Bygga lysramp?

#1 - 28 november 2012 12:39
Behöver en ny ramp till mitt 660l kar. Nya ramper är svindyra som alla vet och jag undrar om det på ett någorlunda billigt sätt går att bygga en egen. Den behöver va 2m lång och jag tar mer än gärna emot alla tips som finns :)
#2 - 28 november 2012 13:05
Det beror på två saker hur långt ner i kostnad du vill / kan komma.

1)
Hur händig du är

2)
Hur stora risker du vill ta med el-säkerheten

Om man vill komma ner i kostnad, så är det att bygga själv.

Finns "byggsatser" på hållare som är designade för kar.

Sedan är det "bara lite plywood, färg, lack, skruvande" som gäller.

http://www.pwss.nu/home.php?cat=1739

Då har man kommit ner en del i kostnad.

Sedan kan man komma ner ännu mer i kostnad med att mer eller mindre skita
i el-säkerheten, hur rekommenderbart det är, får du själv avgöra.

Men iaf, ut på blocket och leta upp gamla T8 industriarmaturer, bygg ihop med
lite plywood, färg, lack, skruv.

.
#3 - 28 november 2012 13:54
Håller inte riktigt med om att alla nya ramper är svindyra.
Man får ju faktist det man betalar för...

Men sedan så behöver man inte köpa nya ramper heller.
Fick tag på en ramp till mitt ena 600 liters för endast 500:- och då är det ändå en 4 rörs heltäckade variant.
Det andra 600 vi har ligger det två separata ramper på som jag tror vi köppte för 200:- styck.

Så spana blocket, tradera och alla andra ställen där det kan hamna saker till försäljning.
#4 - 28 november 2012 13:58
Hittade dubbla lysrörshållare på pwss men det är ju t8 och jag köpte precis nya lysrör till rampen som strular haha, min vanliga tur. Innan så hade dom ju vanliga fula lysramper på pwss men hittar dom inte nu.

Elsäkerhet vill jag ha för det är det som jag inte har nu. Det är en gammal ramp som idag har börjat ge mig stötar och det var inte så skönt :P

Men två dubbla hållare för en 500ing st och lite plywood mm så blir det ca 1500 snabbt räknat och det blir ju billigare än att köpa en ny ramp.
#5 - 28 november 2012 14:11
ecco skrev:
Håller inte riktigt med om att alla nya ramper är svindyra.

Man får ju faktist det man betalar för...

Men sedan så behöver man inte köpa nya ramper heller.

Fick tag på en ramp till mitt ena 600 liters för endast 500:- och då är det ändå en 4 rörs heltäckade variant.

Det andra 600 vi har ligger det två separata ramper på som jag tror vi köppte för 200:- styck.

Så spana blocket, tradera och alla andra ställen där det kan hamna saker till försäljning.

Jo visst kan man hitta billigt på blocket men behöver en rätt omgående då växterna behöver ljus och den gamla ger mig stötar så den vill jag inte använda mer då jag har småbarn. Men jag kikar på blocket me
#6 - 28 november 2012 14:19
Går det inte hitta vanliga avlånga svarta eller gråa armaturer längre? Hittar inga varken på akvariebutiken eller pwss
#7 - 28 november 2012 17:11
http://www.pwss.se/product.php?productid=2030&cat=206&page=1

Man hittar dom under Belysning/Ramp... T8 Armaturer
#8 - 28 november 2012 17:40
Tack så mycket :) dom var faktiskt inte så dyra som jag trodde.
#9 - 29 november 2012 20:00
Orka bygga, det blev två st sånna här istället http://www.pwss.se/product.php?productid=1960&cat=202&page=1
Får väl se det som en för tidig julklapp till mig själv :D

Annons