Visst rasar alla möbler till slut ihop men det kan ibland ta många hundra år, har själv kar på liknande ikeakonstruktion (kallade bordsben) och deras enda riktigt svaga punkt är att dom är fuktkänsliga vilket i sig inte är så passande som akvariemöbel men om man inte slabbar så mycket funkar det riktigt hyggligt. Min testmetod är = kan man stå och hoppa på möbeln med en vikt av 85kg utan att den ger med sig det minsta tål den lätt 100kg belastning på den ytan som fötterna tar upp.
Är du helt säker på att alla försäkringsbolag kommer hem till dig för att undersöka vad för sorts bord ditt akvarium stått på? (och sen kollar med samtliga företag i värden som tillverkar en likadan möbel om viken max belastningsvikt är?) och är det helt omöjligt att man städat bort så mycket av vattnet, karet och bänken som möjligt innan dom isåfall gör det?
tja....än en gång.....your call....
skulle tippa på att f-bolagen gör "ytliga" koller om skadan är mindre, och djupare koll om skadan är större.
jag skulle iaf inte vara i sitsen när man har en f-gubbe i hallen som vill kolla skadan, och man inte kan visa
upp något alls, alternativt en möbel som ligger i smådelar, där man kan se att det är papp och luft den är gjord av.
särskilt inte om man bor i en lägenhet och det har runnit ut 50/100/150/200 liter på golvet, och sedan ner till
grannarna under...och deras grannar under....etc etc...
jag värderar mina parkettgolv till klart mer än så....
när jag nystarde mitt akvarieintresse för några år sedan så ringde jag mitt f-bolag och hörde med dom
vad dom tyckte om hemmegjorda saker.
inga problem sa dom, så länge karen är gjort på fackmässigt vis, och nästan löjligt dokumenterat om man
är en amatör, massor med bilder och liknande.
gällande möbler under karen, så var deras inställning att det skall vara "adekvat" ställning / möbel som är gjord
för att hålla den belastning och påfrestning som ett kar ger, både i kilo och vattenutströmning.
inte en suck att expedit / lack ifrån IKEA skulle uppfylla det kravet.
your call......men gnäll inte om f-bolaget inte vill betala något.....