Bygga om expeditbokhylla till akvariebänk

#1 - 15 augusti 2010 17:44
Frågade i en annan tråd om det gick att använda en expedit bokhylla men detta framgick att det inte gick utan ombyggnad, så, hur bygger man om? lägger in en bild här på hur jag tänkt mig, kom nu gärna med utförlig beskrivning till någon som är helt ny inom detta med att bygga om möbler ;)

Det röda sträcket på bänken är det område akvariet skulle ta upp :)
#2 - 15 augusti 2010 18:58
regicide skrev:
Frågade i en annan tråd om det gick att använda en expedit bokhylla men detta framgick att det inte gick utan ombyggnad, så, hur bygger man om? lägger in en bild här på hur jag tänkt mig, kom nu gärna med utförlig beskrivning till någon som är helt ny inom detta med att bygga om möbler ;)

Det röda sträcket på bänken är det område akvariet skulle ta upp :)

nej nej nej....tyvärr, den där möbeln är inge bra att bygga om.

finns för lite trä i den....

eller rättare sagt, det går att bygga om, men det skulle kävas så häftiga moddningar
att man i slutändan:

1) inte ser att det är en expedit från början
2) du ha lagt ut mer i nytt matrial än vad ett vettigt nybygge skulle kosta

men det är ju klart,,,,jag begriper inte det här,,,,,jag har bara jobbat i 10 år på det bolaget....
..har bara några goda vänner kvar på deras testlabb....har varit på fabriken som kör möbeln
en kanske 50 ggr.....

.
#3 - 15 augusti 2010 19:18
Hade inget och göra så bara skissa lite snabbt.

Skulle det inte vara möjligt att förstärka med 45-reglar? Typ såhär
#4 - 15 augusti 2010 19:18
Kensa skrev:
nej nej nej....tyvärr, den där möbeln är inge bra att bygga om.

finns för lite trä i den....

eller rättare sagt, det går att bygga om, men det skulle kävas så häftiga moddningar

att man i slutändan:

1) inte ser att det är en expedit från början

2) du ha lagt ut mer i nytt matrial än vad ett vettigt nybygge skulle kosta

men det är ju klart,,,,jag begriper inte det här,,,,,jag har bara jobbat i 10 år på det bolaget....

..har bara några goda vänner kvar på deras testlabb....har varit på fabriken som kör möbeln

en kanske 50 ggr.....

.

haha tror du jag ska misstro dig. :) men okej det är slöseri alltså... hmm.. vad ska man göra då. alla säger bara nej till alla mina idéer och ger mej inga nya :D hur ska man göra för att bygga en bra akvariemöbel som blir fin för billigaste möjliga :D
#5 - 15 augusti 2010 19:20
okej, men då till nästa problem om föregående postare har rätt, det kan inte bli så att själva brädan akvariet står på kan braka ihop, dvs det blir hål i själva bokhyllans bräda... eller är det liten risk kanske.. :)
#6 - 15 augusti 2010 19:23
regicide skrev:
haha tror du jag ska misstro dig. :) men okej det är slöseri alltså... hmm.. vad ska man göra då. alla säger bara nej till alla mina idéer och ger mej inga nya :D hur ska man göra för att bygga en bra akvariemöbel som blir fin för billigaste möjliga :D

billigast möjliga = lecablock med skiva
2.a på listan = lecablock med skiva + lite färg på blocken
3.a på listan = träkonstuktion utan färg
4.a på listan = träkosntruktion med färg

fast allra billigast är kanske att ha den på golvet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

see the irony befory you klagar

.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 15 augusti 2010 19:24
regicide skrev:

Nja, jag gav ju ett förslag på hur den skulle byggas om i din förra länk.
Att ge ett exakt förslag är ju omöjligt om man inte har bänken själv (så man kan se) och har alla IKEAs uträkningar för exakt hur mycket de olika hyllplanen tål.
#8 - 15 augusti 2010 19:30
tulle89 skrev:
Hade inget och göra så bara skissa lite snabbt.

