bygga lysrörsramp

#1 - 21 januari 2004 01:22
Jag ska bygga ramp på mitt 450 kar, skall ta 4 st 36 w rör...
min fråga är först & främst, är det nån vits att ha elektroniska glimtändare? hjälper de till nåt i hållbarheten för rören?
och sen, tänkte ha 2 st aquarelle fram, och två andra bak..några förslag? fick förslag om grolux i affären.....

tycker det blir för vitt med bara aquarelle..
144 w (c:a 0.32 w/L) är det ok med lite vanliga växter & inget CO2?
orkar inte greja med växterna nu, får bli fiskarna i första hand..vill bara att de överlever & inte algerna tar över =)
#2 - 21 januari 2004 06:42
Om du ändå är i farten varför inte köpa elektroniska reaktorer och skippa glimtändare helt? :) där finns det en vinst!

De elektroniska gilmtändarna hjälper till i hållbarheten, frågan är om man tjänar på det eftersom vi ändå byter rören efter nått år eller så...
#3 - 21 januari 2004 12:50
har precis pratat med en elektriker & fick svar på det mesta.
Elektroniska reaktorer kostar myycket mer än vänliga (där jag ringde c:a 7 ggr mer) men när man som i akvarium bara tänder/släcker 1 gång per dag spelar det ingen större roll för livslängden på röret... =) inte så mycket att jag lägger 750 kr för 2*36W elektroniska reaktorer när claesohlsson tar 100 kr för samma sam "vanliga" =)
så det får helt ankelt bli vanliga grejer!
nån som hade nåt att säga om lysröret? annars blir det nog aquarelle + grolux?
#4 - 21 januari 2004 13:35
Ok. SÅ det ökar inte livslängden så mycket på rören. Men hur är det med elkostnad? Drar elektroniska don lite mycket som vanliga?

När jag har funderat och räknat på kostnader har jag kommit fram till att det är värt en hel del att hålla lite koll på elförbrukningen, lysrör, pumpar, värmare... drar en hel del i och med att de går lång tid och det ofta är mycket lysrör i akvarier... kan blir ett antal hundra i månaden med några akvarier.

Andreas
#5 - 21 januari 2004 14:49
det skall tydligen dra lite mindre i.o.m. att man slipper en del "flimmer" som drar extra ström. men enligt han jag pratade med så spelar det ingen roll när det gäller runt 4 rör. t5 är kortare & mindre, man kan ha fler på samma yta, så har man 200 rör i ett kontor så finns det en del att spara på ett år, men när det är ovanför ett akvarium, där grejerna oftast går sönder av fukt eller dyl. till slut ändå, så fick jag rådet att köpa de billigare grejerna =)
och själv har jag el som ingår i hyran vilket gör att jag helt klart satsar på vanliga grejer. värmen som bildas spelar ingen roll, sätter reaktorerna en bit från akvariet bara så är det löst =)

#6 - 21 januari 2004 15:29
Men hur är det med elkostnad? Drar elektroniska don lite mycket som vanliga?

Farsan har mätt en faskompenserad gammal tung järnballast jämfört med Hjortgatans elektroniska ballast och den gamla järnballasten drar ca dubbelt så mycket watt som den elektroniska. Den elektroniska drar så mycket som den är märkt för (t ex 2x40 watt i det här fallet) och den gamla drog ca 2x80 watt. Den blir ungefär dubbelt så het också.

Så visst tjänar man snabbt in på moderna elektroniska ballaster.
#7 - 21 januari 2004 20:06
Så om man har t.ex. en ramp med 2*36 watt lysrör. Hur mycket drar då en ballast?

Ditt exempel Defdac, med 2*40 (2*80) för ballaster, hur många watt lysrör "driver" de?

Andreas
#8 - 21 januari 2004 20:42
defdac..du mätte en gammal sa du...hur är det med en helt ny då?
om man vill spara ström så kan man ju ställa ytterfiltret på ballasterna och hjälpa till att värma karet med dem..så förlorar man ingen energi..
det var intressant det där iallafall, skall mäta upp mina ballaster jag ska köpa, ska se om de helt nya också drar så mycket ström?

jag gjorde ett räkneexempel..
det kostade 650 kr extra för elektronisk ballast till 2 st 36w rör.
räknar jag med .8 kr / KWH så blir det 812.5 kilowatt timmar = 821500 watt timmar. delar jag detta med 72 (om jag antar att mina ballaster drar dubbelt mot vad de skall så är detta vad jag tjäner med elektroniska ballaster) så blir det 11284 timmar = c:a 3 år om man har tänt 10 h / dag.
altså tar det tre år att tjäna in ballasterna IFALL de drar hälften mot vad motsvarande billiga ballaster gör.
förmodligen är det inte så med nya ballaster så det tar ännu längre.. med andra ord så känns det inte som om det är så ekonomiskt iallafall =)
#9 - 22 januari 2004 03:18
Räkna med Hjortgatans kopplingsdon vs. magnetiska ballaster istället. De är billigare än motsvarande elektroniska ballaster köpta löst i detaljhandeln i Sverige. Dessutom färdigkopplade och fuktsäkra.
#10 - 22 januari 2004 03:26
jag köper för 191 kr allt jag behöver för 2 st lysrör 36W.
med andra ord 382 kr för alla mina fyra, halva priset mot hjortgatans zoo. då köper jag lysrörshållare, glimtändarhållare och drosslar...sparar iallafall nästan 400 kr =)
och hjortgatans kopplingssatser är väl helt vanliga drosslar som finns på t.ex. claes ohlsson? finns inget som säger nåt annat på deras sida iallafall?
#11 - 23 januari 2004 09:17
De är elektroniska, det står inte på deras sida dock.

Annons