Bygga ramp av Glomat2

#1 - 4 mars 2006 21:18
Hej!
Jag är sugen på att göra tillvaron lite bättre för mina växter,det första jag vill göra är att öka ljusmängden för att senare kanske börja med CO2.
I dagsläget har jag en dubbelarmatur med 2*30w ett grolux samt ett aquarelle.

Jag vill utöka så jag har 4*30w och får cirka 0.8w/l
Tänkte att det smidigaste sättet var att köpa två stycken glomat 2*30w och bygga en snygg kåpa till dessa.
Undrar nu om ni har bilder på hur Glomat ser ut och hur stor plats de tar?

Och vad skulle ni rekommendera för lysrörsuppsättning till ett sällskapskar?
Jag gillar aquarells färger helt klart, dessutom är det nog de lusstarkaste röret jag haft!

andreas
#2 - 5 mars 2006 04:34
0.8w/l är mycke ljus även om man kör med co2 gödning.

du ligger på 0.4w/l och redan det är mer än tillräckligt för att få bubble med co2 gödning.

personligen tror jag det är bättre att inte tillförra mer ljus, mer ljus minskar marginalerna gentemot algodling.
#3 - 5 mars 2006 08:54
Du kan ju köpa Glomat*2, men bara sätta in ett extra lysör till att börja med, så blir det inte en så stor skillnad i ljusmängd.

Jag har själv gjort en ramp och satt in Glomat lysrörshållare, funkat bra ett ca1år nu, man sätter bara på svart knopp på varje ände av lysröret och sedan fäster man lysrören i klämmor som sitter fast i rampen.
Man får ha en "klump" utanför karet med strömbrytare, men den tar inte så stor plats, kanske är ca: 15*7*10cm.
#4 - 5 mars 2006 13:21
Jag tro att jag får lugna mig med Glomat2 för ett tag, och försöker få tag på CO2 istället.
Men tack för er hjälp!

andreas

Annons