom en rörstam där jag vid varje akvarium hade kopplat in en tunn slang (syreslang) som kunde regleras. Denna reglerskruv fock sedan finjusteras så att det kom ut ungefär lika mycket vatten i varje akvarium.
Avtappningen fungerade sedan som överrinning och från varje akvarium rann det ner i en avloppsrör som låg under det understa akvariet med lutning mot avloppet. Överrinningen var tvådelad - dvs dels vid ytan och dels en bit ner (ca. 1/3 ner) och man ryckte sedan av den översta biten och satte tillbaka den när vattnet runnit ner.

Avtappningen gick ut genom bottenglaset - dvs alla akvarier var borrade och sedann använde jag en båtgenomföring för att det skulle bli tätt.
#5 - 14 maj 2014 22:02
Hade nog använt mej av butikernas system med ett hörnfilter.
Eller kanske kört luftdrivet bottenfilter.
Båda varianterna gör ju att karen är separata och inte smittar varandra.

Sedan borrar man varje kar och använder sump modellen av överrinning.
Led bara ner alla rör mot samma ställe.
Antingen så mot en brunn eller så sätter man en gardena koppling som man drar en slang ifrån.
Då är det bara att fylla på uppe så rinner det ner sammtidigt.
#6 - 15 maj 2014 05:29
Ang påfyllningen som Kjell skriver om så finns det ju lite olika ventiler som släpper igenom olika mängder vatten. I tex våra 300 liters sitter två ventiler som ger 2x24 liter/h. Kan kolla vart man kan få tag på dessa.
Ang gemensamt filtersystem så kan du även få lite problem med Länstyrelsen om du ska ha en godkänd lokal.
#7 - 15 maj 2014 12:11
[QUOTE=BluesMan-63;1695557][SIZE=3][FONT=comic sans ms]Hej Hallå!

Jag har dragit på mig Akvarieställningar för 24 Kar, vill bygga ett enkelt vattenbytessystem med överfyllnadsskydd, den biten klarar jag nog, är rörmokarson.
Men är lite sugen på ett gemensamt filtersystem, Jag vet att det är negativt i sjukdomssyfte, men finns det nåt att spara energimässigt på ett sådant system?? :confused:

Ja, jag ska börja sälja fisk i området häromkring. :D

Hade lite fundering på ett system med typ en trekammarbrunn i plast med filtermedia.. och en värmare samt pump ..

Nån som har idéer eller förslag samt kanske ritningar på detta??

Nyfiken på alla idéer! :)
[/FONT][/SIZE][/QUOTE]Jag skulle absolut köra på sump men nog dela upp det på 3-4st för att skilja av dem lite och ge mer valmöjligheter. En sump under varje stapel med kar kanske.. Fördelarna som jag ser det med sump överskuggar fördelarna med separat filtrering.
#8 - 15 maj 2014 15:47
Ja, som sagt!

Rördragningen har jag inga problem med, det är frågan om det är mer effektivt energimässigt med gemensamt..
Man vill ju spara energi.. ;)

Sen kan man ju dela upp i grupper som jag hade tänkt ändå, eftersom man ska ha lite olika fiskarter..

Det är ju så att alla har olika smak och tycke när det gäller ett gemensamt filtersystem och tvärtom..
Jag skrev ju i tråden att det är negativt i sjukdomssyfte, så det vet redan..

Undrar mest om det är nån med lite fler bra idéer angående detta.. :)
kanske nån har ritningar..;)
#9 - 15 maj 2014 17:55
[QUOTE=BluesMan-63;1695701]Ja, som sagt!

Rördragningen har jag inga problem med, det är frågan om det är mer effektivt energimässigt med gemensamt..
Man vill ju spara energi.. ;)

Sen kan man ju dela upp i grupper som jag hade tänkt ändå, eftersom man ska ha lite olika fiskarter..

Det är ju så att alla har olika smak och tycke när det gäller ett gemensamt filtersystem och tvärtom..
Jag skrev ju i tråden att det är negativt i sjukdomssyfte, så det vet redan..

Undrar mest om det är nån med lite fler bra idéer angående detta.. :)
kanske nån har ritningar..;)[/QUOTE]

Som jag skrev tidigare. Ska du ha dit länstyrelsen för att godkänna lokalen?
#10 - 19 maj 2014 17:01
Jahaa.. Konstigt, det där inlägget missade jag... Ursäkt. [:o]

Näe, inte till en början, har dom problem med ett sånt system alltså?!

Tänker köra på prov nu, så får man se, går det bra så får jag ordna med fler saker i lokalen, men det hade jag tänkt ordna ändå! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 maj 2014 17:11
[QUOTE=BluesMan-63;1696025]Näe, inte till en början, har dom problem med ett sånt system alltså?![/QUOTE]
Ja på en del ställen har det varit svårt att få godkänt akvarierna om de varit "ihopkopplade".

Och om du som du skriver - kommer att börja sälja fisk i området häromkring är risken stor att du måste ha ett tillstånd.
#12 - 19 maj 2014 17:55
Ja Kjell! :)

Först vill jag se hur efterfrågan ser ut, har redan lite förfrågningar, men blir det "för mycket" så tänker jag söka tillstånd och gå kursen.. ;)
#13 - 19 maj 2014 19:06
Precis! Kan vara lite svårt att få ett godkännande av länstyrelsen om man har ett ihopkopplat system!
Men det finns ju andra lösningar... Och du gör nog rätt i att köra det lite försiktigt och kolla av marknaden. Sprider det sig för fort så är risken stor att en vacker dag står det en tillsynsman och knackar på dörren.
Är det något specifikt du ska inrikta dig på?
#14 - 20 maj 2014 12:19
Näe, inget specifikt, tänkte börja med det vanligaste och populäraste först, sen om jag får tag i några billiga lite större kar, så kan man hålla lite Malawis också, då det blir mer och mer populärt.. :D
mest sällskapsfisk.. ;)
#15 - 23 maj 2014 14:07
[QUOTE=ecco;1695650]Hade nog använt mej av butikernas system med ett hörnfilter.
Eller kanske kört luftdrivet bottenfilter.
Båda varianterna gör ju att karen är separata och inte smittar varandra.

Sedan borrar man varje kar och använder sump modellen av överrinning.
Led bara ner alla rör mot samma ställe.
Antingen så mot en brunn eller så sätter man en gardena koppling som man drar en slang ifrån.
Då är det bara att fylla på uppe så rinner det ner sammtidigt.[/QUOTE]

Liten uppdatering på mitt tips.
Kollade med den butik jag handlar det mesta i.
Dom använder detta systemet för att det är lättast vid vattenbyten.
Samt att inga nya fiskar kan smitta alla andra.

Annons