Bygga ramp med lysdioder

#1 - 24 oktober 2008 19:38
Jag ville bara berätta att jag håller på att bygga en lysramp som kommer bestå av minst 20 stycken vita lysdioder. Om det inte räcker till kommer jag att beställa 20 stycken till.

Imorgon ska jag löda ihop det och sen montera på en sorts duk så det hela blir att se ut som att det är gjort i ekträ. Lådan är egentligen snabbt ihopsnickrad av en tunn skiva.

För att driva det hela har jag köpt en transformator på clas ohlsson.
Dioderna är köpta på www.upplyst.se och har 17000mcd - rätt starka.

Min fråga är - borde jag ha någon annan färg med förutom vit i det här?
#2 - 24 oktober 2008 19:52
det beror väl på vilket färgspektrum dioderna du köpt har, men ett par extra blåa och röda skadar nog inte :)
#3 - 24 oktober 2008 20:09
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=21&products_id=82

står inte riktigt. men då beställer jag några till, blåa och röda då. :) 4 blå + tre röda blir nog bra
Bilagor:
#4 - 25 oktober 2008 05:45
Ja som du säger så står det inte så mycket på hemsidan och av erfarenhet vet jag att en hel del klarvita dioder är lite svaga på blått och rött ljus så några extra sånna blir nog bra, kan iaf inte skada ;)
Du får gärna lägga upp detaljer om ditt bygge sen och lite bilder och tankar om resultatet.
#5 - 25 oktober 2008 07:17
Fuzzop skrev:

Du får gärna lägga upp detaljer om ditt bygge sen och lite bilder och tankar om resultatet.

Det ska jag absolut göra!
Det fina är att hela rampen allt som allt blir att kosta under 300kr!
#6 - 25 oktober 2008 09:27
Intressant projekt.
Jag ligger själv i planeringsstadiet att bygga en ramp.
Dock så kommer jag använda såkallade powerleds för att de ger mera ljus än vanliga led.
#7 - 25 oktober 2008 15:42
här har du 7000-8000 k, kanske kan vara nått =)
http://www.upplyst.se/product_info.php?cPath=21&products_id=162

Lycka till
#8 - 25 oktober 2008 18:49
larsemil skrev:
Jag ville bara berätta att jag håller på att bygga en lysramp som kommer bestå av minst 20 stycken vita lysdioder. Om det inte räcker till kommer jag att beställa 20 stycken till.

Imorgon ska jag löda ihop det och sen montera på en sorts duk så det hela blir att se ut som att det är gjort i ekträ. Lådan är egentligen snabbt ihopsnickrad av en tunn skiva.

För att driva det hela har jag köpt en transformator på clas ohlsson.

Dioderna är köpta på www.upplyst.se och har 17000mcd - rätt starka.

Min fråga är - borde jag ha någon annan färg med förutom vit i det här?

För att erhålla samma ljusflöde som ett 36W lysrör behövs alltså ca. 1000 dioder? Ser ut som varje diod ger ca. 3-4lm. Kan knappast bli tal om växter i ett akvarie med diod-belysning eller?
#9 - 26 oktober 2008 08:04
Sleaper skrev:
För att erhålla samma ljusflöde som ett 36W lysrör behövs alltså ca. 1000 dioder? Ser ut som varje diod ger ca. 3-4lm. Kan knappast bli tal om växter i ett akvarie med diod-belysning eller?

jag har inte stenkoll, men har läst lite trådar förut på det här forumet som säger att det nog visst skulle kunna gå. alternativt ska jag komplettera med ett rörsen också,men det får vi se.

jag funderade också på powerleds och har inte helt gett upp den tanken, vi får se hur det blir sen, det är ett projekt långt från färdigt.
#10 - 26 oktober 2008 09:56
man måste ha kylning på dem med annars går dom sönder snabbt.
#11 - 17 november 2008 19:48
nu har jag kommit såpass långt att jag fått det att lysa ovanför akvariumet. har inte haft tid att prioritera det.

alltså:
dioderna verkar inte behöva någon kylning, de är nästan inte varma.
dioderna är inte starka nog. ljuset är riktigt fint men det lyser inte nog för att växterna ska trivas.

slutsats:
riktigt snyggt ljus. det lyser på ett fint sätt men inte nog starkt. det jag nog ska göra är att sätta några powerleds också för att få ett starkare ljus. men som sagt, riktigt nöjd med sättet det lyser på.
#12 - 17 november 2008 20:42
Bild? :D
#13 - 17 november 2008 21:12
och kostnad... (exkl arbetet)
#14 - 18 november 2008 10:12
http://www.goc.se/j/index.php?option=com_content&view=article&id=64:diy-led-ramp&catid=39:oevrigt&Itemid=64

Jag slängde upp en liten artikel på en ramp jag byggde för ett par år sen med power leds.. som jag skriver så är inte dioderna hypermoderna men den funkar kanon till mitt kar :) Inga växter att tala om i det iofs!

Man kan se effekten på botten som blir i artikeln- fast videon funkar inte i IE :)

Hålen som är borrade på bilden har jag monterat månljuset i , det är vanliga lysdioder vita och blå omvartannat.

Jag håller på med en ny ramp nu till det kommande karet, med modernare Cree Q5 powerleds och istället för 8st så kommer jag att ha runt 20st eftersom karet är större med! Även denna ska vara dimbar som denna är.
#15 - 20 november 2008 12:09
Köpte en lysdiod-list kanske man kan kalla det, med transformator på Claes Ohlsson (Nordstan i Göteborg).
Listen som innehåller mycket små, i detta fallet, blå dioder. Listen kan fästas antingen med medföljande skruv ELLER dubbelsidig "tejp" som också medföljer i förpackningen.
Inget knövvel, bara enkelt och inte så erbarmerligt dyrt heller.
Runt 300 kr för två lister à 25 cm och transformatorn.
Bra nattljus!
#16 - 20 november 2008 13:24
Nu har jag börjat med mitt såkallade ledprojekt.
Blev en kombination med lysrör.
Det jag använde var en dubbelramp för 120cm lysrör.
Borrade 8hål längst ut mot gavlarna dvs 8st hål/gavel.
Monterade dit 3st vita 10mm leds i varje gavel, 3st vita 5mm samt 2st varmvita 5mm sun led.
Tog även upp två större hål för varmvit pwrled 3w.
Så nu består alltså rampen av.
2st lysrör aquarelle, osram flora, 6st vita 10mm leds, 3st vita 5mm samt 2st varmvita 5mm leds sun, och 2st varmvita pwrled på 3w styck.
Fick även byta en av trafon i rampen för lysrören till en dubbeltrafo och under samma kåpa som täcker trafon hamnade all elektronik för ledsen.
Monterade dit en liten 40mm fläkt på ena gaveln som skickar friskluft in o en 40mm fläkt som skickar ut i andra gaveln.

Annons