Bygga ljusramp, men hur?

#1 - 31 juli 2010 16:27
Som rubriken säger, tänkte bygga en ljusramp till mitt 600-liters inför kommande projekt, men har fastnat lite på vägen..

Har funderat på hur man ska sätta rören, antingen "på djupet", eller "på längden"..

För- och nackdelar med båda varianter?

Just nu lutar det åt att jag sätter rören på djupet, för att få mesta möjliga ljus i hela karet. Men som sagt, finns det nackdelar med att ha rören på det sättet, så får jag väl fundera om.
#2 - 31 juli 2010 16:33
nackdelen som jag ser det direkt är att du lär behöva fler ljusrör för att täcka hela karet, om vi går efter ett normalkar på 160x60x60 lr liknande så får du max in 24W T5 rör på djupet och om man då säger max 20cm mellan varje lysrör så blir det 8x 24W på totalt 192W

då är det lättare att köra tex 4x 80W T5or tot. 320W eller 6x 54W T5or tot. 324W

som du ser så får du rejält mkt mer ljus på arean du har när du sätter dem längs med karet.

mvh
Marcus
#3 - 31 juli 2010 20:21
Där har du en poäng... Sen hade ju jag inte tänkt längre än till T8.. :p Men var får man tag i hållare och allt annat småpill man behöver till T5-rör? För det är väl inte samma som till T8?
#4 - 31 juli 2010 21:03
HenkeP skrev:
Där har du en poäng... Sen hade ju jag inte tänkt längre än till T8.. :p Men var får man tag i hållare och allt annat småpill man behöver till T5-rör? För det är väl inte samma som till T8?

du hittar dem i de flesta onlineshoppar.

jag vet att pwss.se och triton akvarium har relativt billiga hagen T5 hållare, de fungerar också riktigt bra efter vad jag sett.
#5 - 31 juli 2010 22:19
Vad jag kan se så verkar det inte finnas färdiga kit för 80 W, utan max där är 54 W.. Dock hittar jag ballast till 80 W, samt sockel till rören.. Men inga kopplingar och annat som kan va bra att ha.. ?? Ser iofs inte riktigt vad det är för typ av koppling för kablarna på ballasten, men det kanske inte är så high-tech som det ser ut.. :p
#6 - 1 augusti 2010 23:31
Har forskat lite runtomkring här nu och hittat ett par alternativ... Vet inte riktigt hur jag ska göra nu.. :D
En ramp med T5-rör skulle i mitt fall landa på 2-3 tusen.. :/
Då känns ju helt plötsligt det här som ett alternativ, om den funkar till akvarium, men det borde den väl göra? Har noll koll på belysningar som inte heter T8.. :p
Sen hittade jag ett alternativ till på ett lite mer art-specifikt forum.. Som verkar riktigt billigt och bra.. HÄR.

Tankar och idéer? Någon??
#7 - 2 augusti 2010 09:00
Jag skulle nog satsa på att hitta en begangnad T5 ramp, man hittar ibland saltfolk som säljer sånt billigt.
Tänk på att T5 rör inte skilljer så mýcket i pris beroende på längd/watt så det är mer ekonomiskt att satsa på dom starkare rören.
Sen finns det rätt få 80w rör på marknaden.
Skall du bygga nåt själv så se till att du får hjälp, det handlar trots allt om vatten och el.

Så länge du inte tänker odla skall vi säga "tomater" så är Metallhalogenen du tittat på direkt olämplig.
Mh med spektrum för akvariebruk ligger på 70w-150w-175w(usa)-250w-400w, 150w-250w-400w är dom vanligaste.

För ett långsmalt kar på 600 liter behövs nästan 3-4 lampor för att det skall bli en bra sprdning på ljuset om man inte har lysrör som komplement.
Mh Har en otrevlig tendens att värma vatten samt om man inte kör Co2 på tub så känns det som om man eldar för kråkorna...

//NiXoN

Annons