Skulle det inte vara möjligt att förstärka med 45-reglar? Typ såhär

nope....går inte....

1) reglarna måste gå igenom underdelen ner till golvet,,,ergo ta upp hål i underdelen....
2) samma sak på överdelen, måste ta upp hål genom den skivan som finns, sedan en ny skiva över det
3) krysstag på baksidan måste till.....och på sidorna.....

jo ...det går.,...men hur kommer det att se ut...,...?

.
#9 - 15 augusti 2010 19:34
Kensa skrev:
billigast möjliga = lecablock med skiva

2.a på listan = lecablock med skiva + lite färg på blocken

3.a på listan = träkonstuktion utan färg

4.a på listan = träkosntruktion med färg

fast allra billigast är kanske att ha den på golvet,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

see the irony befory you klagar

.

maybe the irony is not only for your... :)

okej, men jag vill nog allt ha ett trästativ. det känns lite "klassigare". Hur byggs detta enkelt då? finns kanske beskrivet här någonstans på sidan? :)
#10 - 15 augusti 2010 19:34
mm men det gick ju inte enligt många andra.. får kolla vidare :)
#11 - 15 augusti 2010 19:41
Kensa skrev:
nope....går inte....

1) reglarna måste gå igenom underdelen ner till golvet,,,ergo ta upp hål i underdelen....

2) samma sak på överdelen, måste ta upp hål genom den skivan som finns, sedan en ny skiva över det

3) krysstag på baksidan måste till.....och på sidorna.....

jo ...det går.,...men hur kommer det att se ut...,...?

.

Är inte den här skivan solid då? Botten och toppen? Vad är det för trä?
#12 - 16 augusti 2010 04:45
tulle89 skrev:
Är inte den här skivan solid då? Botten och toppen? Vad är det för trä?

nope,,,,det är mest luft....

det är i princip en ram av dåligt trä, på den lägger man en tunn masonitskiva,
sedan limmas allt ihop.....

.
#13 - 16 augusti 2010 19:55
okej... skulle det gå att ställa sex lecablock 2x3 alltså i kanterna av karet (skulle bli "gap" på ca 50 cm i mitten vilket skulle kunna användas som utrymme för pumpen) och sedan lägga http://www.rusta.se/hyllplan_limtra_2000x600x18mm_p40401002.html ett sånt och en frigolit skiva under karet? Finns det risk för karet att spricka om det inte är lecablock överallt undertill?

tänkte så fall om man har det som stadga och sedan utanpå sätter som en sorts "ram" med trä bara för syns skull men som inte behöver bära någon tyngd då jag är osäker på min egen förmåga att bygga hållbart ;)
#14 - 17 augusti 2010 08:27
hur stort var nu karet ?

.
#15 - 17 augusti 2010 08:59
kensa skrev:
hur stort var nu karet ?

.

110l, vet inte hur tungt det blir men jag kan väl tänka mej 150 kg? eller är jag helt fel ute... :)
#16 - 17 augusti 2010 09:37
asså kensa jag har ett 170 stående på ett lack-bord från ikea! frömodligen deras sämsta o klenaste bord. o det funkar utmärkt. inga förstärkningar eller så alls.

bordskivan må vara gjord i kasst trä som mest innehåller luft men akvariet punktbelastar ju inte. det prider ju ut vikten över hela utan. du vet att vanlig hederlig kartong kan hålla uppe en bil tillomed så jag tror det kommer funka för trådskaparen att sätta karet där. men jag skulle gjort som Tulle o förstärkt med lite reglar undertill. men jag tror inte det behövs göras hål o krysstag o grejjer.
#17 - 17 augusti 2010 09:53
Sålänge han sätter en skiva under karet och en skiva på de undre planen innan han sätter dit reglarna så kommer det hålla. Kartonen ikea använder är veckan och mycket skör, men endast från sidan och jag har själv stått på hälarna på en sådan möbel utan att den gick sönder. Ett 1000L kar har mindre punktbelastning än så.
#18 - 17 augusti 2010 09:59
Annars kan man göra som följer med leicablock:

