Bygga lysramp

#1 - 24 februari 2008 00:01
Håller på att planera ett bygge av en täckande lysrörsramp för mitt 250l och fick en del inspiration av heekes bygge där, ser cleant ut. Kollade även priser på lysrörshållare med reaktor, var ju lite smådyrt för en student, men whatever, only money.. ;)
Nu till frågan, såg att heeke hade EN reaktor per TVÅ rör om man ska hänvisa till bilden på hans sida. De hållare jag kollat upp har bara koppling för ett rör? T.ex. Arcadia:s modeller (vilkas kostar en 200-300 riksdaler styck)? Vad är rekommendationen här? Använder mig ju heller av 1 reaktor per 2 rör...


Tjena förresten, Joakim(Glenn) heter jag, brukar presenterar mig som Glenn för okända människor för att öka förvirringen, och som en subtil hyllning till Nilecity. :)
#2 - 24 februari 2008 01:58
Du måste skilja på hållare och reaktor här. En reaktor är märkt med typ 1 X 36W och 2 X 18W. Så du kan välja. Men hållarna är ju samma oavsett rör. Bara att sätta olika långt ifrån.
#3 - 24 februari 2008 08:14
Håller på att planera ett bygge av en täckande lysrörsramp för mitt 250l och fick en del inspiration av heekes bygge där, ser cleant ut. Kollade även priser på lysrörshållare med reaktor, var ju lite smådyrt för en student, men whatever, only money.. ;)

Nu till frågan, såg att heeke hade EN reaktor per TVÅ rör om man ska hänvisa till bilden på hans sida. De hållare jag kollat upp har bara koppling för ett rör? T.ex. Arcadia:s modeller (vilkas kostar en 200-300 riksdaler styck)? Vad är rekommendationen här? Använder mig ju heller av 1 reaktor per 2 rör...





Tjena förresten, Joakim(Glenn) heter jag, brukar presenterar mig som Glenn för okända människor för att öka förvirringen, och som en subtil hyllning till Nilecity. :)


Jag har oxå nyligen börjat ett sånt bygge, mitt tips är att du besöker nån secondhandbutik, jag köpte en gammal industriramp avsedd för 4 lysrör (2 reaktorer) och det kostade mig 75kr, sen köpte en gammal bokhylla för 40kr som jag tog bakväggen från som är en stor bit tunn plywood och benramen från bokhyllan blir till lister (resten av bokhyllan som faktiskt ser snyggare ut nu blev till frugans pärmar och böcker) sen inköp av lim 19kr, lite extra färg fanns redan hemma så byggkostnaden blir för en heltäckande 4 rörs ramp då 134kr och skulle väl dom flesta studenter ha råd med oxå ;)
#4 - 25 februari 2008 11:39
Fuzzop skrev:
Jag har oxå nyligen börjat ett sånt bygge, mitt tips är att du besöker nån secondhandbutik, jag köpte en gammal industriramp avsedd för 4 lysrör (2 reaktorer) och det kostade mig 75kr, sen köpte en gammal bokhylla för 40kr som jag tog bakväggen från som är en stor bit tunn plywood och benramen från bokhyllan blir till lister (resten av bokhyllan som faktiskt ser snyggare ut nu blev till frugans pärmar och böcker) sen inköp av lim 19kr, lite extra färg fanns redan hemma så byggkostnaden blir för en heltäckande 4 rörs ramp då 134kr och skulle väl dom flesta studenter ha råd med oxå ;)



