Bygga sandfilter

#1 - 11 maj 2004 18:20
Godafton!

Var in på akvarieaffären idag och fick förklarat för mig hur pass enkelt det egentligen är att bygga ett sandfilter.
Har nu gått igenom alla trådar här på zoopet och även på ciklid.se om sandfilter och läst och begrundat.
Fått lite frågor av detta..

Kan man bygga sandfiltret kvadratiskt istället för runt? Tex 20x20x150 cm?
Då skulle man kunna bygga ett rätt enkelt sandfilter i glas och borra 2 hål längst upp och neda ned ett rör till botten mm. Eller är det något speciellt som gör att man alltid bygger dem i plexi och gör dem runda?
Hur stort filter skulle man kunna behöva till ett 720L ?

Mvh Fredrik
#2 - 11 maj 2004 19:41
Varför man gör dom runda är nog helt enkelt att det är lättast så. Det finns ju rörkopplingar rör osv färdigt.
#3 - 11 maj 2004 19:50
Ursprungligen skickat av Groover

Varför man gör dom runda är nog helt enkelt att det är lättast så. Det finns ju rörkopplingar rör osv färdigt.

Kanske det.
Men funkar det inte att silicona fast ett smalt pvcrör rakt ned genom ett utsågat hål i en plexiskiva som man siliconar fast mot glasakvariet? *funderar*.
Eller är det svårt att få det att fästa? (silicon mot plexi, pvcrör och glas)

Mvh Fredrik
#4 - 11 maj 2004 20:03
Vad gäller mängd så kan man ju läsa i denna artikel på ciklid.se att det "räcker" med 1 dl /100 liter.

http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9707&LOPNR=7

Det problem som kanske kan uppstå när man bygger ett fyrkantigt "rör" är att det kanske blir mindre virvel.
#5 - 11 maj 2004 20:47
Har läst igenom den artikeln nu ännu ett varv och blir mer och mer sugen på ett sandfilter =) Låter som ett optimalt filter. Inget underhåll och väldigt bra filter. Billigt och enkelt att konstruera.

Ang det fyrkantiga. Någon som har nån fler tanke kring fyrkantigt rör eller om virvlarna helt förstörs i ett sånt?

Mvh Fredrik
#6 - 11 maj 2004 21:10
Hej.
Sanden får aldrig ligga still på botten,har du ett runt rör så blir vattenrörelsen mycket bättre.Diametern får ej vara för stor.Har ett som heter Sea Storm och det fukar bra,längden 300m/m och d.50m/m.
MVH Mats
#7 - 11 maj 2004 21:25
Ursprungligen skickat av mats m

Hej.

Sanden får aldrig ligga still på botten,har du ett runt rör så blir vattenrörelsen mycket bättre.Diametern får ej vara för stor.Har ett som heter Sea Storm och det fukar bra,längden 300m/m och d.50m/m.

MVH Mats

Det funkar inte att blåsa på mer på pumpen då antar jag?
Antog ju att det var något krus som gjorde att det inte skulle fungera.. attans =)

Får kolla runt på olika ställen där de säljer rör och grejor. Nånstans skall de ha ett plexirör som är nog grovt och långt. Sen är det bara en tidsfråga ;)

Mvh Fredrik
#8 - 12 maj 2004 07:22
Tänk på att det gjorts tester med sandfilter och dom är riktiga Nitrat fabriker. Jag funderade också på att skaffa ett sådant men har lagt ner det efter att ha läst studier som gjorts om sandfilter.

Anledningen till att dom är runda är att cirkulationen blir bättre, alltså inga döda vinklar.
#9 - 12 maj 2004 07:38
Man behöver nog inte överdria mägnden sand i dem, de är ju vad jag har läst väldigt effektiva men om man vill så kommer här en enkelt kostruktion som bådar för bra rörlighet i sanden och tack vare 3kanten så kommer ingen sand med upp :)

http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_fbf.php
#10 - 12 maj 2004 09:57
Ursprungligen skickat av jorgen41

Tänk på att det gjorts tester med sandfilter och dom är riktiga Nitrat fabriker. Jag funderade också på att skaffa ett sådant men har lagt ner det efter att ha läst studier som gjorts om sandfilter.

Anledningen till att dom är runda är att cirkulationen blir bättre, alltså inga döda vinklar.

Jag vill gärna se den rapport som visar på att ett filter kan producera mer nitrat än vad nitrit som finns tillgängligt. Alla filter fungerar så att nitrit förvandlas till nitrat, och det är positivt. Finns inget nitrit så kan det inte bli något nitrat. Hela grejen med biologiska filter är ju att oskadliggöra nitrit DVS dom är nitratfabriker, det är alla biologiska filter. Det är just därför man byter vatten. SÅ: ju effektivare filter desto större "nitratfabrik" DVS desto mindre nitrit. När du säger att nitratfabriker är något negativt så insinuerar du att nitrit är bättre.
MVH
Magnus
#11 - 12 maj 2004 12:37
Hmm.. blir lite förvirrad. Hur kan ett bra filter bli en nitratfabrik?

Såvitt jag vet så är iofs inte nitrat skadligt för fiskar? Så hellre mycket nitrat än nitrit i så fall =)

Mvh Fredrik
#12 - 12 maj 2004 12:59
Hittar tyvär inte sidorna just nu men jag letar och jag säger inte att det är så jag bara säger att det är vad jag läst.

Men stämmer inte det som står på dom sidorna som jag tänker på, så ska jag också bygga ett sådant.

Det kanske är en dum fråga, men ett sådant filter skulle väl bara behövas i ett överbefolkat akvarie ?

Själv har jag aldrig haft problem med vare sig Nitrit eller Nitrat.
#13 - 12 maj 2004 17:22
Ursprungligen skickat av jorgen41

Det kanske är en dum fråga, men ett sådant filter skulle väl bara behövas i ett överbefolkat akvarie ?

Det är alltid överbefolkat om man har för lite filtermaterial och för mycket fisk =)
Jag hade tänkt ha ett pumphuvud som ger ordentligt med flås och koppla en filtermatta till den. Det ger rätt så små marginaler om nåt skulle hända. Så istället för ett ytterfilter som extra filter så tänkte jag bygga ett sandfilter och ha det och överdimensionera filterkapaciteten. Som jag brukar säga.. det skadar inte att ha för mycket filter ;)

Mvh Fredrik

Annons