Bygga Lysrörsramp!

#1 - 11 januari 2008 21:27
Hej!
har länge varit väldigt sugen på att köpa ett nytt kar på 343-liter och nu ska den drömmen äntligen besannas. Karet ska stå på en träkista med tillhörande välvt lock. Locket ska göras om till en lysrörsramp, har jag tänkt.
Kommer träkistan att hålla för akvariets tyngd, är det stabilt nog?
Hur ska man gå tillväga för att bygga en lysrörsramp av det gamla kistlocket?
Var köper man elutagen som passar till lysrören?
Hur många watt till lysrören behövs till karet? ( jag ska ha sydamerikansk tema och därför ganska dunkelt ljus)
Ha det göttans:P:)
#2 - 11 januari 2008 21:44
Hej!
Jag har precis moddat en ljusramp till mitt Juvelkar på 54 liter. Jag köpte en lysrörsarmatur från GLO. Denna bestod i ett antal lysrörsfästen som man väldigt lätt kunde fästa i det befintliga akvarielocket med ett par skruv och lite försiktig borrning. Fördelen med detta är att armaturen är anpassad för våtutrymmen vilket åtminstone gjorde mig lugnare. Om du vill kan du kolla in min blogg för att se hur jag gjorde : http://nyborjartanken.blogspot.com/

Jag är däremot tveksam om hur bra det är med ett kistlock som akvarieljusramp... Hur tungt är det? Jag skulle vara orolig för att det var för tungt för akvariet att bära.

Kan kanske va bra att nämna att jag inte är någon expert på det här precis, men kanske kan ge några ideér??
#3 - 11 januari 2008 23:09
okej..ahh det kanske inte vore så dumt å testa:P
Angående kistlocket så har jag ingen aning om hur mkt det väger. Tyckte bara att det skulle vara så himla läckert. Är på jakt efter en kista nämligen så jag får väl ta lite mått och bedöma om det duger eller ej. Men själva kistan måste väl vara stabil nog att ställa akvariet på?

Tackar så mkt:P
#4 - 12 januari 2008 08:42
Beror väl på kistan men de borde nog funka! Tror det finns någon tabell över hur mycket ett fullt akvarium på x antal liter väger på nätet.... min 54 liters tank har jag för mig väger runt 70-80 kg med grus, sten, vatten och växter.

Håller med att det vore snyggt om du kunde fixa kistlocket som ramp, återkom gärna med bilder när du kommer igång!
#5 - 12 januari 2008 12:16
Beror ju på hur kistan är konstruerad, men känns som att ett 343-liters akvarium nog kan bli lite väl tugnt för kistans sidor att bära upp. Man kan förvisso förstärka insidan men känns ändå som en risk.

En lösning på problemet är att om du hittar en kista med passande mått så kan du ju såga isär den och montera den runt en vanlig aluminiumram. Då behöver du inte oroa dig för att kistan ska hålla vikten.

Hurvida locket passar som ljusramp beror väl också på hur ksitan ser ut, men det finns risk för att den är för tung. Min flickvän har en brudkista och där är locket nog för tungt för att jag skulle vilja använda det. Dessutom blir det otympligt vid vattenbyten etc. om det väger för mycket.
#6 - 13 januari 2008 19:12
Ett till exempel på att bygga egen lysrörs ramp hittar du på min blogg! Direkt länk har du här till lysrörsramp bygget

Och angående kistan så är det ju inga problem att förstärka den innifrån :] Kistan har väl inte legat på bottens hav i 100år eller? ;)

Annons