Bygga/köpa filter till litet kar??

#1 - 28 oktober 2006 17:53
Då har jag börjat fundera på belysningen. :D

Nu är det dags för filter.
Det handlar alltså om ett litet kar på 50 liter. Här är mina alternativ:

1. Placera en i stort sett "platt" bakgrund fem centimeter ut från bakrutan, borra upp ett insugshål och ett utblås, fixa lite "kanaler", fylla ytan med filtermattebitar och trycka ner ett pumphuvud(?). Det skulle ge en filtervolym på 9 liter. Rätt ok. :D

2. Göra någon variant av det hemmabyggda innerfiltret här på Zoopet.

3. Köpa ett billigt, färdigt innerfilter.

Fördelar/nackdelar, tips och/eller förslag???
#2 - 28 oktober 2006 18:03
Vad skall du ha det till. Om det är ett yngelkar så skulle jag nog satsat på ett luftdrivet filter.
#3 - 28 oktober 2006 18:11
Långås skrev:
Vad skall du ha det till.
Inte helt bestämt ännu... antagligen några levandefödare... men inte specifikt yngelkar
Långås skrev:
ett luftdrivet filter.
eh? [:o] vad är det?
#4 - 28 oktober 2006 18:34
Hejsan! Om jag skulle kunna få haka på här ^^
Har Idag också hittat ett 50L ? akvarium. 60cm brett, 35hög, 30 bred.
Min faster håller på att flytta och i hönshuset stod ett akvarie o sammla damm och fjädrar =)
Undrar vad för något billigt (tyst?) filter jag kan ha i detta som ger både syre och cirkus. Inte massa porlande skalpande dock ;D
Tips på bra pump till ett 50L vore tacksamt.

Mvh Frosty
#6 - 29 oktober 2006 08:06
50L ? 60cm brett, 35hög, 30 bred

60x35x30= 63000 (6x3.5x3=63) Ditt kar är på 63 liter! :D
#7 - 29 oktober 2006 08:08
åheim skrev:

Ja, men... jag trodde, eller har fått för mej att köpta innerfilter är ganska dåliga på biologisk rening (liten filteryta) samt att man måste hålla på att rengöra dem stup i kvarten!?? Men du tycker alltså att dessa fungerar bra?
#8 - 29 oktober 2006 09:10
åheim skrev:

Ja, men... jag trodde, eller har fått för mej att köpta innerfilter är ganska dåliga på biologisk rening (liten filteryta) samt att man måste hålla på att rengöra dem stup i kvarten!??

Men du tycker alltså att dessa fungerar bra?
#9 - 29 oktober 2006 18:49
Om man överdimensionerar med tex aquael fan3 som du kan justera flödet på så får du tillräcklig filtermassa för att hålla en bra biologisk filtrering! Men har du bakgrund så skall du helt klart utnyttja det utrymmet med filtermatta o pump! har själv en fan3 och 1 unifilter 500 uv till mitt 112L som är "aningen" överbefolkat..
#10 - 29 oktober 2006 19:06
jag tycker nog att 9l filter é liiiiiiite mkt..., eller du skall kanske ha guldfisk i, dom skitar rätt mkt,,, ;)
#11 - 29 oktober 2006 19:59
jag tycker nog att 9l filter é liiiiiiite mkt..., eller du skall kanske ha guldfisk i, dom skitar rätt mkt,,, ;)

Nääää, inte guldfiskar i 50 liter... [:-129]
Det blev 5 centimeter därför att jag tror knappast att en pump får plats bakom annars... om jag har smalare alltså...
Men ett överdimentionerat innerfilter med reglerbart utblås kanske kan vara något.... ska kolla priset... slipper ju hålla på och bygga en massa också...
#12 - 30 oktober 2006 18:16
Jag köpte (som jag berättat om i en tidigare tråd) ett eheim ytterfilter modell 2213 till mitt 40L kar. 3L filtervolym och inte så mycket utrustning i karet blev resultatet.

Var lite orolig för att det skulle bli orkan men de var inga som helst problem, inte ens när ja kortade ner strilröret (=bättre fart på vattnet)

Så känner du för det så är ett ytterfilter aldrig fel.
#13 - 30 oktober 2006 23:07
Jag har en Fluval 403 ytterfilter till mitt 120Liters, och kör utan stril..

Sen tycks det finnas en missuppfattning om att det är pumparna som syresätter vattnet, dock är så inte fallet...vare sig det är en luftpump eller ett ytter/innerfilter.

Vattnet syresätts vid kontakten med luften, alltså vid vattenytan.
Pumpens uppgift blir att blåsa rörelse i det översta vattenlagret, så att detta vatten blandas i hela karet.
Sen finns det lite olika handhavande med detta, om man kör med CO2 eller annan utrustning.

Annons