Bygga stort kar i plexiglas?

#1 - 13 augusti 2004 09:20
Hejsan!
Vet någon om det funkar att bygga ett stort kar (typ 720 liter) i plexiglas?
skulle inte det bli väldigt mycke billigare?
#2 - 13 augusti 2004 09:27
Nej!!! Plexiglas är inte lika hållbart som vanligt glas. Det är mycket dyrare än vanligt glas också. Den kommer att böjas utåt av temperaturen och trycket. Att bygga ett 720L kar i plexiglas är inte bra ide.
#3 - 13 augusti 2004 09:28
okej! hehe
men finns det något annat material än glas som är billigare och bra?
#4 - 13 augusti 2004 09:34
Ja, tror det heter marin plywood. det kan du bygga karet i men sen blir det dyrt med epoxy som du nog får lacka hela karet i.
#5 - 13 augusti 2004 12:13
Fanns tidigare en hel del plastkar på marknaden, min pappa hade ett fint 150L i många år. Men då talar vi 70-tal, idag är det glas som gäller. Plasten blir repig, kan bli grumlig med åldern, får lättare sprickor och som sagt klarar inte tryck och värme på samma sätt som glas!

Har en del engelska äldre beskrivningar hemma på akvariumbygge med marinplywodd på sidor och baksida och glas till framsidan. Passar framför allt bra vid inbyggnad i väggar annars är nog glas att föredra.

*Förmedlar bara vad jag läst och hört, har inga egna erfarenheter av akvariumbygge*
#6 - 13 augusti 2004 13:12
Jag ar snudd pa klar med mitt plywood akvarium och det blev hur gott som helst =) For ett 150*70*60 akvarium sa kostade det totalt CDN$400 vilket ar ungefar 2400 SEK, och da ar karet byggt med valdigt fint plywood (bjork) , annar hade jag sakert kunnat gora det for $100 mindre. Personligen tycker jag mitt akvarium ar finare an ett i glas eftersom de blir mer som en mobel.

Plywood akvarium ar himla bra eftersom de ar isolerade sa bra, manga skygga fiskar verkar trivs battre om de inte kan hora omgivningen osv.

Jag foljde beskrivningen pa : www.garf.org

Annons