Bygga med LS

#1 - 24 november 2007 15:45
Hur har ni byggt upp eran LS i karen, hur har ni satt ihop stenen eller staplat stenen. Tips, bilder mm som inspiration vore kul.

Peter
#2 - 24 november 2007 16:36
Ett tips är om du vill stalpa till en högpelare är att fästa ett pvc-rör i botten på karet. På den trär du sedan ls-bitar som du borrat hål i.

Mvh Thomas
#3 - 24 november 2007 16:48
Ok..Då behöver jag först vad jag förstår fästa pvc röret på någon sorts plexiglas eller glas som vilar på botten. Vad rekommenderas för lim,silicon? Röret om det är tjockare bör väl borras hål i för cirkulationen. Är det bara att borra hål i blöta LS när man får hem den då, och börja bygga. Läst lite om ämnet på saltvattenguiden, och jag vet inte hur säkert det kan vara att stapla LS på varandra.
#4 - 24 november 2007 18:24
Det kan vara väldigt dyrt att bara stapla de på varandra. Har tappat små stenar mot rutan och det gjorde mig nervös.

De rör jag sett användas är sådana där man sköt ärtor på varandra med, alltså de man snodde från farsans garderob (byxhållaren på en gagle).Vanligt två komponents koralllim borde gå, blir som sten när det torkat. Du har ju dessutom fördelen att du kan fixera det över ytan innan du stoppar ned det om du fäster det på en glasskiva. Allt beror ju på hur stort du tänkt bygga, finns säkert bättre alternativ annars, men de kommer jag inte på nu.
#5 - 24 november 2007 18:49
Tack! Får prova olika uppbyggnader och se vad som är snyggast och lämpligast i mitt kar.
#6 - 24 november 2007 21:49
Eftersom jag brukar köra med kuber så har jag bara staplat upp en bred hög från framrutan upp mot bakrutan. Man får experimentera lite. Havres metod kanske är bättre för dig om du vill ha några revpelare. Man kan också använda någon typ av knådepoxi för att fästa stenen.

MVH Lasse
#7 - 24 november 2007 21:59
Lasse skrev:
Eftersom jag brukar köra med kuber så har jag bara staplat upp en bred hög från framrutan upp mot bakrutan. Man får experimentera lite. Havres metod kanske är bättre för dig om du vill ha några revpelare. Man kan också använda någon typ av knådepoxi för att fästa stenen.

MVH Lasse

Det diskuterades något från Biltema på Saltguiden såg jag.
#8 - 24 november 2007 22:06
Jag har använt den platta varianten (är som en kaka som man bryter och knådar) Fungerar sådär under vattnet men lika bra/dåligt som de dyrare akvarieprodukterna.

MVH Lasse

Annons