Bygga mangroverotsystem

#1 - 26 mars 2003 08:17
I mitt sydamerikanska kar vill jag gärna ge intrycket av en bit mangroveträsk, därför funderar jag på att bygga mig ett rotsystem av grenar.
Jag vill att det skall se ut som ett träd som går ner i vattnet, dvs en större ansamling grenar som går ihop uppåt där fiskarna kan simma mellan "rötterna"

Karet är 2,6 meter långt så plats finns.

Vad jag har förstått så är det bäst att använda bokgrenar?
Blir dessa mörkare med åren eller behåller de sin ljusa kulör?

Är det någon som har byggt något liknande och känner för att ge mig lite tips?

"övning ger träning"
#2 - 26 mars 2003 08:34
bästa du kan göra isåfall är nog å vänta tills isen släpper och gå efter grenar som redan har legat i vatten. Då är är dom lixom redan förberädda för ett liv under vattnet.

dock så är det synd att kalla det mangrove tycker jag då jag antar att du kör en typ amazonas burk??

men ideen är grymm, går i samma tankar själv att få det att se ut som rötter, men har enu inte haft råd med dom rötterna jag vill ha.,

Tea/GoSatta
#3 - 26 mars 2003 11:57
Har sett ett akvarium som jag tror liknar det du vill eftersträva. Det var ett bräckvattenakvarium med Etroplus maculatus och fullt med algrenar plockade vid Mälarens strand. Algrenarna var nedstuckna så att den grövre änden var uppåt och förgrenade sig ned mot botten, som ett rotsystem. Mycket snyggt tyckte jag.

//Annika
#4 - 27 mars 2003 07:46
annika: Det låter precis som jag har tänkt mig.
Kommer du ihåg om "rötterna" hade mörknat pga av vattnet?

Helst skulla jag vilja ha lite mörk röd kulör på dem, men jag känner inte att bets är ett alternativ då jag inte tror fiskarna mår bra av detta.

"övning ger träning"
#5 - 27 mars 2003 08:07
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> Helst skulla jag vilja ha lite mörk röd kulör på dem, men jag känner inte att bets är ett alternativ då jag inte tror fiskarna mår bra av detta.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Detta går om du först betsar och sedan så målar du 2-3 lager Epotex-lack på grenarna, då skadet nog inte vara nåt problem för fiskarna.

Mvh

Morpheus
#6 - 27 mars 2003 10:03
Grenarna var mörkt bruna med lite alger på.

//Annika

Annons