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/45527397448415268993.jpg

http://www.digitalhive.org/digiimg/images/23226554793068790682.jpg

Ska för övrigt kapa till mina skivor till min expeditmöbel idag så förhoppningsvis kan jag visa projektet helfärdigt ikväll eller imorgon.
#19 - 17 augusti 2010 11:02
hannesc skrev:
asså kensa jag har ett 170 stående på ett lack-bord från ikea! frömodligen deras sämsta o klenaste bord. o det funkar utmärkt. inga förstärkningar eller så alls.

bordskivan må vara gjord i kasst trä som mest innehåller luft men akvariet punktbelastar ju inte. det prider ju ut vikten över hela utan. du vet att vanlig hederlig kartong kan hålla uppe en bil tillomed så jag tror det kommer funka för trådskaparen att sätta karet där. men jag skulle gjort som Tulle o förstärkt med lite reglar undertill. men jag tror inte det behövs göras hål o krysstag o grejjer.

tja....det enda jag noterar är att möbeln kommer för eller senare att rasa ihop....iaf enligt mina polare på IKEA....

och då kommer inte ett enda försäkringsbolag att pynta ut några pengar.....

men men,.,,,,,your call....

.
#20 - 17 augusti 2010 11:11
jadu den har stått så nu snart ett år utan tillstymelse till att falla ihop. o då har jag varit o röjt i det karet ett par ggr. men i vilket fall så ska ju karet bort snart o ett större kar ska dit på en större ikea-möbel.
#21 - 17 augusti 2010 13:15
Kensa skrev:
tja....det enda jag noterar är att möbeln kommer för eller senare att rasa ihop....iaf enligt mina polare på IKEA....

och då kommer inte ett enda försäkringsbolag att pynta ut några pengar.....

men men,.,,,,,your call....

.

Visst rasar alla möbler till slut ihop men det kan ibland ta många hundra år, har själv kar på liknande ikeakonstruktion (kallade bordsben) och deras enda riktigt svaga punkt är att dom är fuktkänsliga vilket i sig inte är så passande som akvariemöbel men om man inte slabbar så mycket funkar det riktigt hyggligt. Min testmetod är = kan man stå och hoppa på möbeln med en vikt av 85kg utan att den ger med sig det minsta tål den lätt 100kg belastning på den ytan som fötterna tar upp.

Är du helt säker på att alla försäkringsbolag kommer hem till dig för att undersöka vad för sorts bord ditt akvarium stått på? (och sen kollar med samtliga företag i värden som tillverkar en likadan möbel om viken max belastningsvikt är?) och är det helt omöjligt att man städat bort så mycket av vattnet, karet och bänken som möjligt innan dom isåfall gör det?
#22 - 17 augusti 2010 14:10
Fuzzop skrev:
Visst rasar alla möbler till slut ihop men det kan ibland ta många hundra år, har själv kar på liknande ikeakonstruktion (kallade bordsben) och deras enda riktigt svaga punkt är att dom är fuktkänsliga vilket i sig inte är så passande som akvariemöbel men om man inte slabbar så mycket funkar det riktigt hyggligt. Min testmetod är = kan man stå och hoppa på möbeln med en vikt av 85kg utan att den ger med sig det minsta tål den lätt 100kg belastning på den ytan som fötterna tar upp.

