Bygga landdel?!

#1 - 8 augusti 2009 21:43
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Behöver en landdel i mitt kommande aquaterrarium!

Men att lägga stenar hela vägen blir så tungt. Skulle jag kunna tillverka en landdel? Jag tänker på bakgrunder av frigolit. Skulle jag kunna tillverka en landdel av frigolit eller av annat material? Vad finns det för material som man kan använda till lite DIY inredning(förutom frigolit)?

Ser fram emot idéer ;)[/SIZE][/FONT]
#2 - 8 augusti 2009 21:46
chainy skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Behöver en landdel i mitt kommande aquaterrarium![/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Men att lägga stenar hela vägen blir så tungt. Skulle jag kunna tillverka en landdel? Jag tänker på bakgrunder av frigolit. Skulle jag kunna tillverka en landdel av frigolit eller av annat material? Vad finns det för material som man kan använda till lite DIY inredning(förutom frigolit)?[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ser fram emot idéer ;)[/FONT][/SIZE]

Något väldigt expanderande fogskum.. Hornbach gbg har visning på ett av deras byggen..
#3 - 8 augusti 2009 21:52
Wictor_88 skrev:
Något väldigt expanderande fogskum.. Hornbach gbg har visning på ett av deras byggen..

Finns det någon länk på det? Bor i Örebro så jag har lite långt att åka för att titta på deras byggen annars.
#4 - 9 augusti 2009 08:16
chainy skrev:
Finns det någon länk på det? Bor i Örebro så jag har lite långt att åka för att titta på deras byggen annars.

Nä ingen länk men jag kan nog få fram lite info.. Annars kan man ju bygga med plexiglas, och sedan täcka över detta med sand, torv etc..
#5 - 9 augusti 2009 10:44
Jag hade en glasskiva som avskiljare i mitt akvaterrarie.
I botten hade jag grus sen ovanpå det hade jag plantationsoil.

Du kan ju även ha en bauta pistia istället, hade nån salamander som föredrog det istället.
#6 - 9 augusti 2009 13:18
rödtoppen skrev:
Jag hade en glasskiva som avskiljare i mitt akvaterrarie.

I botten hade jag grus sen ovanpå det hade jag plantationsoil.

Du kan ju även ha en bauta pistia istället, hade nån salamander som föredrog det istället.

Snyggt akvarium!
#7 - 9 augusti 2009 13:19
Wictor_88 skrev:
Nä ingen länk men jag kan nog få fram lite info.. Annars kan man ju bygga med plexiglas, och sedan täcka över detta med sand, torv etc..

Måste man inte ha speciellt verktyg för att böja plexiglas?
#8 - 9 augusti 2009 17:40
chainy skrev:
Måste man inte ha speciellt verktyg för att böja plexiglas?

Tänkte mest att du skulle köra med raka vinklar, typ som en ramp. Men det måste väll finnas folk här som jobbat med fogskum och gjort bakgrunder etc? Jag har bara sett och inte gjort...
#9 - 9 augusti 2009 20:08
Som rödtoppen har med glasskiva är bra. Men limma glasskivan från sidoruta till sidoruta så slipper man få märken på framrutan om avdelaren ska bort någon gång. Frigolit med husfix på eller varför inte slå till på BTN slimline.
#10 - 9 augusti 2009 21:40
eriahl skrev:
Som rödtoppen har med glasskiva är bra. Men limma glasskivan från sidoruta till sidoruta så slipper man få märken på framrutan om avdelaren ska bort någon gång. Frigolit med husfix på eller varför inte slå till på BTN slimline.

Jag har kollat en del på frigolit men bara sett vit fast jag vet att det ska finnas svart men det är ovanligare. Kan man färga frigoliten? Isåfall med vad?
#11 - 9 augusti 2009 23:12
Pigmentfärg i olika färger i husfixen som t ex svart, vitt, bränd umbra eller vad man nu villa ha.
#12 - 10 augusti 2009 20:21
eriahl skrev:
Pigmentfärg i olika färger i husfixen som t ex svart, vitt, bränd umbra eller vad man nu villa ha.

är den giftfri och så då?
#13 - 11 augusti 2009 07:06
Om eriahl rekommenderar det kan du lugnt använda det.

Annons