bygga om aquaclear 50

#1 - 8 juli 2006 17:46
hej hej

skule behöva hjälp med mitt aquaclear 50
som det är nu så använder jag deras quickfilter å det blir dyrt i längden
har provat at köra med filter vadd i behållaren å det funkar sådär

så jag undrar om nån har nån bra lösning på hur jag kan göra om filtret med tex fin filtermatta.? gärna med bild eller en lista på "rör" och det som går åt.

mina gummiålar rör om så mycket i sanden å det blir mycket skräp jag måste filtrera bort
#2 - 8 juli 2006 20:01
Jag tog en bit blå filtermatta och skar till så den passade i quickfilterbehållaren. Sedan tog jag en kniv och gröpte ur filtermattan så röret till quickfiltret passade där i, och har numera ett filtermaterial som är lätt att rengöra.
#3 - 8 juli 2006 20:11
Ursäkta att jag lånar tråden här. Jag söker just nu efter "AquaClear Power Head Quick Filter Attachment" och antar att det är just en sån ni pratar om här. Vet ni var jag kan köpa en sån, i Stlm eller Nätet?
Kan lika gärna ställa nästa fråga. Fick rekommendation om detta filter för att jag har problem med "disigt" algvatten - tycker ni filtret funkar bra? Tänkte koppla den till AquaEl powerhead.
#4 - 8 juli 2006 20:46
Hos mig funkade det kanon när jag hade en massa små partiklar i vattnet som jag inte blev av med.
Kolla in på Guldfisken:http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterpatronerfilterkuddar-aquaclear-c-49_32_48_147?osCsid=b82adf24d0d90de527ad8c2445ccd993
#5 - 8 juli 2006 21:02
ja så kan man ju göra...täknte inte på det ;)
#6 - 8 juli 2006 22:40
kan ju montera på en petflaska på insuget med blå filtermatta och även fixa så du enkelt kan sätta på en liten petflaska med filtervadd ifall du nångång skulle behöva ordentlig rening.

slamsög nyligen i akvariet och fångade upp skiten just med 0.5L petflaska med filtervadd på utblåset och funkade rätt bra trots liten pump.
#7 - 9 juli 2006 09:52
tack för dom svaren. jo jag får klura ut nåt.. det är dom där ålarna som drar runt i och under sanden som jordfräsar

Annons