bygga ljusramp !?

#1 - 5 mars 2013 14:47
tjenixen !
Någon som har tips på ett bygge av en enkel och snygg ljusramp att ha "liggandes" på akvariet? Hade tänkt att ha mina täckglas och sen rampen på dom.
tips och ritningar kanske, eller bilder på hur ni själva gjort ?
material och sådant !?
#2 - 5 mars 2013 15:33
Sv: bygga ljusramp !?

Jag har själv funderat på att bygga en ramp. Byggde denna modellen i kartong för ett tag sedan:

Den är gjord så enkelt jag kom på. Ovan- och de snea sidorna har exakt samma mått. Går att bara förlänga långsidorna och toppen för längre kar, eller göra toppensidan bredare för fler lysrör (eller tom för heltäckande ramp)

Den jag gjorde är gjord för att kunna sätta på ett kar som är 95cm långt, och ska enligt mina uppskattningar kunna rymma 4 lysrör (4x39w).

Får se om jag orkar bygga den senare :)
#3 - 5 mars 2013 15:54
Dr.Dork skrev:
Jag har själv funderat på att bygga en ramp. Byggde denna modellen i kartong för ett tag sedan:

Den är gjord så enkelt jag kom på. Ovan- och de snea sidorna har exakt samma mått. Går att bara förlänga långsidorna och toppen för längre kar, eller göra toppensidan bredare för fler lysrör (eller tom för heltäckande ramp)

Den jag gjorde är gjord för att kunna sätta på ett kar som är 95cm långt, och ska enligt mina uppskattningar kunna rymma 4 lysrör (4x39w).

Får se om jag orkar bygga den senare :)

ser snyggt och hyfsat enkelt ut, vad har du funderat på för material till en sådan ramp ?
#5 - 5 mars 2013 17:41
Lämpligast är plywood men har tidigare t.o.m gjort även i spånskiva (olämpligt) lackad invändigt med tv-komponents marinlack..

Likt denna men främre, betydligt smalare delen helt avtagbar iom att inga lysrör sitter där...

Annons