Är du helt säker på att alla försäkringsbolag kommer hem till dig för att undersöka vad för sorts bord ditt akvarium stått på? (och sen kollar med samtliga företag i värden som tillverkar en likadan möbel om viken max belastningsvikt är?) och är det helt omöjligt att man städat bort så mycket av vattnet, karet och bänken som möjligt innan dom isåfall gör det?

tja....än en gång.....your call....

skulle tippa på att f-bolagen gör "ytliga" koller om skadan är mindre, och djupare koll om skadan är större.

jag skulle iaf inte vara i sitsen när man har en f-gubbe i hallen som vill kolla skadan, och man inte kan visa
upp något alls, alternativt en möbel som ligger i smådelar, där man kan se att det är papp och luft den är gjord av.

särskilt inte om man bor i en lägenhet och det har runnit ut 50/100/150/200 liter på golvet, och sedan ner till
grannarna under...och deras grannar under....etc etc...

jag värderar mina parkettgolv till klart mer än så....

när jag nystarde mitt akvarieintresse för några år sedan så ringde jag mitt f-bolag och hörde med dom
vad dom tyckte om hemmegjorda saker.

inga problem sa dom, så länge karen är gjort på fackmässigt vis, och nästan löjligt dokumenterat om man
är en amatör, massor med bilder och liknande.

gällande möbler under karen, så var deras inställning att det skall vara "adekvat" ställning / möbel som är gjord
för att hålla den belastning och påfrestning som ett kar ger, både i kilo och vattenutströmning.

inte en suck att expedit / lack ifrån IKEA skulle uppfylla det kravet.

your call......men gnäll inte om f-bolaget inte vill betala något.....
#23 - 17 augusti 2010 14:18
har inte ens kollat med mitt f-bolag.

komemr nog inte görat heller tyvärr om jag känner mig själv rätt.

var det inte johanskis 960 som tok-rasa när han var på jobbet? var visst inga problem med f-bolaget. iof stod det ju på en alu.ställning.

men det ska också sägas..jag tycker att aluställningarna är rätt klena dom med. när jag är nere o röjjer i min kub som är 70 hög så svajjar det karet rätt bra. lite scary
#24 - 17 augusti 2010 14:25
hannesc skrev:

men det ska också sägas..jag tycker att aluställningarna är rätt klena dom med. när jag är nere o röjjer i min kub som är 70 hög så svajjar det karet rätt bra. lite scary

spelar ur ett f-perspektiv ingen roll.

har du köpt en ställning / möbel av en handlare som klart och tydligt anger att den är för ett kar på 50/100/xxx liter
så är du home free i diskussionen med f-bolaget.

då har du gjort vad som rimligen anses att en konsument bör göra.

spelar ingen roll isf om skiten rasar ihop efter en vecka.

.
#25 - 17 augusti 2010 14:26
håller med om att alu-ställningarna ser lite ringliga ut......

....
#26 - 17 augusti 2010 15:00
Kensa skrev:
spelar ur ett f-perspektiv ingen roll.

har du köpt en ställning / möbel av en handlare som klart och tydligt anger att den är för ett kar på 50/100/xxx liter

så är du home free i diskussionen med f-bolaget.

då har du gjort vad som rimligen anses att en konsument bör göra.

spelar ingen roll isf om skiten rasar ihop efter en vecka.

.

har nu byggt ihop en ställning som en kvadrat av mdf-skivor 15 mm. Verkar gått bra, men nu när ni börjar prata försäkringar blir jag orolig. Om det är hemma bygge gäller inte hemförsäkring eller hur menar du? :S vi kan ju fota upp hur det ser ut och hur det är byggt men hjälper det om något skulle gå fel om ett år?
#27 - 17 augusti 2010 15:04
regicide skrev:
har nu byggt ihop en ställning som en kvadrat av mdf-skivor 15 mm. Verkar gått bra, men nu när ni börjar prata försäkringar blir jag orolig. Om det är hemma bygge gäller inte hemförsäkring eller hur menar du? :S vi kan ju fota upp hur det ser ut och hur det är byggt men hjälper det om något skulle gå fel om ett år?

tja....det vet jag inte.....

men när jag gjorde min förtsa egentillverkade bänk, så mailade jag över lite bilder + beskrivning till mitt f-bolag.

och de godkände den som akvariemöbel.

kanske en bra idé.....