Bra tips! ...själva snickeriandet är jag(tack och lov ;) ) inte så orolig för, tänkte dra till en polare som är yrkeskunnig på det området och har material och verktyg och hm.. öl säger han(?)... Däremot så funderar jag på hur bra IP klassen på en industriramp är. Skullle gissa på att den är 20 i normalfallet, om den inte används i smutsiga miljöer då den borde öka lite? Står det något på din? Det ju väldigt bra pris i jmf med om man ska köpa akvariespecial reaktorer. Såg även att ELFA hade en reaktor för 2x30W med en hög IP klass. Dock relativt dyr och utan hållare. Ska kolla i de två lumpmarknaderna jag har runt hörnet om de har något i utbyte mot min 5 krona. ;)
#5 - 25 februari 2008 12:54
Någon som vet var jag kan hitta en sån här andrahandsbutik i närheten av Göteborg/Kungsbacka?
#6 - 25 februari 2008 14:28
De "lysrörshållare" jag använt är ett färdigt "kit" Glomat 2x40W (heter nu mer Glo 2x40W) och är helt färdig kopplat, ingen elektronikkunskap behövs eller krävs.
Detta kit består av ett HF-don som driver 2rör. Arcadias kit som du tittat på är gamla hederliga drosslar och glimtändare.
Prismässigt och ström-ekonomiskt är HF-don att föredra. Värmeutvecklingen är också mindre för ett HF-don.
#7 - 25 februari 2008 14:53
Helt sjukt vilket klipp jag tror att jag just gjorde... Köpte en armatur som är perfekt att ha som reflektor. 2st T5-rör, HO, 50W styck. 100:-!
#8 - 25 februari 2008 16:25
Bra tips! ...själva snickeriandet är jag(tack och lov ;) ) inte så orolig för, tänkte dra till en polare som är yrkeskunnig på det området och har material och verktyg och hm.. öl säger han(?)... Däremot så funderar jag på hur bra IP klassen på en industriramp är. Skullle gissa på att den är 20 i normalfallet, om den inte används i smutsiga miljöer då den borde öka lite? Står det något på din? Det ju väldigt bra pris i jmf med om man ska köpa akvariespecial reaktorer. Såg även att ELFA hade en reaktor för 2x30W med en hög IP klass. Dock relativt dyr och utan hållare. Ska kolla i de två lumpmarknaderna jag har runt hörnet om de har något i utbyte mot min 5 krona. ;)


Har ingen aning ip klassen men det ser ut att va en 20, men om man bygger in reaktorn i en tät låda med rejäla kylflänsar som sticker ut så funkar det bra, mina kommer bli vattentäta och kylflänsarna kommer att ligga an mot karets aluminiumram så det blir bra kylning :)
#9 - 25 februari 2008 16:28
Fuzzop: Tänk på att om de ligger mot ramen, så kommer hela ramen att bli strömförande vid kortslutning...
För övrigt skrev jag lite fel om rampen jag köpte. Det var naturligtvis 54w rören var på.
Köpte på Hammars i Sisjön.
#10 - 25 februari 2008 16:43
Dahla skrev:
Helt sjukt vilket klipp jag tror att jag just gjorde... Köpte en armatur som är perfekt att ha som reflektor. 2st T5-rör, HO, 50W styck. 100:-!

Låter helt klart som ett mindre kap att bygga vidare på :)
#11 - 25 februari 2008 17:37
Var ligger hammars i sisjön? tänkte på att det nog borde gå att köpa silikon tätningar till T5'orna..
#12 - 25 februari 2008 17:48
Låter ju helt klart som ett intressant projekt! Personligen vill jag nog slå till med en relativt hög IP-klass så slipper jag ordna det i konstruktionen, iaf IPx4 eller x5 för att vara säker, antar att jag åker dit på Glomat eller liknande då. Jobbade på Semko en gång i tiden och testade elprylar mot väta, så om ni får en stöt någon gång så skyll på mig! :D (2 fingrar i en lampkontakt gills inte)

ehum.. Elfa sålde ett HF-don för 483RD 2x36-40W... Väldigt dyr och ser ut som standard IP, men hm.. innovativt ;)

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=5727.htm

Hade även en tanke om att köpa en ny lysramp från Clas_i_sjön och helt enkelt bygga in den. De har ju IP65 vilket är mer än väl så länge man inte tappar i allt i karet. Fast måtten stämmer inge vidare.

Lutar åt Glomat eller liknande, har inte kollat runt så mycket än. Klarar mig runt 500 hundringen ser det ut som.
#13 - 25 februari 2008 17:51
Fast med den ip klassningen så snackar vi helkapslad..
#14 - 25 februari 2008 18:20
Gaffel skrev:
Fast med den ip klassningen så snackar vi helkapslad..



Den här funkar: http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/ :) (5 så spolar man med typ trädgårdsslang med lungt flöde från alla håll som går om jag inte missminner mig)
#15 - 25 februari 2008 20:14
Dahla skrev:
Fuzzop: Tänk på att om de ligger mot ramen, så kommer hela ramen att bli strömförande vid kortslutning...

För övrigt skrev jag lite fel om rampen jag köpte. Det var naturligtvis 54w rören var på.

Köpte på Hammars i Sisjön.


