Bygga själv

#1 - 15 april 2006 12:44
Vilket är billigast om man vill ha ett kar på ca 1000Liter
Att bygga ett själv eller köpa ett.

Och vad bör man tänka på när man har så mycket vatten. med risk att de ska rasa tänker ja på, om man typ bor i lägenhet.
#2 - 15 april 2006 13:01
Köpa ett beggat på Blocket.se...;)
#3 - 15 april 2006 17:22
Du bör ju tänka på om det får plats och om det går att få upp i trappen ;)
#4 - 16 april 2006 00:32
du bör kolla vad du har för golv, vad hyresvärden tycker om att du ska ha tusen liter vatten i lägenheten osv, samt om du behöver någon tilläggsförsäkring.
#5 - 16 april 2006 00:55
[quote=plorozen]du bör kolla vad du har för golv, vad hyresvärden tycker om att du ska ha tusen liter vatten i lägenheten osv,[/quote]
enligt hyresgästföreningen kan hyresvärden inte neka det förutsatt att huset klarar vikten vilket dom flesta gör.
räknar man på ett 375 liters blir det under 90kg per fot och varje fot har ett avstånd på 50cm till nästa fot.

ett 1000 liters kanske har 10 fötter med vanlig aluställning och slutar då på kanske 130-140kg per fot vilket ett glov klarar.

samt om du behöver någon tilläggsförsäkring.

mej veterligen räcker det med den vanliga tilläggsförsäkringen trots storleken.
if kallas sin otur,
#6 - 16 april 2006 07:42
Golven brukar ju klara mycket :)
Det man bör tänka på först är ju försäkringen för det kan bli en dyrt affär om det skulle gå sönder och man inte har rätt försäkring.Tror dom flesta vanliga försäkringar täcker vattenskada men resten brukar det vara lite si o så med...Kan ju ha rätt dyra fiskar o pumpar och dyl i akvariet också.
Nån som har några erfarenheter av vattenskada??
#7 - 16 april 2006 09:36
raven: oavsett vilket, så är det inte det bästa att hamna på dålig kant med sin hyresvärd.
osv.
#8 - 16 april 2006 09:49
[quote=santa]Golven brukar ju klara mycket :)
Det man bör tänka på först är ju försäkringen för det kan bli en dyrt affär om det skulle gå sönder och man inte har rätt försäkring.Tror dom flesta vanliga försäkringar täcker vattenskada men resten brukar det vara lite si o så med...Kan ju ha rätt dyra fiskar o pumpar och dyl i akvariet också.
Nån som har några erfarenheter av vattenskada??[/quote]

vattenskador täcker försäkringen på själva huset så de behöver man inte bry sig om..
vill man ha fiskarna och karet o all utrustning försäkrade får man ha en tilläggsförsäkring.

då kan man slå sönder karet med en hammare om man vill o sen få ut ett nytt. (ja har frågat)

sen har ja haft 200l vatten på mitt parkettgolv men ja vet inte om de blev så mycke vattenskador av de. grannarna under klagade inte i alla fall ;)
#9 - 16 april 2006 09:53
[quote=andreassofus]vattenskador täcker försäkringen på själva huset så de behöver man inte bry sig om..
vill man ha fiskarna och karet o all utrustning försäkrade får man ha en tilläggsförsäkring.

då kan man slå sönder karet med en hammare om man vill o sen få ut ett nytt. (ja har frågat)

sen har ja haft 200l vatten på mitt parkettgolv men ja vet inte om de blev så mycke vattenskador av de. grannarna under klagade inte i alla fall ;)[/quote]

de e va dom sejer. sen ska man bara få dom o betala me. de e inte många försäkringsbolag som håller va dom låvar
#10 - 16 april 2006 09:55
[quote=kvist86]de e va dom sejer. sen ska man bara få dom o betala me. de e inte många försäkringsbolag som håller va dom låvar[/quote]

tycker i alla fall att sånna drulleförsäkringar brukar funka ganska bra. i alla fall när de gäller elektronik. antar att det är samma md akvarium men ja kanske har fel.

tycker ändå det är smart o teckna en sådan försäkring
#11 - 16 april 2006 11:15
Det var inga problem med försäkringsbolaget när mitt 310 liters kar sprack, dom betalade för allt utom vattnet.. och det kan jag stå ut med :)

Det var bara att skicka in alla kvitton och snart så hade jag pengarna på mitt konto.
#12 - 16 april 2006 12:41
[quote=plorozen]raven: oavsett vilket, så är det inte det bästa att hamna på dålig kant med sin hyresvärd.
osv.[/quote]

en hyresvärd har inte så mycket "makt" i praktiken, mycke mindre än dom flesta tror.

[quote=andreassofus]vattenskador täcker försäkringen [/quote]
morgontrött ;)

på själva huset så de behöver man inte bry sig om..

bor man i hyresrätt så är det fastighetens försäkring som ska täcka vattenskador i fastigheten.
vattenskador i lägenheten typ mattor tv och liknande är det hemförsäkringen som ska täcka vilket dock ofta kräver tilläggsförsäkring.

också frågat de men fick svaret att förstör man akvariet medvetet gäller inte försäkringen men är det olyckshändelse gäller den men man ska räkna med att dom vill komma och titta då vattenskador oftast är rätt dyra att åtgärda.
#13 - 16 april 2006 13:02
Jag bor i bostadsrätt och föreningens försäkring täcker alla vattenskador, MEN självrisken(som jag får betala) är ca 7000.
Så därför har jag skaffat ett tillägg i min hemförsäkring som täcker vattenskada.
#14 - 16 april 2006 15:04
raven: nja, har man en privat värd så är det ingen höjdare att bli osams, har själv sett ett ganska otäckt exempel på när en värd ville bli av med en kompis till mig, pga vattenskador som värden orsakat(!).
#15 - 16 april 2006 15:51
låter som din kompis har backat då för en hyresvärd även privata har inte så mycket att säga till om i praktiken.
en hyresvärd kan inte bara sparka ut nån till exempel utan legitima skäl och inte ens med legitima skäl är det direkt lätt.

och sen inte bli osams är inte rätt heller.
själv har jag skickat hyresgästföreningen på hyresvärden ett flertal gånger :rolleyes:
och snart kommer jag göra det igen då spisen konstrar och jag vägrar acceptera hyreshöjning för en ny spis.
#16 - 17 april 2006 12:59
mm, men har man inte hyresgästföreningen med sig, så kan det bli dyrt, så han la av när advokatkostnaderna låg kring 3000-4000. (hyresgästföreningen ville inte hjälpa till eftersom han blev medlem efter att problemen med hyresvärden började).
#17 - 17 april 2006 17:43
varför skaffa han advokat ?
mej veterligen behövs det inte till hyresnämnden
#18 - 17 april 2006 21:01
raven: tja, advokaten tyckte iaf att han behövdes, räkningen hamnade kring 4000 har jag för mig.

Annons