.
#28 - 17 augusti 2010 15:28
nu ringde jag och kolla med folksam och de behövde inte se något utan "litade" på att vi gjort det bästa vi kunde och det var hållbart nog :)
#29 - 17 augusti 2010 16:04
regicide skrev:

Enbart med MDFskivor?
#30 - 17 augusti 2010 18:26
regicide skrev:
nu ringde jag och kolla med folksam och de behövde inte se något utan "litade" på att vi gjort det bästa vi kunde och det var hållbart nog :)

bra, då har du gjort vad som anses vara rimligt.
#31 - 17 augusti 2010 19:02
Grothras skrev:
Enbart med MDFskivor?

mdf (16 mm) är stommen, ytterst och överst sitter det någon annan sorts skiva som är mer vattentålig :) . vi har stått och hoppat på det. tror man kan ställa en bil på det utan att det rasar. det är jätte stabilt ;)
#32 - 17 augusti 2010 20:07
regicide skrev:

Har haft dom vid 2 tidigare vattenskador (inte från akvarier) och dom har aldrig varit på besök för att kolla att jag talade sanning, vid den sista vattenskadan bodde jag i hyreshus och det drabbade även ett par av mina grannar, då erkände jag att jag var orsak till olyckan (spolat ner för mycket i toaletten ;)
jag fick därmed betala 1500kr i självrisk, en vanlig hemförsäkring täcker även skadeståndskrav pga oaktsamhet så man står aldrig utan skydd även om man är oaktsam och ärlig :)
#33 - 18 augusti 2010 12:43
Pratat med mitt försäkringsbolag idag om just akvariemöbler, han jag pratade med har även varit snickare förut. Vi pratade lite om möbler i allmänhet till just akvarium men även en del om mitt egenbyggda projekt. Det som sas var i princip:
I och med att en expeditmöbel har en ram av ca. 12mm spånskiva och att du sett till att akvariets vikt på 200kg spridits ut på hela skivan som du dessutom förstärkt undertill med leicablock undertill är bänken mer än fackmannamässigt accepterad.

Vid tillfrågan om hur det hade varit utan leicablock undertill så sa han att de nog hade tyckt att jag istället kunnat satt på ett par extra ben som bar upp vikten, vilka även de hade kunnat vara av spillmaterialet från expeditmöbeln utan problem.

Godkänd med andra ord. Jag hade för övrigt med mig en genomskärning av spillmaterial (från expedit tv-möbel) till personen i fråga och så länge man gör det ordentligt så håller trä för betydligt mycket mer än vad folk tror, likaså kartong. Men det kan vara en god idé att fråga någon som kan sa han på försäkringsbolaget, t.ex. en snickare eller liknande. Så länge bänken är godkänd för belastningen av en fackmannamässigt insatt individ efter modifieringar så är det oftast lungt.

Och för övrigt är IKEA:s begränsningar på belastning av en hylla t.ex. inte heller med antagandet att vikten ska vara fördelad över hela hyllplanets yta, vilket är varför gränserna ställs så lågt.

Så jag hade nog kunnat använda flertalet av IKEA:s möbler efter modifieringar utan att förlora parkettgolv eller sömn, "men men... your call..."
#34 - 19 augusti 2010 22:15
Själv ska jag köra med 24 st lecablock, 6st i en stapel = 4 staplar. Med en träskiva efter 3:e lecablocket och en efter 6:e blocket, där efter kommer jag att sätta fast glespanel vertikalt på framsidan på varje stapel som jag skruvar fast i träskivorna.
Sen kommer jag att använda glespanel som kommer skruvas fast horisontellt runt om, med 5mm mellan rum mellan varje bräda. Där efter kommer brädorna att betsas i mörk färg (lite antik liknande) där ådring och knastar kommer att synas. Om någon förstår var jag menar så är det ett + till er, lite svårt att förklara haha :) Men i vilket fall så kommer bilder på det att ploppa upp inom snaraste :) Bara min idé på en snygg möbel.

Annons