Om du kan få ramen strömförande vid en kortis så har du missat några lektioner av din ellära, det finns en ledning som kallas jord och ska kopplas till en lysrörsramps plåtskal eller om sånt saknas till reaktorns kylflänsar ;)

Grattis till ditt fynd förresten, T5 ramper brukar va ganska dyra så fint fynd du gjort :)
#16 - 25 februari 2008 21:07
Fuzzop: Det förutsätter väl ändå att du har jordade uttag, eller att jorden går vidare ner i backen på något annat vis? Att en jordfelsbrytare slår ifrån vid fel... Men jag är ingen mästare på el. Undrar bara vart strömmen tar vägen om du bara har jorden ansluten till lysrampen.

Ni som undrar var Hammars ligger: Kör till baksidan av Astra. Den vägen som leder till IKEA. Ta höger i rondellen, så ni kör vägen som går parallellt med söderleden. Kolla på vänstersidan. Stora skyltar och massor av kontainers och annat utanför. Kör förbi, ta nästa vänster och sen ligger det en bit in där. Går fint att pruta där! Jag ville dock inte göra det, då jag fick ett helt fantastiskt pris direkt.
#17 - 25 februari 2008 21:48
Dahla skrev:
Fuzzop: Det förutsätter väl ändå att du har jordade uttag, eller att jorden går vidare ner i backen på något annat vis? Att en jordfelsbrytare slår ifrån vid fel... Men jag är ingen mästare på el. Undrar bara vart strömmen tar vägen om du bara har jorden ansluten till lysrampen.



Jo det har du helt rätt man måste ju ha jordade uttag i bostaden eller fixa det på annat sätt genom att tex koppla jordkabeln till tex ett element eller vattenledning eller liknande som är jordat nån annanstans i huset eller utanför allså precis som du säger går ner i backen.
Menar du vad som händer om man bara har en sladd som bara hänger ut från rampen? ja så länge du själv inte har kontakt med jord (eller den andra polen tex via reaktorn) så gör det inte ens så mycket ifall ramen skulle vara strömförande då det krävs att du kan bli strömförande genom nån kontakt, kanske lite farligt om man råkar ha en massa vatten på golvet och inget jordat uttag allså ;)
#18 - 26 februari 2008 12:04
Fuzzop: Alltså var jag inte alls fel ute från början, eftersom väldigt många hus är från innan mitten av 80-talet och därmed ofta saknar jordade uttag. Inte helt fel med en varning då alltså. Så inte har jag missat allt för mycket av min ellära.
Guest
#19 - 26 februari 2008 12:12
Vi har bara 1 kontakt som är jordad och den är i köket xD, men det skiter vi har alldrig haft problem.
#20 - 26 februari 2008 12:24
Hmm... Bra tänkt Narii? Frågan är ju inte om du har haft problem tidigare, utan vad som händer om du får ett strömfel (på grund av rost och liknande) i akvarierampen? Skulle du då få strömmen överförd i ramen, så kommer det inte gå så bra för dig om du inte har någon jord. Om lättaste vägen för strömmen är genom din kropp och ner i backen, så är det inte så roligt.
#21 - 26 februari 2008 18:59
Dahla skrev:
Hmm... Bra tänkt Narii? Frågan är ju inte om du har haft problem tidigare, utan vad som händer om du får ett strömfel (på grund av rost och liknande) i akvarierampen? Skulle du då få strömmen överförd i ramen, så kommer det inte gå så bra för dig om du inte har någon jord. Om lättaste vägen för strömmen är genom din kropp och ner i backen, så är det inte så roligt.


Jo vårat hus från 70-talet har inte jordade uttag men våra element har vattenledningar som funkar bra som jord.
Men precis som narii så är det nog många som inte lägger så mycket energi på att jorda sina grejer och det ska mycket till innan en reaktor blir strömförande, skulle lika gärna kunna hända med en reaktor i en vanlig akvarieramp, har ju i dagsläget en gammal aluminiumramp som ligger mot ramen, själv är jag nog mera oroligt för att man ska råka ha sönder en doppvärmare när man har händerna i karet isåfall, även ett vanligt innefilter kan börja läcka och ge en fin stöt så man är aldrig helt säker hur man än gör ;)
#22 - 26 februari 2008 19:35
Jag jordade min dator i elementet, och fick bort bruset från ljudet... ..det finns andra alternativ till jordad kontakt om man vill... sen kanske det inte är den bästa lösningen.. ;)
#23 - 26 februari 2008 20:53
Jag jordade min dator i elementet, och fick bort bruset från ljudet... ..det finns andra alternativ till jordad kontakt om man vill... sen kanske det inte är den bästa lösningen.. ;)


Element är oftast en utmärkt källa till jord om man bor i lite äldre hus, lite knöligare att få bra kontakt utan att ta fram borrmaskinen bara :)











Annons