Bygga/köpa akvariebänk?

#1 - 8 november 2004 14:26
Hej,

Jag är lite sugen på att starta upp ett lite större akvarium kring 200-250 liter, med välvd framruta. Tyvärr har jag inte hittat någon snygg bänk... Jag skulle vilja ha en bänk som passar med mit övriga möblemang. Tycker t.ex juwels bänkar inte passar.

Jag skulle vilja ha lite mer modern lyxig stil i ek. Någon som har tips ritningar?
#2 - 8 november 2004 14:39
Jag byggde en bänk av Ikeas köksskåp, det finns ju snygga täcksidor till dem. De klarar tyngden.
Skivan lär du ju iaf. få figursåga. Men ett tips är att fästa en snygg list (finns bla ekfärgade på Beijer) som är lätt att böja i framkant på skivan.
#3 - 8 november 2004 14:41
Hejsan!

Om du kan tänka dig och vänta ett tag så kanske din handlare kan ta hem te.x. en akwaluxbänk (de tillverkas i massor av färger men importeras bara i svart och bok) akwalux har även akvarier som passar in på dina önskemål...

Om det handlar om design så kanske du kan lösa det med en buffé som du då iofs. bör förstärka med extra reglar...

#4 - 9 november 2004 09:09
Att bygga en egen bänk är inte alltför svårt om man är någorlunda van att snickra. Det gäller bara att vara noggrann så att ytan där akvariet skall stå blir plan. Det tar dock ganska lång tid, så det är ju en fördel om man tycker att det är skoj.

Själv har jag överdimmensionerat ganska kraftigt för att det skall bli stadigt med god marginal. Jag fördrar att låta akvariet vila på en tjock limträskiva, att bygga upp en stomme av reglar under och att klä in alltihop med skivor. Ungefär samma skulle kunna användas om man vill ha ek. Det räcker om ytskicket är ek resten kan göras i mer lätthanterliga och billigare material.

För övrigt håller jag med om att de färdiga bänkar man kan köpa inte är särskillt snygga och dessutom känns i vekaste laget.
#5 - 9 november 2004 09:57

För övrigt håller jag med om att de färdiga bänkar man kan köpa inte är särskillt snygga och dessutom känns i vekaste laget.

Kanske en sån här, den är allt annat än vek ;-D

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=76285&gid=225423
#6 - 9 november 2004 12:06
Det finns en hel del äldre trådar som jag hade nytta av när jag (och pappa) byggde vår bänk... Testa att söka - det ger resultat!

edit: Jag testade en sökning, men hittade inte tråden jag var ute efter (det var nån som byggde en bänk till ett jättekar - i sitt sovrum, har jag för mig... Hur som helst var det riktigt läckert bygge...) Men du får i vilket fall många bra tips!
#7 - 10 november 2004 23:08
HAllå!
jag byggde en egen bänk av leca-block
kostade mig ungefär 170:- lätt som en plätt och jag tycker att det är snyggt.
Polarna var imponerade faktiskt!

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=298584

kika själv!

Annons